Saturday 24 November 2012

BIAR BETUL !! HAIRIE 'TUKANG KUTIP DERMA' LAWAN TOKEY ???





Doa Hancurkan Umno/BN oleh Pas dipersoalkan oleh ahli sendiri. Hairie Othman tidak setuju dengan doa yang dibacakan oleh adik Nik Aziz tempoh hari yang meminta Allah menghancurkan Umno dan BN sambil menjerit-jerit bagai orang yang kena penyakit sawan. Betul kata Hairie kalau macam ini punya gila pemimpin Pas memutarbelitkan agama,orang-orang muda atau atas pagar pasti lari jauh dari parti yang memang ternyata sesat ini.

PT
Pelik dengan Ulama PAS sekarang. Ulama zaman dahulu seperti Imam Alghazali, Imam Bukhari dan lain-lain yg saya tahu amat berhati-hati dalam mengeluarkan sesuatu pendapat. Ulama PAS keluar kenyataan ikut keluar mulut sahaja. Nik Aziz tanya Umno agama apa. Manakala adiknya pula Nik Razi mendoakan kehancuran dan KO umno/bn. 
Maka lihatlah rasa ketidakpuasan hati ahli Pas sendiri terhadap tindak tanduk para lebai mereka.

Ada juga kata Malaysia bukan negara Islam sebab tak laksana hudud. Sahabat dah ajar bahawa hudud boleh ditangguhkan kerana sesuatu sebab. Bila dengar ceramah Ustaz Budak "Nabi itu orang alim, maka orang alim adalah nabi". Betul nabi orang alim tapi tak semestinya semua orang alim jadi nabi. Yg saya faham nabi ini dlantik oleh Allah swt. Macam juga mufti adalah orang alim tapi nak jadi mufti kena lantik. 

Jelas nampak bahawa banyak Ulama Pas menggunakan akal semata-mata dalam berhujah. Ini menimbulkan banyak masalah kerana banyak yg datang dari bukan golongan cerdik pandai. Ilmu memang banyak kalau Tgna nak jadi wali tak ada masalah tapi untuk menjadi serang pemimpin memerlukan kualiti yg berbeza. 

Kita boleh lihat ulama dahulu seperti ibnu Sina, beliau tidak dikenali sebagai orang alim tetapi lebih terkenal dalam ilmu kedoktoran. Disini  ingin mengatakan bahawa seorang pemimpin perlu orang alim. Tapi kita juga perlu seorang pemimpin yang terkenal kerana kepimpinannya. Nabi Mohamed saw.terkenal dua-dua. Kalau lebih terkenal kerana alim, maka baik dia jadi orang alim sahaja. 

Cuba lihat taraf ilmu ulama Pas sebenarnya hanya sama dengan ustaz biasa sahaja. Sultan Harunal Rashid terkenal dengan kepimpinannya tapi tak terkenal kerana alimnya, sedangkan Sultan Harun alRashid sembahyang sunat 100 rakaat setiap malam. Jadi kesimpulannya kalau pernah jadi MB tapi tidak terserlah sebagai pemimpin baik jadi wali atau jadi tukang bacakan doa untuk jus.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive