Saturday 8 September 2012

VIDEO !!! GADIS BAKAR AL-QURAN DIIKAT JAMIN



ISLAMABAD - Seorang remaja Kristian yang dituduh membakar al-Quran bulan lalu telah mendapat kebenaran diikat jamin daripada mahkamah.

Remaja tersebut yang dikenali sebagai Rimsha, 14, ditahan sejak 16 Ogos lalu kerana disyaki menghina al-Quran - kesalahan yang boleh dikenakan hukuman penjara seumur hidup di bawah undang-undang penghinaan Pakistan.

Dia ditangkap di Islamabad selepas beberapa kumpulan marah atas tindakan remaja itu dan menuntut agar hukuman dikenakan ke atasnya.

Minggu lalu, polis Pakistan telah menahan seorang imam kerana disyaki menjadi dalang dalam kes itu.

Imam tersebut, Khalid Chishti didakwa menyalakan api, sekali gus menyebabkan beg gadis tersebut, yang mengandungi al-Quran, terbakar.

Kes terbabit telah mencetuskan kecaman antarabangsa.

Hakim, Muhammad Azam Khan mengarahkan pembebasan dan menetapkan ikat jamin beliau sebanyak AS$10,500 (RM33,00).

Koresponden BBC, M Ilyas Khan melaporkan bahawa, Rimsha adalah orang pertama yang dituduh kufur dan diberi ikat jamin oleh mahkamah.

“Kekufuran tidak merupakan satu kesalahan yang boleh dijamin tetapi peguamnya menekankan bahawa dia adalah pesalah juvana dan keselamatan dia dikhuatiri,” katanya.

Sejak penahanannya, terdapat laporan bercanggah tentang umur Rimsha dan mengatakan remaja itu mempunyai masalah mental.

Doktor yang memeriksa remaja itu minggu lalu berkata, remaja berkenaan mengalami masalah mental, yang tidak sejajar dengan umurnya.

Sebelum ini, bapa Rimsha turut meluahkan rasa bimbang terhadap keselamatan anak perempuannya dan keselamatan keluarganya.

Dia turut meminta Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari agar mengampunkan anaknya

1 comment:

  1. al quran bkn mainan..berdose nye...tak takut ALLAH ! ..knpe manusia skrg ni..ALLAH yg mncpta kite taw..bile2 mse je dunia ni hancur...ALLAH ! ALLAH ! ALLAH !

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive