Friday 21 September 2012

BAJET 2013 - PENJAWAT AWAM SEDIA KERJA LEBIH MASA JIKA TUNTUTAN DIPENUHI KERAJAAN !!!


KUALA LUMPUR – Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berkata lebih 1.4 juta penjawat awam sedia bekerja lebih masa jika 70 peratus daripada enam cadangannya dilulus kerajaan dalam Belanjawan 2013.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata penjawat awam akan bekerja lebih masa selama 30 minit tanpa ganjaran jika tuntutan mereka termasuk penambahbaikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) diterima kerajaan.

“Cuepacs akan pastikan penjawat awam akan melakukan satu perubahan drastik dari segi budaya bekerja, kalau boleh kita datang 15 minit awal dan balik lewat 15 minit yang merupakan komitmen daripada penjawat awam bagi menghargai jasakerajaan meluluskan tuntutan tersebut,” katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau yang ditemui selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Cuepacs ke-9 di sini, berkata penjawat awam masih menunggu perubahan dan penambahbaikan ke atas SSM setelah diumumkan pada 8 Mac lepas, susulan pembatalan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam.

Tuntutan lain ialah penyelesaian isu tangga gaji maksimum yang tidak selaras dengan kenaikan gaji tahunan; projek perumahan di bawah harga RM135,000 dalam kawasan bandar; menaikkan imbuhan tetap perumahan; kedudukan status 45,000 penjawat awam berstatus kontrak; bonus dua bulan gaji dan mengkaji semula pemansuhan Majlis Bersama Jabatan (MBJ) di peringkat pusat.

“Kebanyakan perkara ini kita sudah bangkitkan sejak 2010, kecuali isu berkenaan MBJ yang baru timbul dalam bulan Mei, dan kita sudah menghantar ‘written document’ kepada pihak berwajib, jadi kita harap perkara-perkara ini dapat diberikan 
perhatian,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Omar berkata Majlis Tertinggi Cuepacs akan mengadakan satu pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum Disember.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai isu yang akan dibincang pada pertemuan tersebut.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive