Saturday 5 May 2012

Kumpulan Mahasiasia Pertahan Tindakan Khalid Ismath


KUALA LUMPUR: Kumpulan Aktivis Mahasiswa Indipenden (Kami) mempertahan tindakan seorang rakan mereka Khalid Ismath yang didakwa membuat kecaman kepada anggota polis melalui laman Facebook.

Bagi setiausahanya Khairul Naim Rafidi, tindakan Khalid tidak lebih dari hanya satu bentuk ekspresi selepas layanan keras polis sewaktu himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu terhadap ibunya.

"Ibunya terpaksa bermalam lima hari di hospital kerana cedera parah. Sudah tentu sebagai manusia Khalid juga punyai rasa amarah apabila berdepan dengan perkara seperti ini.

"Status yang dianggap mengecam polis itu kami kira sebagai satu bentuk ekspresi yang dilakukan bila mana dirinya berada dalam keadaan tertekan dan hiba melihat ibu kesayangan Faridah Abdul yang dizalimi ketika himpunan Bersih 3.0," katanya dalam satu kenyataan.

Lebih-lebih lagi menurut Khairul Naim ibu khalid merupakan warga emas yang hadir ke perhimpunan tersebut hanya untuk melihat kebangkitan anak muda.

Malangnya, ia berakhir dengan satu tragedi malang apabila pihak polis mula membuat tembakan gas pemedih mata dan meriam air, kata Khairul Naim.

Beberapa hari lalu, Khalid, 22, bertindak menulis di laman sosial facebook bagi mengekspresikan rasa amarah kepada pihak yang bertanggungjawab.

Beliau menulis; "Saya setuju jika semua polis dibunuh. Kerana begini caranya mereka melayan rakyat. Jadi setiap kali demo, tidak ada rundingan dengan polis lagi. Lawan tetap lawan."

Rentetan itu, empat orang anggota Polis dari Unit Cawangan Khas IPK Klang telah hadir ke rumah Khalid pagi tadi dan memintanya hadir ke IPK Kuala Lumpur.

Bagaimanapun beliau ditahan ketika tiba di sana bagi membantu siasatan berhubung dakwaan berkaitan status laman sosial Facebooknya itu.

"Bagi kami, ia bukanlah satu kesalahan yang besar memandangkan banyak lagi unsur menghasut dalam laman sosial yang masyarakat secara umum ketahui.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive