Wednesday, 31 October 2012

AKIBAT CINTA RELA SERAH SEGALANYA ...


KUALA LUMPUR – Akibat cinta yang mendalam, lagi-lagi setelah dijanji bagi dijadikan isteri seorang wanita kerugian RM40,000 selepas diperdaya oleh teman lelaki baru dikenalinya dalam tempoh sebulan.

Mangsa yang berusia 29 tahun itu, telah berkenalan dengan lelaki tersebut pada penghujung Julai lalu. Bermula Ogos sehingga September lalu, dia telah memohon 5 pinjaman peribadi daripada bank serta syarikat wang berlesen bagi mendapatkan wang untuk diserahkan kepada teman lelakinya itu.

Menurut sumber polis, selain wang tunai, mangsa yang hanya bekerja di sebuah syarikat swasta juga turut menyerahkan beberapa barangan berharga termasuk sebuah motosikal kepada lelaki berusia 30-an terbabit.

“Setelah menerima wang serta pelbagai barangan yang keseluruhannya bernilai RM40,000, suspek terus menghilangkan diri. Menyedari dirinya ditipu, mangsa telah membuat laporan di Balai Polis Ampang Jaya, Jumaat lalu”

Menurut hasil soal siasat mangsa memberitahu suspek berjanji bagi mengahwininya menyebabkan dia percaya lelaki terbabit menyintainya.


SAMPAI BILA2 SAYA BOLEH BERKHIDMAT - NIK AZIZ


Add caption
KOTA BHARU – Isu peletakan jawatan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam politik semakin hangat diperkatakan apabila timbul desas-desus mengatakan beliau semakin uzur dan akan bersara tidak lama lagi.

Bagaimanapun, Menteri Besar Kelantan itu menyangkal dakwaan yang mengatakan beliau akan bersara setelah 22 tahun memegang jawatan tersebut.

“Syukur saya sihat dan masih boleh berkhidmat dan kita hanya perlukan akal yang bijak dan tajam untuk melakukan sesuatu perkara, bukan sahaja tubuh badan yang sihat.

“Badan sihat dan pemikiran yang tajam dan matang perlu untuk semua ini demi memartabatkan slogan negeri ini 'Membangun Bersama Islam'.

"Kami selalu berbincang pelbagai cara untuk memartabatkan slogan ini selaras dengan tindakannya,” katanya ketika ditemui pada Majlis Sambutan Hari Inovasi Peringkat Negeri Kelantan 2012 di Kompleks Kota Darulnaim, semalam.

Mursyidul Am Pas itu turut menegaskan, beliau masih lagi mampu untuk menerajui pucuk kepimpinan Pas dalam usaha menyatupadukan umat Islam.

"Saya bersedia untuk Pilihan Raya Umum akan datang kerana saya yakin Pas mempunyai kekuatan yang sendiri dan saya akan berundur bila tiba masanya nanti," katanya.

Nik Aziz berkata, isu kesihatan beliau bukanlah satu perkara yang perlu diketengahkan kerana apa yang penting adalah kekuatan minda dan fikiran untuk berjuang.

Beliau berkata, Islam secara asasnya menggalakkan budaya kreatif dan inovasi di kalangan umatnya dan perkara itulah yang perlu diketengahkan pada zaman sekarang.

"Hasil inovasi dan kreativiti ini nanti diharap dapat memberikan pulangan yang bermutu untuk perkhidmatan awam khususnya dan seluruh rakyat Kelantan amnya," katanya.


PT
Kalau nik aziz cakap lagu tu aku tak da komen dah , nampaknya tak merasalah orang lain nak jadi MB , INGATLAH KATA ORG TUA2 MAKAN SEBELUM KENYANG, berundurlah selagi orang masih menyayangi kita sebelum kita diundurkan dengan kebencian,..berpeganglah pada janji , dulu kata bila mahadir bersara maka saya akan ikut bersara kata nik azis , rupa2nya  nik aziz pun hanya reti berjanji tapi tunai jangan harap la.....IKUT DEMO LA TOK GURU WEH....DEMO PEGANGLAH JAWATAN SAMPAI BILA-BILA....

FOTO !!! JARANG KITA LIHAT MASA MEMANDU...



Kesian tengok pembonceng motosikal tu...punyalah besar beban yang di bawa..tapi kalau terjatuh pun ok jugak sebab barang tu jadi 'tilam'



Selalu orang gantung teddy bear ke , spongebob ke , la ni orang letak Budak pulak kat cermin belakang tu .lagi real...



Ni act je macam tgh tdo ,sebenor nya tengah tahan kotak tu guna tengkuk dia .kaki tangan semua dah pakai..pasti mahal gaji mamat ni ??
 .


Kat parking , nampak pulak something yang tak pernah dibuat orang .Ini Cara baru nak lock tayar .pakai kepala katil ha ha...



Ni baru namanya bawak pet jalan jalan makan angin .betul2 makan angin .Pandai pulak dia duduk diam dalam bakul tu ek ...mesra semacam je..


Alkisahnya gara2 tak pernah bawak bas double decker..tersangkut kat aircond dia..
apa punya pilot la tak boleh nak agak...ni mesti lesen 'terbang'...


Kancil merah ni dah habis minyak , so driver kancil tu mintak tolong saudara kita ni tolong taw pegi stesen minyak...

Tuesday, 30 October 2012

VIDEO !!! TERSERLAH KEBODOHAN JEMING HASSAN ???


Tahniah & Terima kasih Ustaz Tn Syed Faiz yg amat cool (rasional) & memberi penerangan yg sejelas2nya. Berbanding dgn Jeming yang amat Taksub kepada Nik Aziz. Jeming nampak sangat mung tak betul mana ????



Komen tentang Debat Jeming ....

-patutlaa berita2 dlm harakah serupa sampah...rupa2nya penulisnya pun dh sedia banggang tahap sampah...men becakap ikut suka ati perut dia jaa,xdak langsung mengikut prinsip2 ilmu bila berhujah...mencerminkan yg krew2 harakah nih menulis bukan berdasarkan ilmu tp berasarkan hati perut sj...tahniah n good job Ustaz Tn Syed Faiz,terang dan jelas...jeming nampak sngt mu nih banggang...

-PUAK PAS kalu dah taksub...camni la jadinya...mu paham ke mung orang lain paham
kelain...kalu orang lain paham ke lain dah jadi salah...kalu TGNA offer nak jadi tok guru aku tolak..cari tok guru lain la....

Monday, 29 October 2012

FATIN AMIRA DIJERAT KASANOVA HEBAT !!!!


SEGAMAT – Bagi memenuhi selera mewahnya, seorang lelaki dari Kuala Berang, Terengganu didakwa memanipulasi mangsa-mangsanya yang dikenali melalui satu laman web mencari jodoh Myjodoh.net bagi mengaut wang mudah.

Dengan menyamar sebagai jurutera dan mendakwa mempunyai talian saudara dengan salah seorang Exco kerajaan negeri Terengganu, lelaki berkulit sawo matang dan berusia 37 tahun itu menabur janji akan berkahwin dengan mangsanya sebelum mengebas wang mangsanya.



Bagaimanapun, tidak semua kaum hawa yang mendaftar di laman web berkenaan menjadi pilihannya kerana hanya wanita bujang atau janda yang berumur antara 20-an hingga 30-an menjadi sasarannya.

Ciri-ciri wanita yang menjadi pilihannya ialah mereka yang berbadan besar, montok dan gebu.

Salah seorang daripada mangsa yang mahu dikenali sebagai Fatin Amira, 20-an mendedahkan, dia terjerat dengan permainan kotor lelaki yang dikenalinya dengan nama Marzuki pada awal tahun 2011.

“Myjodoh.net yang ‘menyatukan’ kami. Walaupun dia tidak kacak tapi bila bercakap dengannya, jantung saya berdebar-debar, hati asyik teringat. Susah nak gambarkan, pendek kata dia memang hebat bermain dengan kata-kata manis,” ceritanya ketika ditemui di sini semalam.

Sumber : kosmo

LAGI MASALAH PENDUDUK TUMPAT DIABAIKAN OLEH YB PAS ???

TUMPAT - Masalah jeti reput berdekatan dengan penempatan rumah agihan zakat Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik), mengundang masalah kepada penduduk di sini.

Jeti tersebut dibina kira-kira tiga tahun lalu, menjadi penghubung kepada 30 keluarga di sini.


Penduduk, Mohd Noor Omar, 54, berkata, jeti tersebut reput disebabkan oleh faktor cuaca.

“Tamabahan pula, jeti tersebut diperbuat daripada besi dan ia mudah berkarat,” katanya.

Menurutnya, tiga bulan lepas atas inisiatif penduduk kampung, diadakan gotong-royong membaiki jeti tersebut.

“Namun, baru-baru ini pelampung jeti pecah, keadaan ini boleh membahayakan penduduk. Berikutan itu, kami sekali lagi bergotong-royong membaikinya,” katanya kepada pemberita.

Menurutnya, sekiranya jeti ini terus dibiarkan berkarat, tidak mustahil ia akan runtuh suatu hari nanti.

“Jeti ini amat penting untuk kami di sini, sekiranya jeti ini roboh kami sukar untuk menaiki bot,” katanya.


PT
Baru sekarang reti kenak susah bila keadaan dah terdesak, tapi semasa PRU yang lepas tak reti nak bezakan mana satu kerajaan yang boleh menjasdikan rakyat hidup dalam keselesaan. Bila kemudahan yang menjadi kegunaan penduduk rosak baru mereka sedar dari kesilapan memilih kerajaan yang tidak ambil tahu pun pasal kesusahan rakyat.

Sebelum membuat pilihan kita yang ada otak dan akal harus  berfikir semasak-masaknya, kalau tidak kita akan rasa seperti yang penduduk Tumpat rasai sekarang. Sampaikan jeti rosak pun terpaksa war-warkan dalam akhbar untuk meminta simpati.
Apa yang para YB Pas buat selain menambah harta dan tambah bini muda. Sudah-sudahlah wahai penduduk Tumpat... Segala perubahan terletak di tangan puak-puak demo !!!!!

RILEKS !!! CERITA PENGANTIN BARU.....




Sepasang pengantin baru mengalami gangguan kesihatan. Setelah diperiksa dengan teliti, doktor memberitahu perkara itu disebabkan oleh hubungan seks yang terlalu kerap.

"Untuk sementara waktu ini, anda berdua dinasihatkan supaya menghadkan kegiatan seks. Sebaiknya dua kali saja seminggu sahaja. Untuk memudahkan mengingat, saya

sarankan untuk melakukan hubungan ini hanya pada hari yang bermula dengan huruf S, iaitu Selasa dan Sabtu," saran doktor.

Akan tetapi pada malam ketiga berpuasa dari membuat hubungan itu, sisuami tidak dapat lagi menahan nafsunya lalu mencumbui isterinya yang sedang tidur sehingga isterinya terjaga.

"Hari ini hari apa bang?" tanya si isteri.

"SUMAAT"!!!

Sunday, 28 October 2012

LAGI SUNTI 17 TAHUN DI LARIKAN MAT INDON !!!!


Gambar hiasan

Seorang remaja perempuan berusia 17 tahun yang bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) awal November ini, gagal dikesan sejak Sabtu lalu, dipercayai dilarikan seorang lelaki warga Indonesia.

Norshahirah Zaman Huri, 17, disahkan hilang oleh keluarganya apabila dia tidak pulang ke rumah keluarganya di Kampung Jawa, di sini, selepas keluar ke pekan Teluk Intan untuk berjumpa kawan.

Bapa mangsa, Zaman Huri Tan, 51, mendakwa anak gadisnya itu dilarikan seorang lelaki warga Indonesia dikenali sebagai ‘Patah’ berusia lingkungan 20-an. Dia yang ditemui semalam berkata, kehilangan anak kelima daripada sembilan beradik itu sangat dirasai terutama ketika menyambut Aidiladha semalam.

“Saya dan isteri tidak membuat sebarang persiapan kerana masih dalam kesedihan dan bimbangkan keadaannya.

“Fikiran saya bercelaru malah, usaha kami sekeluarga untuk menjejakinya juga gagal menemui sebarang petunjuk. Saya bimbang dia dibawa lari ke Lombok seperti mana yang dilaporkan media sejak kebelakangan ini,” katanya.

Katanya, dia tidak menyangka kejadian itu boleh berlaku kerana sebelum ini Norshahirah tidak pernah berenggang dengannya sekeluarga.

-Hmetro

OSTAZAH EBBY SEMAKIN HEBAT MENGELUARKAN FATWA ???

Ostazah Ebby PAS meroyan habis bila kenyataannya mengenai isu korban dihentam pelbagai pihak. Sebaliknya beliau dengan nada sinis mempersoal pulak selama ini orang yang tak ikut panduan Islam ( Al Quran & Sunnah ) tak tergolong sesat .

Begitu la tahap ilmu Ostazah Ebby ...bila dah buat salah , lepas itu salahkan orang lain pulak.



Sejak bila Ostazah ni ikut panduan Al-Qur'an dan Sunnah? Sesat dan menyesatkan adalah.....penat betul lah dengan Mak Jan sorang nih !!!!

Sumber : lamanizzs

KATA BLOGGER PR DI SELANGOR BANYAK ORANG UTAN YANG GANAS ???



Kata blogger pembangkang ...Selangor Banyak Orang Utan Yang Ganas....
kerana banner jelajah Merdeka Rakyat oleh 'bakal' PM ke 7 mereka
telah di perlakukan seperti di bawah...
Lupakah blogger pembangkang siapakah MB Selangor sekarang ???
Takkanlah MB pun sebangang dengan orang utan yang blogger mereka maksudkan ???



Tengok banner yang di bawah pulak siapakah yang melakukan proses ubah suai sehingga jadi begini ..kalau bukan puak2 PR ..lihat apa pulak kata blogger mereka pada banner di bawah ..tapi tengoklah sopan dan santunnya blogger hebat pembangkang....


PT

Apa saja dari pembangkang semua elok tak kiralah tengak bertenggek atas perut bini orang sekalipun...tapi kalau sebelah kerajaan apa saja yang dibuat semua salah dan haram dimata puak-puak mereka. Maklumlah sebelah puak-puak mereka satu pakej lengkap ada...LGBT la katakan. Belum lagi ditambah skandal dengan bini orang, belum ditolak dengan main dengan anak sendiri.....tapi wahai pembangkang hang kena ingat satu saja......ALLAH MAHA MENGETAHUI.......

APA YANG PAS BUAT?? TAKKANLAH PAIP PECAH PUN KENA REPOT KAT AKHBAR ???


TUMPAT – Keadaan paip pecah bawah tanah sejak empat bulan lalu mengundang masalah kepada penduduk di sini apabila air bertakung dan jalan menjadi becak.

Penduduk, Nor Mazalan Ab Ghaffar, 44, berkata, mata air yang sentiasa mengalir dari paip pecah tersebut menyebabkan jalan di sini sentiasa ditakungi air.

“Bila hujan keadaan bertambah buruk kerana ia berlopak, air yang bertakung ini agak dalam dan menyusahkan penduduk,” katanya.

Menurutnya, keadaan itu juga menyukarkan kenderaan keluar masuk kerana perlu meredah jalan yang becak.

“Memang bermasalah untuk kenderaan keluar masuk melalui jalan ini kerana jalan berlopak, kalau bawa laju air kotor akan terpercik, terutama penunggang motosikal perlu berhati-hati untuk melepasi kawasan ini.

“Sekarang ini pula ada sebuah rumah dalam pembinaan, memang kerap lori keluar masuk melalui jalan ini,” katanya.

Menurutnya, dia berharap pihak Air Kelantan Sdn Bhd mengambil tindakan segera membaiki paip bocor tersebut.

Sementara itu, Ketua Operasi Jajahan AKSB Tumpat, Amran Ghani ketika dihubungi memberitahu masalah paip pecah di kawasan Kampung Kedemit mendapat perhatian pihaknya dan proses pembaikan sedah dimulakan semalam.

“Selain masalah paip bocor di Kampung Kedemit, pihak AKSB juga akan membaiki paip bocor di jalan Palekbang Wakaf Bharu,” katanya.

PT
Takper lah penduduk Tumpat nanti PRU13 yang akan menjelang tak lama lagi pandai-pandailah buat pilihan yang tepat. Gunalah otak dan akal siapakah yang boleh memberi keselesaan kepada penduduk dan generasi yang akan datang. Takkanlah nak selesai isu air berlopak pun kena repot kat wartawan sinar harian. YB Pas kawasan berkenaan takkan lah tak turun padang melihat maslah yang menimpa anak mukim? Takkanlah YB hanya reti menjenguk dekat-dekat tarikh PRU??


IMAM KERAS KEPALA TAK BACA TEKS KHUTBAH AIDILADHA - MAIK AKAN SIASAT ???


KOTA BAHARU - Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) akan menyiasat dakwaan ada imam atau khatib yang tidak membaca teks khutbah yang diedarkannya termasuk khutbah khas Aidiladha tahun ini.

Setiausaha MAIK Che Mat Che Muda berkata pihaknya akan mengambil tindakan jika mereka yang dilantik oleh MAIK itu ingkar arahan dengan sengaja tidak membaca teks khutbah yang disediakan.

Kebiasaannya MAIK mengeluarkan teks khutbah khas untuk Aidilfitri dan Aidiladha yang disahkan Pengerusi Jawatankuasa Panel Khutbah yang juga Mufti Kelantan dan diedarkan kepada masjid di bawah pentadbirannya untuk dibaca kepada jemaah, katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Beliau mengulas dakwaan ada imam atau khatib di negeri ini yang membaca khutbah berbau politik dan boleh mengelirukan umat Islam yang disediakan pihak lain.

Sebelum ini, Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia Datuk Ibrahim Ali turut mengecam Dewan Ulama PAS Kelantan yang didakwa masih mengeluar dan menyebarkan teks khutbah yang dianggap mengelirukan dan menanam bibit kebencian terhadap pemimpin negara.

Bagaimanapun, Che Mat berkata ada surau dan madrasah yang bukan di bawah pentadbiran MAIK menggunakan khutbah yang disediakan pihak lain, dan ini di luar kawalan MAIK. - Bernama


Saturday, 27 October 2012

KATA BLOGGER PEMBANGKANG BAKAL PM KE 7 YANG SEMPOI DAN COOL ????






Kata blogger pro pembangkang.....

Rakaman gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal PM Ke-7 menjamu selera disalah sebuah warung di Seberang jaya, Pulau Pinang semalam.
Cukup cool, sempoi dan down to earth punya pemimpin.. Tidak berasa kekok bila berada bersama rakyat bawahan.


Kata aku...


Memang pun tidak kekok sebab tengak memutar belit dengan pelbagai janji dan macam2 lagi. Woii blogger PR hang tengok ni sapa yang dok puji-puji sangat dan hang kata cool dan sempoi dan layak jadi pemimpin.....

Aku senaraikan segala pembohongan bakal PM ke 7 supaya senang hang baca....

1. Berpuluh2 surat-surat cinta umi alfida kpdnya.
2. Keracunan Arsenik ,
3. Di suntik kuman HIV semasa berkuliah di Penjara Sg Buluh,
4. Akuan Sumpah Azizan,
5. Kerusi Roda @ patah tengkok di HKL,
6. Di papah di tanah perkuburan Bkt Kiara,
7. Akuan Sumpah Umi Hafilda,
8. Permohonan Maaf kpd Tun Ghafar Baba,
9. 12 Kotak bukti rasuah,
10. ”We Got the Numbers/16 Sept”,
11. SPB agong tunggu di istana Negara/16 Sept,
12. ATM sokong Kerajaan Baru 16 Sept ,
13. Lari ke kedutaan Turki kononnya sebab nak di bunuh,
14. Isu Apco supplier walkie talkie,
15. Tak bagi peluang bela diri,
16. FELDA Bengkrap
17. Akuan Sumpah Rahimi,
18. Akuan Sumpah Rasid,
19. Ketelusan Pemilihan PKR 2010, sangat
20. Melibatkan DS Najib dgn pembunuhan Altantuya,
21. Janji takkan roboh rumah Kg Buah Pala Penang,
22. Janji takkan roboh kuil hindu di Selangor,
23. Di-Spore/Bangkok tak ada pembancuh teh,
24. Katanya dia tak kenal Saiful, 
25. Tidak akan bertanding lawan Tun Ghaffar, 
26. Tak rompak duit rakyat, Dato Murad menyimpan RM3B utk “boss”,
27. Lawan tetap lawan’ tapi kini, “tangguh tetap tangguh”.
28. Kata anti Zionist, Diam-diam buat apology Tour
29. Kata anti Zionist, tapi taat dgn HARDCORE Zionist.
30. Anak cina, anak india - anak kita,
31. Nak tolong keluarga ahli PKR yg di tahan ISA,
32. “kononnya pendedahan tergempar” PRK Bukit Selambau,
33. “Ulamak terompah”, nik aziz pun kena,
34. Mat sabu yg 1st memberi gelaran “al syer al juburi” pun senyap kena,
35. Karpal sigh…. Siap la lu anwar sikit masa lu pulak kena,
36. Mendakwa menteri rogol bibik indon,
37. Dakwaan SPRM bunuh Teoh Beng Hook, 

38. Penasihat Ekonomi Selangor gaji RM1,
39. Tun Daim bawak lari duit penuh kapal terbang,
40. Menuduh DS Anifah Aman menfitnah di Washington,
41. Offer Yong teck lee jadi TPM,
42. Mengaku tidak pancing MP BN lompat ke PKR,
43. Pemimpin PKR yang keluar parti kena beli, 

44. Tabung IMF boleh bantu ekonomi Malaysia, 
45. PRK TENANG: Konon air di selangaor FREE, 
46. PRK TENANG: Konon jenazah di Selangor dapat RM2500, 
47. Rakyat Selangor daftar IPTA dapat duit, 

Nilai la sendiri..layakkah bapak Anwar memegang jawatan PM yang ke 7 ???

ELEKTRIK PUTUS DI KKIA KOTA KINABALU - KERAJAAN SIASAT




Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha hari ini mahu siasatan dijalankan berhubung punca bekalan elektrik terputus di landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA), Khamis lepas yang menyebabkan penerbangan dibatalkan dan ramai penumpang terkandas.

Beliau berkata kementerian tidak akan melindungi sesiapapun dalam siasatan ini dan memberi amaran tindakan tegas terhadap "pihak yang cuai" tanpa mengira sama ada ia merupakan individu, pihak berkuasa tempatan atau pengendali lapangan terbang.

"Jika hasil siasatan menunjukkan ada unsur sabotaj, maka laporan polis akan dibuat untuk tindakan undang-undang selanjutnya," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Kong berkata beliau merasa amat dukacita atas kejadian itu yang menimbulkan keresahan dan kemarahan di kalangan orang ramai yang bakal meraikan Hari Raya Aidiladha di kampung halaman masing-masing.

Beliau juga berharap pengendali lapangan terbang dapat memastikan wujudnya Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) jika perkara sebegini berlaku pada masa akan datang.

KKIA ditutup pada malam Khamis selepas lampu landasan tidak berfungsi sehingga memaksa beberapa penerbangan masuk dan keluar dibatalkan atau dijadual semula menyebabkan ramai penumpang terkandas.

- Bernama

DR MAZA KETERLALUAN SAMAKAN ULAMA PAS DENGAN AYATULLAH KHOMEINI - KETUA PENERANGAN ULAMAK PAS


SHAH ALAM - Ketua Penerangan Ulama Pas, Nik Muhammad Zawawi Salleh menyifatkan bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin "agak keterlaluan" dalam menyamakan ulama-ulama parti itu dengan kepimpinan Ayatullah Khomeini dari Iran, yang didakwa tidak boleh ditegur.

"Bekas mufti itu juga agak keterlaluan apabila menyamakan pimpinan ulama dalam Pas dengan Ayatullah Khomeini.

"Semua sedia maklum bahawa Pas berpegang kepada aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Ayatullah Khomeini pula berpegang kepada aqidah Syiah.

"Dua akidah yang sangat berbeza antara satu sama lain," kata beliau dalam satu tulisan dibawa organ Pas, Harakahdaily.

Katanya, pengikut Syiah menganggap bahawa Ayatollah adalah lebih tinggi martabatnya daripada para Nabi.

"Jadi tidak peliklah Ayatollah tidak boleh ditegur dan disentuh," kata beliau yang juga Ketua Penerangan Pas Terengganu.

Ketika muncul pada program Wacana Sinar Harian ke-15 Selasa lalu, Asri berkata, Pas tidak seharusnya menjadi seperti pemerintahan Ayatollah di Iran sekiranya berjaya memerintah Putrajaya kelak.

Asri, bekas Mufti Perlis berkata, kalau ada yang bermentaliti bahawa orang agama yang berkuasa tidak boleh ditegur, negara akan menjadi lebih korup dari sekarang.

“Saya rasa ini satu masalah dalam Pas, masalah sekarang ini Pas belum menjadi pemerintah, tetapi kalau kita tidak bahas hari ini, kita akan jadi seperti Iran, yang mana pemimpinnya Ayatollah tidak boleh ditegur dan disentuh.

“Kalau kita tidak hati-hati terutamanya parti politik termasuk Pas... kalau mereka naik (menjadi pemerintah) dengan mentaliti orang agama tidak boleh disentuh, ditambah dengan isu pemimpin dan tokoh agama itu ada kuasa pula, kita akan menghadapi negara yang lebih korup daripada apa yang berlaku sekarang,” katanya ketika menjawab soalan dari moderator Dr Mazlee Malik berhubung sejauh mana beliau melihat pemimpin ulama Pas yang tidak boleh ditegur.

Menjawab pandangan Asri itu, dua Naib Presiden Pas kelmarin menjawab bahawa pihaknya memberi jaminan tidak akan sama sekali akan menjadi pemimpin-pemimpin bergelaran Ayatollah Iran jika diberi mandat memerintah Kerajaan Pusat kelak kerana parti komponen Pakatan Rakyat (PR) itu sentiasa mengamalkan sikap terbuka kepada semua pihak tanpa mengira fahaman politik.

Nik Muhammad berkata, soalan yang dikemukakan oleh moderator dalam Wacana Sinar Harian siri ke-15 berhubung dengan pemimpin ulama Pas yang tidak boleh ditegur dan jawapan yang diberikan oleh seorang bekas mufti terhadap soalan tersebut adalah sangat tidak adil kepada Pas.

"Bekas mufti itu ketika menjawab persoalan tersebut berkata bahawa jika Pas menjadi pemerintah dengan mentaliti orang agama tidak boleh disentuh, negara akan menjadi lebih korup daripada apa yang berlaku sekarang.

"Beliau menyamakan situasi itu dengan pemerintahan Ayatollah Khomeini di Iran yang tidak boleh ditegur dan disentuh," jelas beliau.

Nik Muhammad berkata, moderator tersebut pula seolah-olah dilihat ingin menjatuhkan kredibiliti dan memburukkan persepsi masyarakat terhadap para pimpinan ulama dalam Pas dengan mengemukakan persoalan tersebut.

Ini adalah kerana beliau tidak mengemukakan apa-apa contoh, bukti dan fakta atas dakwaan bahawa golongan tersebut dalam Pas tidak boleh ditegur, tambah beliau.

Menurut Nik Muhammad, Pas khususnya para pimpinan ulamanya sentiasa terbuka untuk menerima segala kritikan dan teguran.

"Lihat sahaja sikap Datuk Seri Presiden, pimpinan ulama tertinggi dalam Pas menerima kritikan dan teguran yang keras daripada (bekas pensyarah UIAM) Dr. Aziz Bari yang mempertikaikan kepimpinannya.

"Keterbukaan beliau lebih terserlah apabila beliau sendiri mencadangkan agar dianjurkan seminar khusus bagi memberi peluang kepada Dr. Aziz Bari mengemukakan kritikan dan teguran tersebut di hadapan ahli dan pimpinan Pas," katanya lagi.

Kata Nik Muhammad, perlu dijelaskan bahawa reaksi ini bukan bermakna Dewan Ulama Pas Pusat tidak boleh menerima teguran apabila disamakan dengan Ayatollah Khomeini tetapi teguran yang dikemukakan mestilah dikemukakan bukti, contoh dan berfakta.

"Ini adalah kerana tanpanya, ia akan memberikan persepsi buruk kepada para pimpinan ulama dalam Pas dan dianggap sebagai tuduhan yang dibuat untuk menjatuhkan kredibiliti Pas yang bakal melangkah ke Putrajaya, insya-ALLAH.

"Bahkan bekas mufti itu sendiri juga telah mengemukakan pandangan dalam wacana tersebut agar teguran yang hendak dibuat mestilah profesional," katanya.

Pada masa yang sama katanya, Pas sentiasa mengajar kepada semua ahli supaya berani menegur dalam apa jua perkara yang bercanggah dengan syariat Islam termasuk juga menegur mana-mana kesilapan yang dilakukan oleh pucuk pimpinan parti.

"Sejarah ini sangat banyak berlaku di sepanjang perjuangan Pas," kata beliau lagi.

Sumber : sh

ORANG YANG PERTAMA......


اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba’ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah

Ya Allah, tunjukkanlah yang kebenaran itu sebagai kebenaran, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yangg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).

1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS
2..Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS.
3..Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.
4.Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat :Nabi Ibrahim AS.
5…Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.
6….Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS)

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW

8. ..Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar AsSiddiq RA

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah: Umar bin Al-Khattab RA

10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam: Al-Hasan bin Ali RA

11. ..Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW: Thuwaibah RA

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA

13. ..Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita: Sumayyah binti Khabbat RA

14… Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA

16. …Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan azan: Bilal bin Rabah RA

17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA

18…. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW: Tamim Ad-dary RA

19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al- Awwam RA

20…. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW: Ibban bin Othman bin Affan RA

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA

22… Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafie RH

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA

24. ….Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawayah bin Abi Sufyan RA

25… Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH

26.Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA

27… Orang yang pertama menghafal Al-Quran selepas Rasulullah SAW: Ali bn Abi Tholib RA

28.Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja’far Al-Mansur RH

29…Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus’ab bin Umair RA

30. … Orang yang pertama masuk Syurga : Nabi Muhamamad SAW

FOTO !!! MANA LEBIH MULIA LEMBU QURBAN @ PENDEMO 'R' ???



Tak tahu nak kata gapo dengan puak-puak bengong kelu nih...Nilai sendirilah sehinggakan tempat sembelih lembu pun ditayang banner R. Agak-agaklah wahai penjilat Pas takkanlah otak puak-puak demo sama dengan lembu yang di Qurbankan itu. Puak-puak demo tahu tak takkan lah majlis ibadat Qurban pun puak-puak demo masukkan jugak dalam agenda R .

Kesian sangat-sangat bila tengok foto di atas...pulak tu berlaku di Bachok hahahaha..lebih kurang jah tukang sembelih dengan tukang pegang lembu....otak ada tapi akal takdop...penat weh main dengan puak-puak nih....

Sumber
 : siemens-melayumaju.

VIDEO !!! USTAD KASANOVA KAHWIN 11 KALI ....HEBATKAH @ NAK TUNJUK KEHEBATANNYA ???



Video di bawah adalah temubual eksklusif dengan 'Ustaz Kasanova' yang menghangatkan berita tempatan dengan pelbagai bentuk penipuan.
.. 

Seterusnya sila :  BACA CERITA DI SINI (KLIK)

Ada juga la manusia yang macamni..Inilah salah seorang manusia yang berpengetahuan 'agama' tetapi membuat perkara yang bertentangan dengan kehendak agama Islam yang tercinta ini....mungkin dia rasa dia hebat sangat dalam ilmu memikat perempuan ??

Friday, 26 October 2012

FOTO !!! ADAKAH INI PEREMPUAN CINA PEYOKONG GUANG ENG JADIKAN LIFT SEBAGAI JAMBANNYA ???



Pengotor! Itulah yang boleh dikatakan kepada seorang perempuan bangsa Cina berumur lingkungan 20-an ini apabila dia bertindak kencing di dalam sebuah lift. Kejadian yang berlaku di apartmen Sri Saujana di Georgetown ini sempat dirakam kamera litar tertutup (CCTV) sekitar jam 6.07 petang pada 10 Oktober lalu.Dalam rakaman berdurasi 16 saat itu, perempuan berkenaan dilihat menoleh ke arah CCTV sebelum menanggalkan seluar dalamnya lalu membuang air kecil dalam keadaan mencangkung.

Menurut setiausaha jawatankuasa pengurusan apartmen, Yeoh Kean Huat, beliau tidak akan melaporkan kejadian ini pada polis kerana ia adalah kes pertama berlaku sejak CCTV itu dipasang dua tahun lalu. Bagaimanapun, beliau bertindak memaparkan cetakan rakaman CCTV berkenaan di papan notis sebagai tanda amaran kepada orang lain.Berikut beberapa paparan daripada rakaman CCTV yang sempat dirakam.




Sumber : duniarealiti.com

PT
Tengoklah sendiri betapa betina Cina ni tanpa sedikit pun rasa malu dan bersalah dengan bertindak kencing di dalam lift. Sedangkan lift ini adalah kegunaan semua penghuni apartment tersebut. Adakah betina ni si penyokong Dap yang ternyata sangat pengotor dengan menjadikan lift sebagai jamban untuk membuang air kencing.

IBADAH KORBAN MENURUT PANDANGAN ISLAM




SEJARAH ASAL USUL KORBAN

1. Korban Zaman Nabi Adam A.S (Rujuk Surah Al-Maidah : 27- 31)

2. Korban Zaman Nabi Nuh A.S

3. Korban Zaman Nabi Daud dan Sulaiman A.S

4. Korban Zaman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail A.S

5. Korban Zaman Nabi Musa A.S

6. Korban Bangsa Yunani dan Rom

7. Korban Abdul Mutalib nenda Rasulullah S.A.W

PENGERTIAN KORBAN

Bahasa : Nama yang diberikan terhadap apa yang dikorbankan atau apa yang disembelih pada Hari Raya Adha.

Dinamakan juga sebagai ‘Udhiyyah’ yang berasal daripada perkataan ‘Dhuha’ iaitu waktu Dhuha, kira-kira antara jam 7.00 hingga 11 pagi, kerana korban disyariatkan oleh Allah SWT supaya dilaksanakan setelah selesai Solat Eidul Adha.

Ada juga yang mengatakan ianya berasal daripada perkataan Al-Udhiyyah dan Ad-Dhahiyyah yang dimaksudkan binatang sembelihan seperti unta, lembu, kambing yang disembelih pada hari Raya Korban dan hari-hari Tasyrik (11, 12 dan 13 Zulhijjah) dengan tujuan untuk mentaqarrubkan diri kepada Allah.

Syarak : Menyembelih haiwan yang tertentu dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah dalam waktu yang khusus (hari-hari Nahar). Ibadah ini telah disyariatkan pada Tahun Kedua Hijriyah sepertimana juga disyariatkan ibadah zakat dan Solat Dua Hari Raya (Eidul Fitri dan Eidul Adha) dan telah dipastikan syariat mengenai berdasarkan al-Quran, Sunnah dan ijma’ ulamak.

DALIL-DALIL MENGENAI KORBAN

i. DALIL AL-QURAN

Firman allah;

Maksudnya;

Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah solat kerana Tuhanmu ( pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) korbanmu (sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).” (Surah al-Kauthar : ayat 1-2)

Maksudnya ;

“Dan telah Kami (Allah) jadikan untuk kamu unta-unta itu sebagai syiar agama Allah. Kamu banyak memperoleh kebaikan daripadanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya.” ( Al-Haj ; 36)

ii. DALIL HADIS MENGENAI KELEBIHAN KORBAN

Banyak hadis yang membicarakan mengenai ibadah korban, antaranya hadis daripada A’isyah, Rasulullah bersabda;

Maksudnya;

“Tidak ada satu amalan anak Adam di hari-hari Nahar (Hari-hari ‘Eidul Adha) yang paling Allah sukai selain daripada menumpahkan darah (sembelih), kerana ia (binatang korban) itu akan datang di hari kiamat nanti dengan tanduk dan kukunya dan bulu-bulunya (sebagai saksi ke atas ibadah korban tuannya), dan sesungguhnya darah (binatang korban itu) akan tumpah di sisi Allah di suatu tempat sebelum tumpah ke bumi, oleh itu pilihlah olehmu binatang terbaik (paling menarik) untuk dikorbankan. ” (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Majah dan Tirmizi dan dianggap sebagai Hadis Hasan Gharib)

Para sahabat pernah bertanya Rasulullah SAW : “Ya Rasulullah apakah yang dimaksudkan dengan Udhiyyah?”

Rasulullah Saw menjawab: “ Itulah sunnah bapamu Ibrahim.”

Para sahabat bertanya lagi : “Apakah yang kita akan perolehi daripada ibadah Udhiyyah?”

Baginda menjawab : “ Tiap helai bulu (dari binatang yang dikorbankan) kamu akan mendapat satu kebaikan.” (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

“Barangsiapa yang diberikan kemudahan, sehingga memampukan dia untuk berkorban, akan tetapi dia tidak mahu berkorban, maka janganlah dia mendekati tempat solat kami (masjid) ini.” (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

(Lihat nas al-Quran Surah al-Haj : 36-37)

iii. DALIL IJMA’ ULAMAK

Para ulamak Islam telah bersepakat mengenai pensyariatan korban berdasarkan ayat dan hadis Rasulullah yang menyatakan bahawa amalan korban merupakan amalan yang paling Allah sukai di Hari-Hari ‘Eidul Adha, di mana binatang yang dikorbankan akan didatangkan di Hari kiamat sepertimana keadaan dan sifatnya ketika disembelih dan diletakkan darahnya yang telah diterima di sisi Allah, sebelum darah tersebut tumpah ke bumi. Korban juga merupakan sunnah yang telah ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim AS berdasarkan firman Allah;

Maksudnya;

“ Dan Kami tebus anak itu (Ismail) dengan seekor sembelihan (kibas) yang besar.” (Surah As-Soffaat : ayat 107)

HUKUM IBADAH KORBAN

Sebahagian ulama berpendapat bahawa korban itu hukumnya wajib, manakala sebahagian yang lain menganggapnya sebagai sunnah.

Alasan yang mengatakan amalan korban itu adalah wajib berdasarkan firman Allah;

Maksudnya;

Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu sembahyanglah engkau pada Hari Raya Haji dan sembelihlah (binatang) korbanmu.” (Surah al-Kauthar : ayat 1-2)

Sabda Rasulullah SAW;

Maksudnya;

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW telah bersabda : “ Barangsiapa yang mempunyai kemampuan, tetapi tidak melakukan korban, maka janganlah dia menghampiri tempat solat kami.” (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

Manakala mereka yang berpandangan bahawa amalan korban adalah suatu amalan sunnah adalah berpandukan hadis Nabi SAW;

Maksudnya;

“Aku diperintah untuk melakukan korban dan korban itu adalah sunnah bagi kamu.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW menyatakan;

Maksudnya;

“ Diwajibkan ke atasku supaya berkorban dan tidak diwajibkan ke atas kamu.” (Hadis riwayat Dar al-Qutniy)

Berdasarkan hadis di atas, ibadah atau amalan korban adalah wajib ke atas diri Rasulullah SAW, akan tetapi hanya dianggap sunnah ke atas umatnya.

Terdapat sat Athar sahabat (hadis mengenai sahabat Nabi) bahawa Abu bakar dan Umar, pernah tidak melakukan ibadah korban, sehingga apabila ditanya oleh orang ramai mengenai tindakan mereka berdua itu, maka mereka berdua menyatakan bahawa mereka bertindak demikian kerana khuatir sekiranya mereka berkorban, orang ramai akan menganggapnya sebagai satu amalan wajib, sedangkan asalnya tidak diwajibkan ke atas mereka. (Hadis riwayat Al-Baihaqiy dan lain-laiannya dengan sanad yang baik)

Menurut Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi ibadah qurban ialah sunnah muakkad (sunnah yang amat dituntut) menurut kebanyakan mazhab fiqah. Dalam Mazhab Imam Abu Hanifah, amalan tersebut dianggap sebagai ibadah wajib. Wajib di sini ialah sesuatu yang lebih ringan daripada ‘fardhu’ dan lebih berta daripada sunnah. (Imam Abu Hanifah membezakan antara Fardhu dengan wajib, tidak sebagaimana imam-imam yang lain).

Hukum wajib di sini bermakna sesiapa yang meninggalkannya dianggap berdosa sekiranya mereka terdiri daripada golongan yang berkemampuan dan berkedudukan. Rasulullah pernah ditanya mengenai amalan qurban tersebut, lantas baginda menjawab;

“Itulah sunnah daripada bapa kamu, Ibrahim…” (Hadis riwayat At-Tirmizi dan Al-Hakim)

Sehubungan denga itu, ibadah korban dikira sama ada Sunnah Muakkadah atau wajib. Mazhab lain, selain Imam Abu Hanifah menghukumkan ‘makruh’ jika seseorang yang mempunyai kemampuan tetapi tidak melakukan ibadah korban.

Menurut Mazhab Imam As-Syafi’ie, hukumnya adalah ‘Sunnah muakkadah’ iaitu sebagai ibadah tambahan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW ketika baginda masih hidup. Baginda dilaporkan pernah berkorban dengan dua ekor biri-biri yang besar bagi dirinya, keluarganya dan seluruh umatnya yang tidak sempat atau tidak mampu untuk berkorban.

Namun begitu kebanyakan ulamak berpendapat ibadah korban adalah amalan yang sunnah sahaja. Seseorang itu tidak akan dianggap berdosa besar sekalipun tidak pernah melakukan ibadah korban seumur hidupnya. Jika dia tidak berkorban, lantaran tidak berkemampuan, anggaplah bahawa nabi terlah berkorban bagi pihak umatnya.

Berpandukan kepada amalan korban yang dilakukan oleh Rasululah SAW yang menyembelih dua ekor biri-biri bagi pihak dirinya, keluarga dan umatnya, maka para ulamak berpendapat adalah memadai jika seseorang ketua dalam sesebuah keluarga seperti suami bagi isteri atau bapa bagi anak-anaknya.

Bagi yang mampu digalakkan memilih binatang ternakan yang terbaik, sihat dan gemuk. Imam Muslim meriwayatkan hadis daripada Anas bin Malik, menyatakan bahawa Rasulullah SAW menyembelih korban dengan dua ekor kibas yang terbaik dengan tangannya sendirinya dengan membaca ‘Bismillah’ dan ‘Bertakbir’ dan meletakkan kakinya di atas rusuk di sebelah tengkuk kedua-dua kibas tersebut.

HIKMAH DI SEBALIK PENSYARIATAN IBADAH KORBAN

1. Mengenang dan mencontohi pengorbanan besar yang tidak ada tolok bandingnya, yang dilakukan oleh Nabi ibrahim AS yang digelar sebagai ‘Abu al-Anbiyak’ (bapa para nabi) yang sanggup mengorbankan anaknya Ismail sebagai kemuncak dalam melaksanakan ketaatannya di atas perintah Allah SWT, namun begitu Allah menggantikannya dengan seekor kibas. Selain daripada itu sebagai mengenang dan mencontohi pengorbanan Nabi Ismail yang sanggup mengorbankan dirinya bagi mematuhi dan mentaati perintah Allah Azza wa Jalla.

2. Sebagai satu ibadah yang boleh mendekatkan seoarang hamba dengan Tuhannya, melalui bukti pengorbanan yang dilakukan. Ianya juga dianggap sebagai simbolik kesedian hamba untuk mengorbankan apa sahaja demi kerana Allah, termasuklah sanggup mengorbankan dirinya demi menegakkan agama Allah yang ytercinta. Di samping itu melatih diri kita supaya sentiasa ikhlas dalam beribadah.

3. Melatih diri agar sentiasa bersedia untuk berkorban bila-bila masa diperlukan demi menegakkan agama Allah.

4. Memulia serta mengagongkan satu syiar dari syiar-syiar agama Allah sebagai memenuhi tuntutan Allah;

Maksudnya;

“Demikianlah perintah Allah dan barangsiapa yang mengagongkan syiar-syiar agama Allah, maka (perbuatan) itu timbul dari ketaqwaan hati.”

(Surah al-Haj : ayat 32)

5. Untuk melahirkan rasa syukur di atas segala nikmat Allah yang terlalu banyak ke atas diri kita dan yang masih menghidupkan kita.

6. Sebagai penghapus kepada segala kesalahan dan dosa yang kita lakukan, sama ada melakukan kemungkaran dan maksiat atau mengabaikan suruhan Allah.

7. Untuk memberikan kegemberiaan kepada keluarga yang melakukan korban dan orang-orang lain yang mendapat bahagian daripada daging korban tersebut, di mana mereka dibenarkan untuk memakan, mensedekahkan atau menyimpan daging tersebut untuk dimakan dalam jangka masa yang lama.

8. Sentiasa mengingatkan kita, bahawa hidup ini amat memerlukan kepada pengorbanan, untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan yang hakiki dalam apa jua bidang yang kita ceburi. Tanpa pengorbanan, tiada nilainya sebarang usaha yang kita lakukan.

SYARAT KORBAN DAN BINATANG YANG DIKORBANKAN

1. Binatang yang hendak dijadikan qurban itu, hendaklah dari binatang yang tidak cacat seperti pincang, sangat kurus, sakit, terpotong telinganya, terpotong ekornya. Umur yang disarankan bagi binatang yang akan diqurbankan itu adalah seperti berikut;

i. Kambing atau domba yang telah berumur satu tahun lebih atau sudah berganti gigi

ii. Kambing biasa yang telah berumur dua tahun lebih.

iii. Unta yang telah berumur lima tahun lebih.

iv. Sapi, kerbau atau lembu yang telah berumur dua tahun lebih.

v. Sekiranya ternakan betina, pastikan ternakan tersebut tidak bunting ketika hendak dikorbankan. Bagaimanapun, korban tetap dianggap sah, jika selepas disembelih didapati haiwan ternakan itu sedang bunting.

Sabda Rasulullah SAW;

Maksudnya;

Daripada Barra’ bin ‘Azib, Rasulullah SAW bersabda;

“ Empat jenis binatang yang tidak sah dijadikan qurban, yang rosak matanya, yang sakit, yang pincang dan yang kurus dan tidak mempunyai isi.” (Hadis riwayat Muslim)

Seekor kambing hanya untuk korban satu orang diqiaskan dengan denda meninggalkan wajib haji. Akan tetapi seekor unta, lembu, kerbau boleh dibahagikan kepada tujuh bahagian menurut pandangan Syafi’iyyah. Sabda Rasulullah SAW;

Daripada Jabir , beliau berkata :

“Kami telah menyembelih korban bersama dengan Rasulullah SAW, pada Tahun Hudhaibiyah, seekor unta untuk tujuh orang dan seekor lembu untuk tujuh orang.” (Hadis Riwayat Muslim)

Maksudnya;

Daripada Abbbas, kami pernah bersama-sama dengan Rasululah SAW dalam satu perjalanan, ketika itu masuk hari raya qurban, maka kami bersama-sama menyembelih seekor lembu untuk tujuh orang dan seekor unta untuk sepuluh orang.” (Hadis riwayat At-Tirmizi dan An-Nasa’i)

2. Korban dilakukan pada waktu yang telah ditetapkan.

Dalam Mazhab al-Maliki ditambah dua syarat lagi, iaitu;

1. Penyembelih mestilah terdiri dari seorang muslim, oleh yang demikian tidak sah sembelihan seorang kafir yang telah diwakilkan oleh tuan korban kepadanya. sekiranya dia ahli kitab, maka harus memakan daging sembelihannya.

2. Tidak boleh berkongsi beberapa orang dalam membayar harga binatang korban, kecuali mereka terdiri daripada kaum kerabatnya yang terdiri daripada anak-anak, adik-beradik dan anak bapa saudaranya dan termasuk juga isteri atau suami dan ke semua mereka tinggal serumah dengannya.

WAKTU MELAKUKAN QURBAN

Waktu menyembelih qurban adalah bermula daripada matahari setinggi tombak, pada hari Raya Haji sehingga terbenam matahari pada 13 bulan Zulhijjah.

Sabda Rasulullah SAW;

“Barangsiapa yang menyembelih korban sebelum solat Hari Raya Haji, sesungguhnya dia menyembelih untuk dirinya sendiri dan barangsiapa menyembelih korban sesudah solah Hari Raya dan dua khutbahnya, sesungguhnya dia telah menyempurnakan ibadahnya dan telah menepati sunnah atau aturan umat Islam.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)

Maksud ‘Solat Hari Raya Haji’ dalam hadis di atas adalah waktunya, bukannya solatnya, kerana mengerjakan solat tidak menjadi syarat kepada sembelihan korban.

Sabda Rasulullah SAW;

Maksudnya;

“Semua hari tasyrik (iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah), adalah waktu yang dibolehkan untuk menyembelih qurban.” (Hadis riwayat Ahmad)

PERKARA YANG DISUNATKAN KETIKA MENYEMBELIH KORBAN

1. Menurut Mazhab Hanafi, sunat bagi orang yang hendak berkorban mengikat binatang yang akan dikorbankannya beberapa hari sebelum hari korban, untuk menunjukkan bahawa ketika bersedia untuk melakukan ibadah yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah dan menzahirkan rasa bersungguh-sungguh untuk melaksanakannya. Di samping itu juga dimakruhkan sekiranya kita menggunakannya untuk menunggang, mengambil susunya, bulunya dan sebagainya.

2. Sunat disembelih sendiri oleh mereka yang berkorban, kerana boleh mendekatkan dirinya kepada Allah.

3. Sunat dihadapkan binatang yang akan disembelih ke arah kiblat, sepertiman yang dilakukan oleh Rasulullah SAW berdasarkan hadis Anas bin Malik yang diriwayatkan oleh semua imam.

4. Sunat kepada orang yang berkorban menyaksikan binatang korbannya, sepertimana Rasulullah SAW berkata kepada Fatimah:

Maksudnya;

Daripada Imran bin Husain, Rasulullah SAW bersabda;

“Bangunlah menuju tempat binatang korbanmu dan saksikanlah, kerana ia akan menyebabkan dosamu terampun bagi setiap titisan darah yang tumpah, bagi setiap satu dosa yang pernah engkau lakukan…” (Hadis riwayat Al-Hakim, Al-Baihaqiy dan At-Tabraniy)

1. Membaca Basmalah (Bismillahirrahmani rrahim) sepertimana yang diriwayatkan oleh Jabir menyatakan bahawa kami telah menunaikan solat al-Adha bersama Rasulullah SAW, selepas selesai daripada solat tersebut, dibawa dihadapan baginda seeokor kibas, maka baginda menyembelihnya dan baginda membaca;

Maksudnya;

“ Dengan nama Allah dan Allah Maha besar, Ya Allah ini adalah (korban) dariku dan daripada mereka yang tidak mampu untuk berkorban dari kalangan umatku.” (Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud dan At-Tirmizi)

2. Membaca salawat ke atas Nabi Muhammad SAW.
3. Takbir (Menyebut Allahu Akbar)
4. Mendo’akan agar sembelihan tersebut diterima oleh Allah, seperti berkata “ YA Allah, ini adalah amalan yang Engkau perintahkan supaya aku kerjakan keranaMu, terimalah amalku ini)
5. Binatang yang disembelih itu hendaklah dihadapkan ke arah kiblat di atas rusuk kirinya, sekiranya binatang tersebut terdiri daripada lembu dan kambing.Sabda Nabi SAW;

Maksudnya;

Daripada Anas bahawa Rasulullah SAW telah melakukan korban dengan dua ekor kambing yang baik-baik, beliau menyembelihnya sendiri, beliau membaca bismillah dan beliau bertakbir.” (Hadis riwayat Bukhari danMuslim)

Ketika melakukan korban Rasululah membaca;

Maksudnya;

“Ya Allah terimalah kurban Muhammad, ahli kelurganya dan umatnya.” (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

1. Memastikan bahawa binatang yang akan dikorbankan itu terdiri daripada binatang yang terbaik dari semua sudut, kerana binatang tersebut merupakan korban untuk mendapat ganjaran di akhirat.

2. Memastikan alat yang digunakan untuk menyembelih terdiri daripada alat yang tajam yang diperbuat daripada besi.

3. Menunggu sebentar selepas menyembelih sehingga binatang tersebut dipastikan benar-benar telah mati.

4. Menurut pandangan Mazhab Syafi’e, Malikiy dan sebahagian daripada Mazhab Hambali, disunatkan kepada mereka yang ingin melakukan ibadah korban, apabila masuknya hari ke sepuluh daripada bulan Zulhijjah, supaya tidak mencukur rambut dan memotong kuku sehinggalah selesai ibadah korban. Pendapat ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW;

Maksudnya;

“ Sekiranya kamu melihat anak bulan Zulhijjah dan salah seorang dari kamu mahu melakukan korban maka biarkan (jangan dipotong) rambut dan kuku-kukunya.” (Hadis diriwayatkan oleh semua Imam kecuali Bukhari)

PEMBAHAGIAN DAGING KORBAN
1. Terdapat dua pandangan

i . Jumhur Fuqahak (Mazhab Hanafi, Malikiy dan Hambali)

Menurut Mazhab Hanafi, harus memakan daging korban yang disunatkan, manakala korban nazar atau korban wajib diharamkan untuk memakannya.

Menurut Mazhab Malikiy dan Hambali pula memakan daging korban nazar dibolehkan sama seperti korban sunnah dan disunatkan supaya mencampurkan kedua-dua korban tersebut sama ada untuk dimakan, disedekahkan dan dijadikan sebagai hadiah. Namun begitu mereka menghukumkan makruh sekiranya kita memakan atau menyimpan kesemua daging tersebut melebihi tiga hari.

1.
1. Mengikut amalan sunnah (terutama Mazhab Hanafi dan Hambali) dalam pembahagian daging korban ialah 1/3 untuk diri dan keluarga, 1/3 untuk kaum kerabat, teman-teman, jiran tetangga walaupun mereka terdiri daripada golongan kaya, manakala 1/3 untuk golongan fakir dan miskin. Kenyataan ini berdasarkan firman Allah;

Maksudnya;

“ Maka makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lain) berikanlah untuk dimakan oleh orang-orang sengsara lagi fakir.” (Surah Al-Haj : Ayat 28)

FirmanNya lagi;

Maksudnya;

Dan berilah makan kepada orang yang redha dengan apa yang ada pada dirinya (orang yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta-minta.” (Surah Al-Haj: ayat 36)

Namun begitu, sekiranya disedekahkan ke semuanya kepada orang lain, terutama fakir miskin, maka dianggap lebih baik dan sempurna. Walau bagaimanapun digalakkan kepada orang yang berkorban untuk mengambil sedikit daging korban untuk dirinya dan keluarganya sebagai ‘Tabarruk’ (mengambil bekat dari ibadah korban tersebut).

Tambahan : Menurut Mazhab daging korban juga boleh diberikan kepada orang-orang yang bukan Islam, terutama mereka yang diharapkan akan memeluk agama Islam, selepas pemberian tersebut, untuk menunjukkan kebaikan dan pengiktirafan Islam kepada mereka sebagai manusia.

BEBERAPA KESILAPAN DALAM IBADAH KORBAN

1. Ada beberapa golongan masyarakat yang melakukan kesilapan dengan melakukan ibadah korban pada malam hari raya. Amalan ini tidak menepati sunnah dan sekiranya dilakukan juga, sembelihan tersebut tidak dikira sebagai ‘Ibadah Korban’, kerana para ulamak mengaggap perbuatan tersebut sebagai ‘Makruh’.

2. Begitu juga dalam masalah pembahagian daging korban. Masih ada amalan di mana daging yang telah dikorbankan dibahagi kepada tujuh bahagian, manakala bahagian tertentu (biasanya kepala, bahagian rusuk, batang pinang) diperuntukkan atau dikhususkan kepada tukang sembelih sebagai upah. Tindakan ini sama sekali tidak dibenarkan, kerana setiap bahagian daging korban adalah sedekah dan sedekah sama sekali tidak boleh dijadikan sebagi upah. Sekiranya kita masih ingin memberikan upah kepada tukang sembelih, pihak yang berkongsi korban, boleh membayar lebih sedikit daripada harga sebenar binatang korban dan menyerahkan lebihan wang tersebut kepada tukang sembelih.

3. Melaksanakan ibadah korban dengan tujuan untuk menunjukkan kepada orang ramai akan kemampuan dirinya untuk melakukan korban, supaya dengan itu mereka akan dipandang mulia, dihormati dianggap sebagai orang yang hebat di sudut kemampuan kewangan, sedangkan dia sepatutnya insaf bahawa hanya korban yang disertakan dengan keikhlasan dan ketaqwaan sahaja yang diterima di sisi Allah. Firman Allah SWT;

Maksudnya;

“Daging-daging korban dan darahnya itu, sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, akan tetapi (keikhlasan) yang lahir dari ketaqwaan darimulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah memudahkan bagimu (binatang korban itu) untuk kamu supaya kamu mengagongkan Allah lantaran petunjukNya kepadamu dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang melakukan kebaikan.”

(Surah al-Haj : ayat 37)

4. Pembaziran daging korban. Di mana terdapat daging korban yang lambat diagih-agihkan menyebabkan daging tersebut menjadi busuk. Di samping sikap sebahagain daripada kita yang terlalu tamak menghimpunkan daging korban, tetapi akhirnya menjadi busuk dan rosak, apabila ruang peti ais rumah kita tidak mampu memuatkan semua daging korban yang kita bawa pulang.

5. Pembahagian daging korban yang hanya ditentukan kepada kumpulan-kumpulan atau puak-puak tertentu sahaja, dengan mengenepikan hak orang lain terutama yang tinggal sejiran, sekampung atau setaman dengan kita.

6. Kedatangan ke masjid, ke surau atau ke tempat sembelihan, semata-mata untuk mendapatkan bahagian dari pembahagian daging korban, namun begitu tidak mensyukuri nikmat Allah setelah memakan dan menikmati daging korban tersebut, dengan cara melaksanakan segala perintahnya dan menjauhi segala larangannya. Malah ada di antara mereka yang tidak pernah menjejakkan kaki ke suarau dan ke masjid atau bermuamalah dengan penduduk setempat.


Sumber 

AAMIR KHAN MENGERJAKAN HAJI DI MEKAH


MUMBAI, 26 OKT 2012: Biarpun baru saja selesai menjalani penggambaran Dhoom 3 dengan jadual yang padat serta menghadiri pelancaran filem terbarunya, Taalash, namun bintang Bollywood terkemuka, Aamir Khan masih punya kesempatan untuk mengerjakan haji di Tanah Suci Mekah.

Ditemani ibunya, Aamir Khan sempat bertemu dengan pemain kriket daripada Pakistan, Shahid Afridi ketika mengerjakan ibadat suci itu di sana.

Khabarnya, mereka banyak menghabiskan masa bersama dan sentiasa berkongsi pelbagai cerita. Pendek kata, mereka seronok bila bertemu dan menikmati waktu yang menyeronokkan sepanjang mengerjakan haji

Sekaligus membuktikan bahawa hubungan persahabatan di antara India-Pakistan sebenarnya mampu diperkukuhkan di mana-mana sekalipun.

Sumber : murai.com.

Thursday, 25 October 2012

TERSUNGKUR DI KAKI SYAITAN !!! BOS POLIS MAIN BINI KONSTABEL ???

Gambar Hiasan


Johor Bahru: Seorang pegawai kanan polis yang didakwa mempunyai hubungan sulit dengan isteri anggotanya telah ditukar dari ibu pejabat polis kontinjen Johor.

Menurut sumber, pegawai yang mempunyai pangkat Penolong Pesuruhjaya itu ditukarkan sementara menanti tindakan disiplin yang akan dikenakan terhadapnya dari Bukit Aman, lapor mStar Online.Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Johor, Senior Asisten Komisioner Datuk Ismail Yatim, mengesahkan kes berkenaan bagaimanapun beliau enggan mengulas lanjut kerana siasatan masih berjalan.

Sebelum ini, akhbar The Star pada 16 Oktober lalu, melaporkan seorang anggota polis berpangkat konstabel membuat laporan polis di Melaka terhadap pegawai atasannya kerana didakwa mempunyai hubungan sulit dengan isterinya.

Bagi mengukuhkan dakwaan tersebut apabila beliau telah mengekori isterinya pada 13 Oktober lalu di sebuah resort di Ayer Keroh dan mangsa mengaku menemui pegawai polis tersebut.

Bagaimanapun, wanita itu menafikan dakwaan beliau tidur dengan lelaki berkenaan.

Konstabel itu kemudiannya membuat laporan polis di Johor BahRu beberapa bulan lalu terhadap pegawai polis yang sama atas alasan serupa.


Sumber

PAS SEMAKIN RANCAK MENIPU RAKYAT KELANTAN DENGAN PELBAGAI PROJEK MEGA DI BAWAH HUSAM MUSA ???


Kalau sesiapa yang melalui jalan dari Pekan Rantau Panjang ke Panglima Bayu dan bila sampai di Kg Lalang Pepuyu kita akan lihat sebuah signboard mega yang di buat oleh kerajaan Pas Kelantan untuk mengula-gula dan menipu rakyat Kelantan. MEMBANGUN NEGERI BERKEBAJIKAN dengan megah serta beberapa gambar YB dan Nik Aziz dan di sebelah pula deretan projek mega yang akan di laksaksankan oleh kerajaan Pas.

Antara projek yang di janjikan untuk rakyat Jeli ialah:

1.Takaful Kifalah (Negeri Perintis)
2.Skim Al-Ziwaj
3.Skim Dividen Ladang Rakyat (4834 Penerima)
4.Tabung Serambi Mekah (RM5 Juta Setahun)
5.Skim Al Itam (Beras - 8419 Penerima)

Projek Negeri Di Parlimen Jeli


1.Perumahan PKINK - 313 Unit Di Bandar Jeli
2.Perumahan Kerajaan Negeri - 134 Unit Di Bandar Jeli
3.Pejabat Majlis Daerah Jeli
4.Kilang Air Mineral Di Batu Melintang
5.Jalan Jambatan Jerimbong - Ladang Tapis (Mac 2012)
6.Kilang Kelapa Sawit (CPO) - (Ogos 2012)

Rupa-rupanya hampir keseluruhan projek di atas adalah di bawah YB Husam Musa...Hebat weh Husam nih...seluruh Kelantan beliau jaga..Nik Aziz hanya jadi tukang tandatangan dengan tukang angguk sahaja...

Lihat siapa pengerusi Kilang Air Mineral Di Batu Melintang...

"Negeri Kelantan bakal mencatat sejarah baru apabila kilang pertama bagi pengeluaran, pembotolan dan pembungkusan air mineral semula jadi dibina di Batu Melintang, Jeli berikutan kelulusan tanah seluas 10 ekar oleh kerajaan untuk tujuan pembangunan industri pengeluaran air mineral. Menurut Pengerusi Lembaga Pengarah Sihhat – Afiat Sdn Bhd, YB Dato’ Husam Musa, pemilihan tapak kilang air mineral semula jadi di kawasan tersebut adalah atas gabungan nasihat pakar dari Jabatan Mineral dan Geosains Kelantan dan Perunding Geologi Syarikat Sihhat di bawah usaha sama antara Tabb Global Sdn. Bhd dan Kelantan Utilities Mubarakan Holding Sdn Bhd (KUM) yang merupakan syarikat milik penuh Kerajaan Negeri Kelantan."

Info bagi projek yang tersenarai di atas akan di paparkan di entri yang akan datang....

TAKKAN LAH DENGAN JAMUAN LAKSA UNTUK BUAT LEBUH RAYA RAKYAT...PENAT PUAK2 PAS NIH ???


Pasir Mas - Semalam Masjid An-Nur Kubang Bemban menganjurkan jamuan laksa bagi mengutip derma dana lebuh raya rakyat menghubungkan Kota Bharu-Kuala Krai yang dirancang kerajaan negeri.

Pengerusi program tersebut, Che Pa Che Jid berkata, kira-kira 200 kilogram laksa disediakan bagi jamuan lebih kurang 1,000 orang untuk mengisi dana wakaf projek berkenaan.

Menurutnya jumlah kutipan disasarkan kira-kira RM20,000. Kutipan juga akan dilakukan secara berterusan selepas ini. 
Kata beliau juga wang kutipan derma itu akan diserah kepada kerajaan negeri.

PT
Elok sangat la tu semua duit diserahkan kepada kerajaan negeri, kemas keming puak-puak Pas pakat kutip duit lepas tu bagi kepada para YB yang menguruskan hasil derma tersebut. Yang bangangnya ialah penduduk yang menderma secara ikhlas tetapi duit tu besar kemungkinan masuk kedalam poket YB.

Pelik betul la dengan penyokong Pas ni..takkan la langsung tak guna akal sedikit pun dalam isu ni. Logik ke untuk membina sebuah lebuh raya yang belanjanya berbilion ringgit dengan kutipa derma jamuan laksa.

Fikir-fikirkanlah wahai penganut pas, cukup-cukuplah kamu di tipu oleh peimpin-pemimpin Pas, gunakanlah akal dan jangan kita dperlakukan seperti keldai.

Tuesday, 23 October 2012

HEBAT AHLI NUJUM PAS RAMAL NASIB PM SELEPAS PRU13 ???





“Gambaran ini diucapkan beliau dalam kenyataan-kenyataan terkini, seolah-olah membayangkan mereka akan kalah dan menjadi pembangkang selepas ini manakala Pakatan Rakyat akan meneraju kerajaan pula,” kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia, Riduan Mohd Nor.

“Najib mungkin memikirkan hanya beliau dan partinya sahaja layak memerintah negara. Beliau merasakan dalam negara ini hanya mereka sahaja memiliki pakar ekonomi, ahli politik serta strategis yang bijak pandai. Rakyat Malaysia yang lainnya semuanya dungu dan tidak tahu apa-apa,” ujarnya dalam satu kenyataan.

“Yang paling tergugat sekarang adalah Najib sendiri bersama dengan pasukannya kerana kekalahan akan membuatkan masa depan mereka dalam kegelapan,” katanya.

VIDEO !!! ANJING FM MENGUTUK KERAJAAN BN KERANA SOGOK RAKYAT DENGAN BR1M ??? CELAKO PUNYA PAKATAN !!!



Video dari Anjing Cina FM fitnah memburukan kerajaan Barisan Nasional. Katanya Kerajaan BN hanya menyogok rakyat dengan BR1M semata-mata untuk undi BN di PRU kelak. Tambah mereka lagi, pembinaan Wilayah Putrajaya juga merupakan satu pembaziran yang sangat besar yang tidak menguntungkan negara.


Berbanding dengan polisi Pakatan Rakyat yang memberi bantuan RM100 kepada warga emas (Pulau Pinang). Pemberian RM100 kepada anak yang baru dilahirkan (Pulau Pinang). Selain dari itu kerajaan DAP Pulau Pinang juga turut memberikan WIFI percuma kepada rakyatnya. Juga pemberian air percuma kepada rakyat Selangor. Pemberian Skim Mesra Usia Emas. Dan dengan polisi-polisi Pakatan Rakyat tersebut, maka rakyat haruslah mengundi Pakatan Rakyat di PRU 13 akan datang.

Selanjutnya klik : unitmediasiber

POLIS KENAL PASTI SASPEK SAMA SAMUN DAN TERMBAK DI KOTA BHARU



KOTA BHARU - Polis telah mengenal pasti suspek yang terlibat dalam kes cubaan samun seorang peniaga kedai runcit di Kampung Batu 6, Jalan Lapang Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa dekat sini pada Rabu lalu. 

Ketua Polis negeri, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, pihaknya kini giat mengesan suspek terbabit. 

"Semua suspek sudah dikenal pasti dan polis sedang berusaha mengesan kedudukan mereka. Mereka tak boleh lari ke mana, sama ada cepat atau lambat sahaja," katanya. 

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menyempurnakan majlis tamat latihan dan pentauliahan Sukarelawan Simpanan Polis (SSP) di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini hari ini. 

Akhbar sebelum ini melaporkan empat penyamun bersenjatakan pistol berputih mata apabila gagal melarikan seutas gelang emas kepunyaan pemilik sebuah kedai runcit dalam kejadian samun di Kampung Pantai Sabak, Pengkalan Chepa di sini kelmarin.

Kejadian pukul 8 malam itu berlaku apabila dua daripada empat suspek yang memakai topi itu masuk ke dalam kedai berkenaan dan berpura-pura membeli minuman.

Mereka kemudian tiba-tiba merentap gelang tangan mangsa, Fatimah Hussin, 50, yang ketika itu berada di kaunter kedai tersebut.

Cerita Fatimah, dia terkejut dengan tindakan lelaki itu manakala seorang lagi lelaki mengeluarkan sepucuk pistol dan mengarahkannya supaya mendiamkan diri.

"Saya tidak endahkan amaran mereka lalu menjerit dan menyebabkan anak lelaki saya, Che Mohd. Fakaruddin Che Abdul Aziz, 19, yang berada di dalam kedai meluru keluar ke arah kami. 

"Menyedari keadaan itu, kesemua lelaki tersebut bergegas keluar dan sempat melepaskan tembakan ke udara sebelum melarikan diri dengan kereta Perodua Myvi," katanya di sini semalam. 

Sementara itu siasatan awal polis mendapati, kesemua suspek dipercayai kumpulan sama yang menembak seorang lelaki di sebuah stesen minyak di Jalan Kebun Sultan minggu lalu, selanjutnya klik di entri : video-tembakan-di-stesen-minyak-di-kb.

Sumber 

VIDEO !!! TERTEKAN DENGAN GUANG ENG PENJAJA MENYELAK BAJU ???



Kezaliman rejim Guan Eng telah menyebabkan peniaga wanita diatas sudah hilang kewarasan dan  pertimbangan. Rakyat nak cari makan pun susah di P.Pinang ni sejak Guan Eng memerintah. Dulu masa BN memerintah, tidak pula berlaku keadaan sehingga macam ini. Selanjutnya klik : 
panggungopera.

SELAGI ADA UMUR BERTANDING TETAP BERTANDING - NIK AZIZ


Hasrat untuk mengundurkan diri dari arena politik hanyalah polemik sahaja. Sedangkan hakikatnya Nik Aziz masih lagi bernafsu besar menawarkan diri untuk bertanding pada PRU13. Beliau dilihat tidak serius apabila diajukan isu pengunduran. Malah mendakwa parti yang mendesak beliau agar terus bertanding.

Sebagai seorang yang sudah tua dan selalu mengalami masalah kesihatan, tidak mempedulikan suara-suara dikalangan ahli parti sendiri yang menginginkan beliau berundur. Mesej yang disampaikan oleh Dewan Ulama Pas Kedah, Pas Kedah, bekas-bekas orang kanan Pas misalnya hanya layak dibakul sampahkan sahaja.

Nik Aziz tidak mahu mengambil pusing pandangan ahli parti yang memintanya agar berundur walaupun demi kebaikan parti, selagi ada suara yang mahu beliau bertanding, maka suara itulah akan didengarnya. Nik Aziz seolah-olah ingin meniru corak pemerintahan diktator Lim Guan Eng di Pulau Pinang.

" Saya tak pernah sebut saya nak bertanding tapi Setiausaha Agung (Datuk Mustafa Ali) dok buat kenyataan dah Nik Aziz wajib bertanding. Bila parti suruh bertanding dan saya boleh bertanding, kena bertandinglah". Itulah jawapan ego seorang pemimpin yang sering uzur. Untuk apa memimpin jika hanya sebagai lambang dan boneka, sedangkan kata putus semuanya ditentukan oleh orang lain.

Presiden Perkasa mendakwa bahawa Nik Aziz seorang yang tidak sedar diri. Kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan banyak menimbulkan kontroversi dan sering tersasar dari prinsip perjuangan parti sekaligus membuktikan beliau sudah tidak layak meminpin. Cabaran agar Mahathir meletakkan jawatannya disusuli dengan perletakan jawatan beliau pada sembilan tahun lalu telah bersahut, namun Nik Aziz sahaja yang masih bacul dan dayus menyahut cabaran itu.

Monday, 22 October 2012

BIAR BETUL !!! JACLYN VICTOR SEBAR KRISTIAN MELALUI LAGU HARAPAN BANGSA ???



Penyanyi Jaclyn Victor,33 , menganggap lagu Harapan Bangsa yang dinyanyikannya sebagai salah satu bentuk sumbangan serta tanggungjawab buat agamanya iaitu Kristian.

“Saya hanya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang penganut Kristian dengan menyanyikan lagu tersebut kepada orang Kristian di Sabah dan juga Sarawak. Kebanyakan mereka di 2 negeri itu lebih faham Bahasa Malaysia.

“Sebagai sebuah negara yang mengamalkan kebebasan beragama, isu ini tidak seharusnya dipertikaikan”

Menerusi portal akhbar tempatan pada Jumaat melaporkan, Timbalan Menteri Pelajaran yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi telah meminta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) serta kementerian berkaitan menyiasat lagu Harapan Bangsa yang mungkin menyentuh sensitiviti penganut agama lain di negara ini.

Sebelum ini, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) juga turut mendakwa Jac telah menghina Islam gara-gara menyanyikan lagu yang mengandungi konotasi agama yang berkaitan dengan agama Kristian.

Lagu berkenaan telah menjadi kontroversi setelah dimuat naik menerusi YouTube bermula Januari lalu.

Tambah Jaclyn lagi, dia tidak melakukan sebarang kesalahan kerana lagu tersebut bukan dihasilkan bagi tujuan komersial.

Dalam pada itu, Pengerusi Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM), Norman Abdul Halim memberi pendapat perbuatan Jac bukanlah satu kesalahan bagi dia menyanyikan lagu agama yang dianutinya walaupun dalam apa juga bahasa sekalipun.


“Saya rasa perkara tersebut tidak perlu diperbesarkan serta andai kata memang benar masyarakat beragama lain terasa, janganlah berfikiran terlalu sensitif.

“Jika ia dapat memesongkan akidah penganut agama lain hanya kerana nyanyiannya dalam Bahasa Melayu, keadaan tetap akan sama sekiranya lagu itu dinyanyikan dalam Bahasa Inggeris kerana masyarakat negara ini tetap akan faham maksudnya.

“Mungkin pihak Perkasa punya perjuangannya yang tersendiri, Namun saya berharap isu ini tidak perlulah diperbesarkan kerana di Malaysia, kita mempunyai pelbagai kaum dan agama. Semua pihak bebas bagi menunaikan tanggungjawab terhadap agama yang dianuti” 


Norman juga berharap isu yang remeh seperti itu tidak perlu untuk dikontroversikan kerana ia boleh memecah belah kaum di negara Malaysia dan banyak lagi perkara lain yang boleh dibangkitkan.

Sumber : 4blogger

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive