Sunday 1 April 2012

THAILAND BERGEGAR!!!! RAKYAT MALAYSIA MAUT.

HAADYAI: Serangan di sebuah hotel di bandar ini selepas letupan bom yang menggegarkan pekan Yala dan Pattani di wilayah selatan Thailand, membunuh lima orang termasuk seorang warganegara Malaysia.
Rakyat Malaysia telah dikenal pasti sebagai Low Thian Hock, 46, dari Kulim.
Walau bagaimanapun, masih terdapat laporan yang tidak disahkan menurut stesen televisyen PBS Thai bahawa dua lagi pelancong Malaysia mungkin terbunuh.
27 rakyat Malaysia juga antara 300 hingga 400 orang yang cedera dalam serangan bom ini.
Ketua Polis Thailand Preawpan Damapong kemudiannya mengesahkan bahawa letupan di hotel 33 tingkat, Lee Garden Hotel yang pada mulanya dipercayai disebabkan oleh kebocoran gas, sebenarnya disebabkan oleh bom kereta.  
Datuk Bandar Haadyai, Prai Pattano berkata bom itu terletak di tingkat bawah tanah hotel.
Serangan yang berlaku hanya beberapa minit selepas letupan Yala, datangnya dari kereta yang diletak di tingkat B2 hotel, menyebabkan silinder gas di dapur dan stor di tingkat atas outlet makanan segera meletup.
Konsul Besar Malaysia di Songkhla, Mohd Aini Atan berkata setakat ini, hanya seorang rakyat Malaysia telah disahkan terbunuh dalam serangan itu.
"Sepuluh rakyat Malaysia yang cedera dalam serangan itu telah dimasukkan ke wad di Hospital Haadyai manakala 17 yang lain menerima rawatan pesakit luar," katanya.
Rakyat Malaysia yang cedera dalam letupan di Lee Garden Plaza Hotel pada Sabtu, kira-kira pukul 1.00 petang telah terperangkap di dalam bangunan itu selama kira-kira dua jam, tambah Mohd Aini.
Tiga letupan bom berasingan di Yala, membunuh sekurang-kurangnya 10 orang dan mencederakan lebih daripada 100.
Beberapa rumah kedai berhampiran tapak letupan telah terbakar manakala kereta dan motosikal telah rosak akibat letupan kuat.
Mengenai insiden di Haadyai, rakyat Malaysia Irwan Ahmad Rejab, 30, berkata dia baru sahaja meninggalkan hotel dan mahu ke Songkhla bersama isteri, tiga orang anak dan ibu apabila dia mendengar letupan itu.
"Saya menyuruh pemandu berpatah balik untuk melihat apa yang berlaku. Apabila saya sampai di hotel saya, saya melihat kaca bertaburan di sepanjang jalan dan suasana kecoh anggota polis dan kakitangan perubatan di mana-mana.
"Nasib baik saya keluar 30 minit lebih awal. Saya sukar untuk berfikir apa yang akan berlaku kepada saya dan keluarga saya jika kita masih di dalam bilik, "kata penjawat awam dari Kajang, Selangor.
Seorang lagi rakyat Malaysia, yang mahu dikenali hanya sebagai Lim, 43, dari Pulau Pinang, berkata dia berada di sebuah kuil berdekatan dan berdoa apabila mendengar letupan itu.
"Saya sepatutnya meninggalkan Haadyai dalam beberapa hari lagi tetapi sekarang saya mahu kembali secepat mungkin," katanya.
Bangunan itu telah dikepung oleh pihak polis.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive