Thursday 20 March 2014

Teori Ghost Plane Dibongkar!!! Punca MH370 Terhempas??? Kronologi MH370 Hilang Oleh Pilot Tersohor???


Begitu banyak spekulasi yang bertebaran di Internet sekarang ini mengenai MH370. Spekulasi keganasan, rampasan, yang paling tidak tahan spekulasi “meteor”. Ok Full STOP!! Berita Semasa sependapat dengan Kapten Nik Huzlan (DI SINI). Jangan sama sekali percaya kepada CNN. Ini kerana…

Dalam banyak-banyak spekulasi selepas 12 hari operasi MH370 dilancarkan, sudah ada cakap-cakap yang mengatakan teori ‘Ghost Plane” ini bakal menjadi nyata dan pastinya ia sekaligus membersihkan nama Pilot dan Co Pilot MH370 dan nama Malaysia amnya.

Berdasarkan semakan terhadap “GhostPlane’s Theory“, berikut adalah kemungkinan insiden yang boleh berlaku di dalam pesawat MH370 khususnya di dalam kokpit MH370. Apabila bercakap mungkin, boleh jadi terjadi, boleh jadi tidak kerana analisa ini dibuat berdasarkan pengalaman dan kajian mereka terhadap beberapa insiden tragedi penerbangan dunia….

Kronologi Terlengkap Kemungkinan Punca MH370 Hilang & Terhempas?

Bersama-sama ini,mari kita kongsikan kemungkinan kronologi kapal terbang MH370 hilang & terhempas satu persatu seperti di bawah ini :

1) Boeing 777 berlepas pada tengah malam Sabtu dari Kuala Lumpur ke Beijing. Cuaca malam panas. Pesawat agak berat. Sekitar 1 jam sedang MH370 arah ke Vietnam di Laut China Selatan, tiba-tiba “bergelap” yang mana transponder telah dimatikan dan juga alat pengesan isyarat telah dihentikan (radar kedua memancarkan isyarat yang meminta maklumat daripada alat pengesan isyarat pesawat)

2) Dua hari kemudian iaitu pada 11 Mac 2014, kita disuapkan dengan laporan berita mengatakan radar tentera Udara Diraja Malaysia (yang merupakan radar utama berjaya mengesan hasil daripada tindak balas berbanding melalui transponder) pesawat berjaya melepasi sehingga ke barat Semenangjung Malaysia di arah Selat Melaka.

3) Ok baik. “Left turn” adalah kata kunci utama untuk dijadikan petunjuk di sini. Kapten Zaharie Ahmad Shah (BUTIRAN HIDUPNYA KLIK SINI) adalah juruterbang MAS yang cukup berpengalaman dengan 18,000 jam penerbangan. Mungkin sesetengah juruterbang muda yang pernah ditemuramah oleh media antarabangsa termasuk CNN contohnya tidak dapat menangkap apa yang berlaku disebalik tindakan “left turn” ini. Kalangan juruterbang berpengalaman sentiasa cepat menganalisa lapangan terbang yang paling selamat dan terdekat sepanjang tempoh penerbangan.

Di mana kedudukan lapangan terbang di hadapan mereka, lapangan terbang di belakang dan sebagainya.


Semuanya sudah dianalisa dan berada dalam kepala juruterbang berpengalaman seperti mereka ini.

Sentiasa beringat dengan sebarang kemungkinan dan cepat bertindak untuk mendapat alternatif terbaik demi keselamatan beratus-ratus nyawa yang mereka kendalikan!!

4) Dan kebanyakan pakar-pakar penerbangan dunia bersetuju tindakan “turn left” Kapten Zaharie Ahmad Shah tidak lain dan tidak bukan, berdasarkan pengalaman mereka dan melihatkan kedudukan lapangan terbang yang ideal dan terdekat adalah lapangan terbang Pulau Langkawi untuk tujuan pendaratan.

5) Sebenarnya, Kapten Zaharie telah mengambil laluan terus ke Pulau Langkawi dengan ketinggian 13,000 kaki dari atas permukaan air pada waktu malam tanpa sebarang halangan dan rintingan di mana perlu menyeberang pelbagai gunung di antaranya.


Lapangan Terbang Pulau Langkawi

6) Baik? Pasti ramai tertanya-tanya apa sebenar yang berlaku di dalam pesawat MH370 pada malam kejadian itu? Terdapat peristiwa besar yang telah berlaku.

7) Berdasarkan pengamatan pakar-pakar penerbangan sama sekali tidak terkejut dengan laporan transponder mahupun komunikasi dimatikan. Ia memang masuk akal apabila berlakunya kebakaran besar ataupun kebakaran elektrik. Untuk memeriksa dan memulihkan satu demi satu masalah tersebut daripada berpanjangan adalah tindakan yang kurang bijak pada masa itu malah mungkin ia akan menjadi lebih serius. Masakan tidak, masa itulah nak kawal pesawat, masa itulah juga mahu mengawal kebakaran. Mampu?

8) Kapten Zaharie Ahmad Shah segera melakukan apa yang dirasakan perlu berdasarkan latihan dan pengalaman luasnya sebelum ini bagi mencari alternatif dan penyelesaian secepat mungkin dengan masa suntuk yang berliau ada termasuk mencari lapangan terbang yang terdekat mendarat, akhirnya lapangan terbang Pulau Langkawi menjadi sasarannya. Ada 2 kemungkinan kebakaran di sini :

Kebakaran elektrik mungkin tidak akan cepat merebak sehingga mengeluarkan asap yang menggangu tumpuan mereka.

Ataupun…..besar kemungkinan masalah berpunca terhadap keadaan terlampau panas di bahagian salah satu gear tayar pendaratan di bahagian hadapan sehingga menyebabkan ia perlahan-lahan terbakar.

Ini diperkuatkan dengan keadaan & faktor :

“kapal terbang berat = malam yang panas = paras laut = jangka masa yang panjang ketika berlepas”

9) Ada satu kemalangan yang agak tersohor di Nigeria daripada DC8 apabila berlaku kebakaran gear mendarat ketika berlepas. Akhirnya mengeluarkan keadaan kepulan asap yang mengerunkan…Begitulah kemungkinan keadaan di kokpit pesawat MH370. Ya…benar. Di juruterbang dan co pilot ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak mampu menandingi “kedegilan” kepulan asap berpunca daripada kebakaran.

10) Antara pakar penerbangan mula menyimpulkan yang mana Kapten Zaharie dan Co Pilot Farid Ab Hamid sedang bertarung hebat di dalam ruang kokpit apabila asap terus menyelubunginya. Dan bekas juuterbang ternama mula menggangkat nama Kapten Zaharie bersama-sama Farid Ab Hamid (KENALI BELIAU DI SINI) adalah “hero” yang sedang bertarung nyawa sedaya upaya menyelamatkan nyawa bertaus-ratus anak kapal dan penumpang. Malangnya….situasi yang hampir mustahil apabila waima juruterbang terhebat sekalipun belum mampu mendaratkan kapal terbang MH370 di landasan Pulau Langkawi dalam situasi dan keadaan sebegitu rupa.

11) Manakala kapal terbang MH370 terus bergerak secara autopilot sehingga samada minyak telah mula kehabisan ataupun kebakaran api telah memusnahkan papan kawalan MH370 dan terhempas. Ini antara asas kesimpulan mereka. Sebab apa?

12) Sesetengah bekas juruterbang yang berpengalaman menemplak cakap-cakap tidak masuk akal kononnya MH370 dirampas. Mengapa?

13) Kata kuncinya “left turn”. Seseorang perampas kapal terbang contohnya tidak akan meminta kapal terbang yang dirampasnya berpatah balik tetapi membiarkan pesawat MH370 meneruskan penerbangan dan akan memutuskan pelan mereka seterusnya selepas itu. Mereka membuat kesimpulan ini berdasarkan pengalaman mereka dalam penerbangan berpuluh-puluh tahun lamanya di samping menganalisa beberapa tragedi penerbangan termasuk…….

Pakar penerbangan menyimpulkan beberapa perkataan dengan situasi 
tragedi MH370 iaitu :

Tragedi penerbangan AirCanada DC9
Tragedi penerbangan Swissair CD-10 pada tahun 1998

3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive