Saturday 28 July 2012

HASIL SENI UNTUK PRA SEKOLAH OLEH BAPAK MENTERI ??






Lirik by : Rais Yatim itu yang 'mahal' sekali, kerana bukan senang seorang pak menteri mempunyai idea untuk menghasilkan lirik lagu, memandangkan dibebani tugas menjaga 4 kementerian di bawahnya. Ekoran kontroversi yang melanda, Rais  mengeluarkan kenyataan di laman twitter yang berbunyi :



Selepas logo sambutan Hari Kebangsaan dikritik hebat, kali ini lagi temanya pula dipertikaikan. Bagi Buddhi Hekayat - penulis lirik lagu yang memenangi anugerah, Awan Nano - "Bahasanya mungkin halus tetapi ia tak dapat timbulkan rasa cinta pada negara. Malangnya, penulis seperti pemerintah yang puji diri sendiri," katanya.

Beliau menambah bahawa lirik "Janji sudah ditepati, kini masa balas budi" adalah seperti "meletak pisau ke leher rakyat".

Disebabkan kejelekkan inilah ramai pihak bantah, penggiat seni kreatif di Malaysia menawarkan diri untuk mencipta logo, lirik, secara percuma!
 
Dari blogger yuseriyusoff pula ini ulasan beliau...
 
Jangan pandang mereka ini sebagai pembangkang, kerana hasil penelitian saya terhadap laman facebook yang dibuka 3 hari lepas kebanyakkan dari mereka adalah rakyat biasa, majoriti darinya adalah anak muda.

Malah seorang mahasiswa turut berang dengan tindakan #yorais. Mahasiswa ini pendokong kerajaan yang menjayakan program Aman Kampus - We Love PM dan mengikuti jelajah ke seluruh negeri sebelum ini :



Jadi mereka yang membantah adalah rakyat Malaysia, mereka bukan penentang kerajaan. Mereka juga merupakan anak muda yang bakal memimpin negara di masa akan datang, dengarlah isi hati mereka!

Justeru itu, terimalah idea mereka, jangan terlalu sombong mengatakan orang berfikiran tertutup walhal kamu sendiri yang menutup minda kamu wahai DS Utama Rais Yatim!

Lagu patriotik perlu sesuatu yang menimbulkan semangat rakyat, bukan mengajar mereka membodek. Lagu ini membodek dan memberitahu orang yang mereka tiada pilihan. Ia kempen politik dan bukannya lagu Hari Kebangsaan.



Catatan terbaru di You Tube : 28/7/2012 : 6.45 pm


17,618 Views - 3,118 DISLIKE , 46 LIKES 

Lagu ni tak ada langsung kena mengena dengan kemerdekaan. Kalau aku dengar pun sikit pun tak ada rasa patriotik.. Tak daantg pun semangat untuk memperjuangkan tanah air. Sepatutnya bagilah lagu yang memperingati pejuang2 terdahulu untuk dikenang semula oleh anak2 muda sekarang, bagaimna susah payah mereka memperjuangkan tanah air kita untuk MERDEKA !!! Kalau ye pun nak bodek dan hargai Perdana Menteri sekarang menggunakan lagu dan tema, buatlah pada Hari Malaysia. Kalau dah macam ni, macam perjuangan orang zaman dahulu tidak dihargai. Kalau Hari Kemerdekaan buatlah cara kemerdekaan Rais!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive