Sunday 6 October 2013

Mat Zaid Berehim??? Betul Ke Malaysia Bangkrap Tanpa Cina???

Malay Mail baru-baru ini melaporkan kenyataan Zaid Ibrahim yang bertajuk ‘Tanpa Sokongan Cina,Malaysia Akan Bankrap’.Menurut Zaid,negara hanya mampu menjana pendapatan kerana adanya kaum Cina yang berniaga dan membayar cukai terbanyak.Untuk pengetahuan anda wahai Zaid,pembayar cukai terbanyak juga adalah Petronas dan kedudukan Petronas yang begitu kukuh itu adalah hasil dari kebijaksanaan pengurusan Melayu nasionalis tulen,bukan Cina.

Malah,kewujudan Petronas itu juga adalah cetusan idea Melayu nasionalis tulen.Oleh itu,bagi Zaid untuk memberi kredit seratus peratus kepada orang-orang Cina atas kemajuan Malaysia membuktikan bahawa Zaid adalah seorang yang buta ekonomi atau dalam kata lain,tidak bijak.Kita sedia maklum bahawa dayabeli yang besar adalah dari kaum Melayu walaupun peniaga yang paling ramai adalah dari kaum Cina.

Jika Melayu tidak membeli,orang Cina tidak boleh berniaga dan tidak boleh untung besar atau membayar cukai yang banyak.Secara ringkasnya,tanpa Melayu,Cina juga akan bankrap.Perlu diingatkan bahawa ‘sikap’bukanlah segala-galanya dalam memperkatakan tentang ekonomi Melayu dan Cina di Malaysia.

Jika Zaid tidak turut buta sejarah,maka beliau akan tahu bahawa orang-orang Cina mampu melonjak diri ke atas kerana telah diberi peluang luas oleh penjajah,manakala orang-orang Melayu pula ketinggalan jauh kerana mereka telah dihalang penjajah sejak dari awal lagi daripada memajukan diri,bimbang terbangkitnya semangat nasionalis untuk membebaskan negara dari penjajahan.

Zaid Ibrahim sememangnya Melayu yang ‘hilang’dalam mencari tapak untuk mendapat sedikit penghormatan di dunia ini.Sangkanya,penghormatan itu akan datang sekiranya beliau menunjukkan dirinya sebagai ‘bukan Melayu tulen’.Sangkanya,penghormatan itu akan datang sekiranya beliau menyanjung bangsa lain dan sangkanya,penghormatan itu akan datang sekiranya beliau dilihat memandang rendah pada Melayu.

Baginya,Melayu tulin adalah kolot dan bodoh kerana,terutamanya tidak mampu berbahasa Inggeris dengan fasih.Zaid menghabiskan hidupnya dengan ke hulu ke hilir memberitahu dunia betapa ‘terbuka’nya pemikirannya. Cuba meniru lagak Mat Saleh dan bergaul dengan Cina dan India ataupun Melayu yang ‘hilang’ sepertinya juga.Kesal sungguh Zaid Ibrahim kerana dilahirkan sebagai Melayu.

Dari segi psikologi,Zaid bolehlah dikatakan sebagai mengalami ‘inferiority complex’yang teruk kerana tidak punya keyakinan diri untuk berdiri atas kejadian semulajadi dirinya sebagai bangsa Melayu.Hakikat bahawa bangsa yang diagungkan oleh Zaid iaitu Cina amat takut untuk bersaing secara adil tidak pernah disedari oleh Zaid.

Jika Zaid mengambil sedikit masa untuk mengkaji,beliau pasti akan terjumpa dengan mudah di internet,mengenai beberapa kajian termasuk dari kalangan kaum Cina Singapura sendiri,tentang bagaimana kaum Melayu,terutamanya,menjadi mangsa diskriminasi kaum Cina secara terancang,konsisten dan sistematik lagi halus di negeri itu.Ini membuktikan bahawa orang Melayu bukan tidak punya potensi untuk bersaing bersama kaum Cina tetapi selain dari segelintir yang masih mempunyai masalah sikap, mereka yang benar-benar mampu bersaing juga ditekan sehingga sukar untuk bangun apatah lagi melonjak ke hadapan.

Kajian oleh Dr. Michael D. Barr (Department of History,University of Queensland) membincangkan secara terperinci bagaimana kaum Melayu dipinggirkan sejak pemisahan Singapura dari Malaysia lagi.Apa yang berlaku di Singapura ini juga berlaku di Malaysia di mana kaum Cina yang menjadi peneraju ekonomi.Walaubagaimanapun,orang Melayu di Malaysia masih punya harapan untuk meningkatkan ekonomi mereka kerana kita mempunyai kerajaan yang prihatin dan bijak mengesan kepincangan ini serta mengambil langkah untuk menyeimbangkannya iaitu melalui DEB.

Walaupun DEB masih jauh dari mencapai matlamat sepenuhnya,tetapi tidak dapat dinafikan yang ianya telah berjaya menginjakkan ekonomi bangsa Melayu ke tahap yang lebih tinggi dan menyediakan mereka ke arah persaingan yang sama rata di masa depan.Apa yang berlaku ini menyebabkan orang-orang Cina gusar atau lebih tepat,takut.

Seperti yagn dikatakan tadi,kaum Cina cukup takut bersaing secara adil dan telus.Ini kerana mereka sedar bahawa Melayu punya daya saing yang cukup untuk berdiri sama tinggi dengan mereka di mana-mana sahaja sekiranya diberi peluang.Justeru,mereka akan melakukan apa sahaja untuk menutup peluang itu sepertimana yang berlaku di Singapura.

Sebagai seorang yang tergila-gila ingin menjadi pemimpin,Zaid seharusnya lebih bijak menganalisis sesuatu isu sebelum mengeluarkan kenyataan.Kenyataan Zaid jelas bersifat berat sebelah selain tidak bermaruah kerana menonjolkan sikap mengampu kaum Cina yang amat memalukan serta hina.Jika benar Melayu itu bodoh seperti tuduhan kaum Cina,maka ketahuilah bahawa Melayu yang mereka maksudkan itu adalah Melayu seperti Zaid Ibrahim.Melayu seperti Zaid boleh dikuda untuk membantu mereka melawan Melayu lain yang bijak.

Bukti mudah boleh dilihat dari apa yang berlaku di Petronas yang menjadi pembayar cukai tertinggi.Jika Petronas begitu kukuh dan teguh suatu ketika di bawah teraju Melayu nasionalis tuln dahulu,tetapi hari ini,Petronas dikatakan telah goyah sedikit dan mengalami berbagai masalah.Apakah kebetulan yang keadaan ini berlaku sejurus selepas pengurusan atasan syarikat ini ditembusi oleh ‘Melayu tidak tulen’ seperti Zaid dan juga bukan Melayu ??? 

Jika ini benar,bagaimana Zaid boleh menerangkan kenapa ini terjadi sedangkan ‘Melayu tidak tulen’ itu sepatutnya lebih bijak dari ‘Melayu tulen’??? Jika benar bijak,bukankah Petronas harus lebih maju di tangan mereka,bukannya semakin bermasalah ??? Dan jika benar ingin bersaing secara adil,kenapa peniaga Melayu perlu dipinggirkan dan ditekan ??? Kenapa perlu ‘ditakluk’ Petronas yang selamanya di bawah penguasaan Melayu itu ??? Apakah kerana bimbang kaum Cina tidak boleh membuat untung maksima dan membayar cukai untuk menjana pendapatan negara?

Atau apakah kerana tidak senang melihat kejayaan dan potensi orang-orang Melayu ??? Melayu seperti Zaid meletakkan diri mereka di awan dan merasa diri sebagai dewa di awang-awangan. Mereka tidak sedar bahawa terdapat beribu lagi Melayu tulin yang fasih berbahasa Inggeris dan lulusan luar negara tetapi tidak pernah ‘hilang’ jatidiri mereka.Untuk pengetahuan anda juga wahai Zaid,mereka ini juga ramai yang telah berjaya dalam perniagaan tanpa melukut di tepi bahu Cina atau menjilat tapak kaki Cina seperti yang Zaid lakukan.

Mereka ini telah terbukti mampu bersaing dan berjaya dengan sendirinya tetapi Melayu seperti Zaid hanyalah Melayu tidak sedar diri yang tidak mungkin akan berjaya tanpa politik dan tanpa mengampu.

Jika sukar sangat bagi Zaid untuk menemui Melayu seperti ini akibat pergaulan yang dihadkannya sendiri,maka beliau boleh saja melayari blog-blog milik Melayu yang menggunakan berbahasa Inggeris seperti OutsyedtheBox,Another Brick in the Wall atau Bigdog atau Demi Negara yang bukan sahaja mampu berbahasa Inggeris dengan lebih baik dari Zaid tetapi juga mampu menganalisa isu secara terbuka tanpa perlu mengampu bangsa lain.Kesimpulannya,orang yang benar-benar bijak,mempunyai jatidiri yang kuat, tahu di mana bumi dipijak serta tidak melihat keperluan untuk mengampu sesiapa. - Sumber

1 comment:

  1. MULTI TONGSAN TONGKANG TURUN cinion

    Nak main mercun seludup nilaian ratusan ribu ringgit.
    Nak berjudi haram buka cyber cafe.
    Nak gasak tanah.(free)
    Nak gasak pasir.(free)
    Nak cetak surat khabar vernakular.
    Nak gasak balak.(free)
    Nak impot betina amoi dari tanah besar
    Nak pangkat Tan sri dato Seri dato seri utama Dato,beli pangkat mindanao dan melaka.
    Nak buat kilang haram.(free)
    Nak sedut lpg gas disel petrol tukar jenama subsidi ke non subsidi harga mahal.
    Nak jual barang tiruan tipu seludup.
    Nak pakai amah indon,siang dan malam.Tak mau kasi makan,tak bayar gaji.
    Nak elak bayar tol,tukat tiket.(free)
    Nak elak bayar cukai,lari cukai,tuntut BR1M,tipu tada kerja.
    Nak cetak sendiri lencana cukai jalan.
    Amat gemar dan seronok pakai stiker sampai dua tiga kalimah hikmat tangkal POLIS PDRM Bekas Polis(asal kan ada polis),tapi kat PDRM POLIS anjing dan rasuah.
    Nak buat makanan tiruan campuran kimia.Tak sijil halal,cetak tipu halal logo,pakai nama PAU AHmad.
    Nak sekat orang melayu buat bizness sarang burung,tak mau jual barangan keluaran melayu.
    Nak jual disel gred super di tengah laut,cakap ta ada ikan.
    Nak buat kilang haram buat barang gantian tiruan motor kar motor sikal.
    nak buka tanah ladang sayur haram di cameron highland,fraser,lojing.
    Nak buat makmal dadah di condominium,tipu semua orang dia orang kaya.
    Nak mohon paspot antara bangsa 3 bulan sebelum raya lunar.
    Nak masuk tender ali baba
    Nak masuk daftar pembekal MOF ali baba,tak mau bayar komisen,lari projek kerajaan,buat pasang aluminium sub standard di bumbung masjid surau hospital.
    Nak minta subsidi gas dari Petronas dan minta TNB wajib beli bekalan letrik,jadi kaya,semua tan sri satua keluarga, dan desak kerajaan tarik balik subsidi, dan jamu 3 tun melayu di hotel majstik.
    Nak buat kilang besi di selangor dan mintak tak payah dan tak mau bayar bil letrik TnB berjuta juta RM.
    Nak buat pasangan paip air haram dan CURI air ratusan ribu RM.
    Nak buang sampah sisa toksik di rata tempat,tak mau bayar bil pelupusan.
    Nak buat ladang ternak babi dan buang sisa kumbahan toxik ke parit longkang dan sungai.
    Nak sekolah sendiri punya bahasa.
    Beranak di tanah ini, tau mau guna bahasa tempatan, pakai bahasa impot.
    Nak kontrak BESAR BESAR dari orang yang mereka benci,dengki,caci dan maki hamun.

    Bila kena tangkap:
    Nak tanya "APA SALAH" "mana ada salah" ,"sekarang lu apa MAU,"" sapa lu punya boss ?"
    akibat kesemua itu dan 1000 dalil,mereka memegang harta terkumpul RM45BILLION RM.
    jenis apa ini primitive pig.

    pendatang lama guna/exploitasi pendatang baru dari indon india myanmar sri lanka vietnam filipin bangla thailand nigeria bosnia irak nigeria tanah besar laos kambodia mencecah jumlah terkini 4 juta orang.
    arjuna waspada
    changkat lobak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive