Tuesday 26 March 2013

Anwar Jumpa Misuari Di Jakarta - RPK !!!

Raja Petra Kamaruddin mendakwa memang berlaku pertemuan antara Anwar dan Nur Misuari bagi membincangkan isu politik Sabah.

Dakwanya pertemuan pertama Ketua Pembangkang dengan bekas Pengerusi Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) itu berlangsung pada 16 Jul 2012 di Hotel Crowne Plaza, Jakarta dan diatur oleh sahabat baik Anwar sendiri.

Pertemuan seterusnya berlaku pada 4 Ogos 2012 di Manila bertujuan memuktamadkan segala perbincangan yang dibuat di Jakarta dan penerbangan ke sana menggunakan pesawat MAS.

"Dalam pertemuan itu Anwar dikatakan meminta pertolongan Nur Misuari bagi memastikan kemenangan PR pada PRU akan datang dengan tumpuan khusus perbincangan adalah berkait isu Sabah. Pembangkang memerlukan sekurang-kurangnya 30 kerusi Parlimen di Malaysia Timur untuk membentuk kerajaan pusat dan bagi memastikan perkara itu berlaku, Anwar memerlukan pertolongan pengundi Muslim di Sabah" katanya.

Menurutnya Anwar berjanji kepada Nur Misuari apabila PR memerintah, kerajaan pusat akan memberi autonomi kepada Sabah dan Sarawak.

Semalam, Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin mengesahkan Anwar telah beberapa kali bertemu Nur Misuari sebelum berlaku insiden pencerobohan berdarah oleh pengganas Kiram.

Bagaimanapun beliau enggan memberitahu jumlah sebenar pertemuan tersebut kerana pihak berkuasa masih meneliti dengan terperinci setiap maklumat yang diperoleh sebelum mendedahkannya kepada rakyat. - sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive