Saturday 17 March 2012

SKANDAL LEMBU!!! SEDIKIT INFO DARI KAK IJAT????



1. Di bawah Rancangan Malaysia Ke-9, Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC) yang dimiliki serta dikendalikan National Feedlot Corporation Sdn Bhd, yang diberi status Projek Berimpak Tinggi telah menyasarkan pengeluaran daging lembu untuk pasaran tempatan.

2. Projek ini dilancarkan bertujuan untuk mengurangkan import makanan yang memainkan peranan utama kenaikan harga barang makanan yang ditanggung rakyat kesan daripada ketidakstabilan ekonomi global.

3. Sasaran yang ditetapkan oleh Pusat Feedlot Kebangsaan di tanah kerajaan seluas 5,000 ekar di Gemas, Negeri Sembilan sebagai projek Lembah Daging Negara adalah seperti berikut;

Sasaran pengeluaran lembu pada 2015 = 60,000 ekor
Sasaran pengeluaran lembu setiap tahun bermula 2008 = 8,000 ekor
Jumlah lembu yang perlu disembelih untuk mencapai sasaran = 350 ekor sehari

4. Maklumat awal yang diperolehi menjelaskan National Feedlot Corporation Sdn Bhd setakat ini hanya mencapai sasaran seperti berikut:

Jumlah pengeluaran lembu setakat tahun 2010 = kurang 3,500 ekor setahun

Anggaran purata lembu disembelih setiap hari = 10 ekor
Pasaran daging lembu hanyalah di Hypermarket dalam negara
Anggaran purata daging lembu dikeluarkan sehari = 1,500 kg
Anggaran pengeluaran daging lembu setahun = 41.1%

5. Selain aktiviti pengeluaran lembu, National Feedlot Corporation juga dilantik kerajaan untuk melakukan perkara berikut TETAPI masih belum dilaksanakan:

Membangunkan 130 penternak kecil dengan konsep "penternakan satelit" untuk menggandakan pengeluaran lembu
Membangunkan pengeluaran makanan lembu berkualiti
Membangunkan pengeluaran baja melalui operasi penternakan lembu


Pada tahun 2007, kerajaan di bawah Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi (kanan) meluluskan pinjaman RM250 juta dengan kadar faedah dua peratus kepada NFC untuk memajukan industri ternakan lembu daging tempatan. 

Nampaknya, bukan Shahrizat saja yang kena jawab perihal lembunya malah mantan Menteri Pertanian & Industri Asas Tani pada 2008 juga perlu sama menjelaskan bagaimana projek NFC ini boleh dikurniakan kepada keluarga Menteri Kabinet. Bab kegagalan projek bolehlah bagi pelbagai alasan, tapi bab nepotisme ni payah la sikit. 

Keadaan yang semakin menekan Sharizat ini seolah-olah mengesahkan lagi bahawa tiada tempat untuk Sharizat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti disebabkan ianya bukan sahaja memberi tekanan kepada Sharizat dan keluarga sahaja, malah turut memberi kesan kepada Umno dan BN.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive