Friday 30 March 2012

NFCorp dakwa 3 pemimpin PKR!!!





SHAH ALAM – National Feedlot Corporation (NFCorp) membuat satu laporan polis terhadap tiga pemimpin tertinggi PKR - Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar; Pengarah Strategi, Rafizi Ramli dan Ketua Wanita, Zuraida Kamaruddin hari ini mendakwa mereka membocorkan rahsia dokumen bank syarikat itu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, NFCorp mendakwa Rafizi melakukan kesalahan serius melanggar Akta Institusi Perbankan dan Kewangan 1989 (BAFIA) apabila mengedarkan dokumen akaun bank yang sepatutnya rahsia kepada media pada 7 Mac lalu.

“Pada sidang media tersebut, bukan sahaja maklumat dan dokumen akaun bank NFCorp didedahkan tetapi juga akaun bank milik syarikat lain selain akaun individu pengarah juga diedarkan.

“Jika disabit bersalah mengikut Jadual Empat, Seksyen 103 BAFIA kerana melanggar Seksyen 97(1) dan (3) adalah penjara tiga tahun dan denda RM3 juta,” kata NFCorp dalam kenyataan itu.

Kata NFCorp lagi, pihak bank yang membocorkan rahsia ini patut disiasat kerana terlibat sekali melanggar BAFIA kerana mengeluarkan maklumat sulit pelanggan kepada pihak ketiga tanpa kebenaran.

Tambah NFCorp, maklumat yang diedarkan itu adalah cetakan dalaman bank untuk penilaian kredit dan baki bank, bukannya penyata biasa yang dihantar kepada pelanggan atau maklumat yang boleh di muat turun dari internet.

“Adalah mudah bagi Bank Negara dan bank terbabit menjejaki dalang yang membocorkan maklumat itu berdasarkan kepada tarikh dan masa cetakkan itu dibuat.

“Bagaimanapun nama pegawai yang tercatat di dokumen itu telah sengaja dipadamkan,” kata mereka.(CIDB) Melaka bersama 10 badan dan agensi penguatkuasaan negeri, di sini. - SH

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive