Thursday, 31 January 2013

JANJI HUSAM VS JANJI PM DI KELANTAN !!!!


Loni kalau  kita singgah dan dengar di kedai-kedai kopi. Orang Langau Hijau masih geger gegok dok perlekeh dan persendakan 7 janji YAB PM yang akan dilaksanakan di Kelantan.

Dan  YB tersohor Dato Husam Jamnapuri sekali lagi buat kenyataan bodoh..

“Jika royalti Petroleum Kelantan diberikan sebagaimana tuntutan sebanyak RM12 billion, Kerajaan Negeri boleh laksanakan sendiri apa yang dijanjikan”

yang bab royalti minyak tu satu hal, belum masa untuk di ulas. Bila Kickdefella cabar Presiden ROYALTI berdebat, si Husam ni tak kasi debat pasal dia tahu akan kalah. Penakut punyer orang!

 Antara 7 janji PM kepada rakyat Kelantan !!!
1. Highway KB - K.Krai (Husam maklum dapat royalti dia sendiri boleh buat) hakikatnya :

Laporan Audit Negara 2011 menjelaskan peruntukan yang diberi oleh pusat kepada kerajaan negeri unutk kerja-kerja jalan pun tak dapat dilaksanakan dengan baik.

 
Tok Pa sedang berbincang dengan pegawai JKR negeri di kediamannya di Kuala Lumpur berkaitan lebuhraya KB-KK..tapi Husam hanya 'bual' kosong ....

Pengauditan yang dijalankan pada bulan September hingga Disember 2011 mendapati secara keseluruhannya, pelaksanaan kerja penyenggaraan jalan negeri adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan seperti yang dijelaskan dalam perenggan-perenggan berikut. Secara ringkasnya, kelemahan yang ditemui adalah seperti di bawah:

· Rancangan membaru muka jalan tidak dilaksanakan.
· Kualiti kerja penurapan kurang memuaskan.
· Kerosakan permukaan dan bahu jalan tidak disenggarakan dengan baik.
· Penyenggaraan perabot jalan tidak dilaksanakan.
· Jambatan dan pembetung tidak disenggarakan serta longkang tersumbat.
· Perbelanjaan tidak mengikut Arahan Amanah.

Dalam tempoh 2009 hingga 2011 Kerajaan Negeri hanya memperuntukkan sejumlah RM111.32 juta atau 42.9% daripada sejumlah RM259.73 juta pemberian Kerajaan Persekutuan untuk penyenggaraan Jalan Negeri kepada JKR, PTJ dan PBT.

- Rujuk Laporan Audit 2011

Macamana?? Peruntukan yang kerajaan pusat beri untuk jalan negeri pun tak dapat buat dengan baik, ni nak buat highway? Pelawok! pelawok! pelawok!

2. Stadium Baru bagi menggantikan SSMIV (Husam maklum dapat royalti dia sendiri blh buat) hakikatnya :

Laporan audit menyebut dalam dalam projek pembangunan Lembah Sireh usahasama antara kerajaan Negeri dgn syarikat Liziz Standaco Sdn. Bhd, syarikat tersebut mesti membina beberapa buah projek fizikal termasuk sebuah Stadium Tertutup Wanita yg sepatutnya siap pd 2007 bernilai RM25 juta sbg timbal balas kpd pajakan tanah seluas tidak melebihi 1000 ekar tetapi masih gagal dilaksanakan. Ini menunjukkan ketidakcekapan kerajaan negeri dlm mengurus tadbir projek.
 
Laporan akhbar kenyataan Husam tentang stadium yang bakal 
dimulakan pembinaan pada mac 2012 !!! Tapi hingga sekarang tak nampak bayang pun ...


- Rujuk Laporan Audit 2011

Macamana?! Nak buat stadium baru konon.. Stadium yang puok-puok dio berpakat dengan Liziz Standaco pun tak buat-buat lagi. Sepatut dah siap 2007. Sekarang dah berapa tahun??! puii..

3. 3000 Perumahan Rakyat (Husam maklum dapat royalti die sendiri blh buat) hakikatnya :

Laporan Ketua Audit Negara 2011 menegur kelemahan kerajaan Pas Kelantan dalam projek membina Rumah Awam Kos Rendah (RAKR) biarpun diberi peruntukkan sebanyak RM19 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Melalui peruntukan itu kerajaan negeri merancang membina tujuh projek RAKR melibatkan 838 unit rumah. Daripada peruntukkan tersebut sebanyak RM8.33 juta telah dibelanjakan sehingga akhir tahun lalu tetapi projek RAKR masih tidak berjalan sepenuhnya. 

Dalam tempoh RMK-9 tiada langsung projek RAKR dibina sebagaimana yang dirancang malah pembinaan projek sambungan RMK-8 secara usaha sama melibatkan dua blok pangsapuri yang mempunyai 160 RAKR di Wakaf Mek Zainab tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

Sebanyak 56 daripada 100 unit rumah yang dibina di RAKR Gaal, Pasir Puteh belum dapat dijual walaupun projek tersebut siap tahun 2007. Sehingga akhir tahun 2010, tunggakan ansuran sewa beli dan sewa rumah berjumlah RM9.40 juta. Seramai 56 pembeli belum menjelaskan bayaran pembelian rumah secara terus berjumlah RM2.45 juta walaupun rumah tersebut diduduki/diserah kunci melebihi setahun.

Audit turut memberi pandangan bahawa kelemahan perancangan menyebabkan pelaksanaan projek RAKR di Kelantan tidak dapat dilaksanakan. Kegagalan Kerajaan Negeri membina rumah sebagaimana yang dirancang menyebabkan rakyat memerlukan rumah kos rendah tidak dapat memilikinya terutama bagi 1,913 pemohon yang berdaftar sehingga akhir tahun 2010.

Laporan itu turut menyatakan sepanjang tempoh perlaksanaan RAKR Kelantan (1976-2010) sebanyak 4,768 unit rumah dibina oleh kerajaan Negeri. Daripada jumlah itu sebanyak 3,746 unit dibina untuk jualan secara sewa beli, 778 unit untuk jualan terus manakala 244 unit lagi untuk disewa.

- Rujuk Laporan Audit 2010

Macamana?? Pusat dah salur duit utk buat pun masih xbuat jgk. pastu nak tunggu royati nak baru nak buat?? puii...

4. Masalah Air selesai (Husam maklum dapat royalti die sendiri blh buat) hakikatnya :
Hakikatnya Kerajaan pusat telah menyalurkan kepada Kerajaan negeri hampir RM 600 juta sejak 2000 untuk selesaikan masalah air. Butiran nya seperti berikut :

- Peruntukkan tersebut diberikan dalam dua bentuk, geran dan pinjaman mudah sebanyak RM597 juta tanpa sebarang faedah - Geran disalurkan melalui jabatan dan agensi Kerajaan 

Pusat yang kemudiannya akan bekerjasama dengan syarikat Air Kelantan Sdn Bhd untuk pelaksanaannya. Sebagai contoh pembinaan loji baru, pemasangan paip dan sebagainya. Setelah siap projek ini, ia akan diserahkan kepada AKSB secara percuma dan AKSB yang dapat hasilnya - Berikut adalah pecahan geran yang disalurkan oleh Kerajaan Pusat untuk menyelesaikan isu air di negeri ini : 

- 1. Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
- i) Bekalan air - RM265 juta.
- ii) Menaik taraf loji - RM81.5 juta 
- 2. Jabatan Kesihatan
- Program Bekalan Air Dan Kebersihan Alam Sekeliling (Bakas) - RM53.4 juta.
- 3. Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) - RM36.2 juta.
- 4. Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER)
- Pembinaan dua loji di Gua Musang dan Pasir Puteh - RM22 juta
- 5. Peruntukkan Khas Timbalan Perdana Menteri - RM2.5 juta.

Macamana?? lagi sekali pusat bantu, tapi korang buat apa?! Kecek bual besar cis !!

5. Masjid terbesar sbg mercu tanda Kelantan (Husam maklum dapat royalti die sendiri blh buat) hakikatnya:

- 22 tahun perintah PAS hanya mampu buat Masjid Beijing kat Rantau Panjang dgn kos RM 7.5 juta. Ok, kalau puok dia kata apa perlu masjid banyak2 tapi takder makmun habis kenapa dibina juga Masjid Beijing? 

Ini bermakna mereka bukan taknak bina masjid, tapi tak mampu. kenapa tak mampu sedangkan dah lebih 20 tahun perintah Kelantan? Kerana mereka tak pandai jana pendapatan negeri. Siapa tak pandai? Nik Aziz, Husam dan puak2 nya.. apa yang mereka pandai? pandai beri ceramah semata2..Sebab pitis hasil ceramah tiap-tiap malam dikumpulkan tanpa audit dan yang pasti masukm poket YB dan pemimpin2 Pas.

6. BAS RAPID KOTA BHARU (Husam maklum dapat royalti die sendiri blh buat) hakikatnya:

Masalah penarik beca di Kota Bharu yang 'sejemput' tu pun UMNO negeri yang tolong setel..
tak napok jale naak harap ko Huse...baso make gajhi buto !!!

7. Kampus UiTM bandar (Husam maklum dapat royalti die sendiri blh buat) hakikatnya:

-Husam nak bina Universiti sendiri di Kelantan?? try fikir logik dia..
- masalah SAR pun pusat yang bantu..
- tadika PASTI pun mintak yuran.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive