Wednesday, 9 January 2013

ISU KALIMAH ALLAH - APA KATA DR MAZA ???




Apa yang tidak terlintas di fikiran kita tetapi Dr Asri mampu menterjemahkan dan mempermudahkannya isu kalimah Allah dengan sebaris ayat. Ayat mudah dan senang untuk difahami bagi memudahkan pemahaman masyarakat. Juga cara bijak pandai menjawab!
!

lagunegeri
Contoh perkataan Allah dalam lirik lagu untuk negeri Selangor dan Kedah. Negeri-negeri lain juga menggunakan perkataan Allah dalam lirik lagu negeri masing-masing. Kita nak buat lagu lain ke?? Entahlah ! - sumber


8 comments:

  1. isu skrg bukan lagu, diorg(cristian) nak guna nama allah kat dlm bible versi melayu, dlm doa diorg hari2 mana pernah nak guna nama allah, brapa kali diorg sebut dlm sehari? takde kan? tetiba dh 56thn merdeka nak guna pulak? akai ada?

    ReplyDelete
  2. Sok bila depa dah bole guna kalimah Allah dlm bible versi melayu, senang2 depa letak kalimah Allah kat mana2 depa suke mcm kat patong atau kat salib atau kat tmpt xsepatotnya...atau masa tuh PAS maupon dr maza akan berbangga kot?

    Guna Bahasa Melayu depa xnak tapi bible BM nak...apa punya celako nyer makhlok..

    ReplyDelete
  3. bijak pandai yg haprak mencelarukan pegangan dan akidah umat islam. isunya kristian nak guna kalimah Allah dlm bible dlm bahasa melayu.apa kena mengena dgn lagu2 ni?..cina kat malaysia ni lebih bangga guna bahasa mandarin, kantonis, bahasa inggeris drp bahasa melayu..bangla yg baru tinggal kat malaysia pun fasih cakap melayu tetapi apek2 cina ni nak warganegara malaysia ttpi tolak bahasa melayu..dlm bible nak pula guna kalimah allah dlm bahasa melayu..melayu ni guna bible ke baca alquran..dekat sini nampak doktrin puak gereja nak memurtadkan umat islam yg liberal dan tidk kuat akidah islamnya..jngn nak bangga dgn ustaz2 & ustazah politik yg celupar yg mencelarukan fikiran umat skrg ni..berpeganglah dan rujuklah kepada alquran dlm menangani isu umat islam di malaysia hari ini..ustaz2 dan tok2 lebai yg hafal ayat quran utk kepentingan politik dah jd mcm golongan munafikun...

    ReplyDelete
  4. Macam mana MAZA dpt Doktor (PhD) ni?...ke sesaja buat2 bodo atau fikiran dicelaru dgn kecondongan dan ketaksuban politik kepartian?...

    (1) Nama Allah dalam konteks lagu negeri yg agama resmi nya Islam (Sultan sebagai ketua) tu terang2 merujuk kpd "Allah" agama Islam

    (2) Yg DAP nak guna dlam Bible tu terang2 merujuk kpd Triniti...Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus. Mana boleh di samakan penggunaan "Allah" dlm konteks ini?....

    ReplyDelete
  5. Apabila Dr Maza pun dah berpolitik jadi macam tu lah. Selalunya apabila orang dah popular begitu lah jadinya. Kalau nama Allah sama saja, boleh digunakan sebagai tuhan lain pun, jadi tiada maknanya ucapan syahadah. TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH. Semua orang kristian pun jadi Islamlah, sebab memang nama tuhan depa pun ALLAH juga. Makin orang jadi pandai, makinlah bodoh jadinya. Tapi, tak boleh nak dibuat apa dah. Sibuk pasal Hudud, tapi dia lupa orang bukan Islam pun warganegara Malaysia.

    ReplyDelete
  6. kepada sahabat2 melayu muslim yg lemah iman, sila ikuti ulasan video tersebut..

    https://www.youtube.com/watch?v=CZf0MHu5pwM&feature=youtube_gdata_player

    https://www.youtube.com/watch?v=mxMPh9ek-8o&feature=youtube_gdata_player

    marilah kita sama2 memperbaiki diri berdakwah pada diri sendiri, keluarga, sahabat dan yg belum mengenali islam.. ingatlah sesungguhnya iman itu tidak dpt diwarisi walaupun dilahirkan dlm keluarga islam.. akidah & ibadah harus sempurna, ibadah tanpa akidah wawasan syaitan..

    sedarlah bahawa hidayah itu hak mutlak Allah.. terpulang pada Dia utk siapa dikurniakan petunjuk dan siapa yg ditutup pintu hatinya..

    ReplyDelete
  7. http://perigitimur.blogspot.com/2013/01/dr-yusuf-al-qaradhawi-pada-kita-tentang.html

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum

    In tafsir the meaning of certain ayat is derived from the literal wording (mantdq) while that of others is derived from what is understood (mafhum). I think we need to distinguish this first when reading this verse. A Wahhabi will perhaps take these verse literally in line with the views of ibnu Taimiyah. Asri is known for his Wahhabi views. After all he is the former mufti of perlis.

    When the Quran says "yahudi berkata Uzair Anak Allah". Is this a literal ayah or is this a mafhum where the meaning is understood. If this is a Mafhum ayat then you cannot just conclude it literally as what Asri has done. Therefore it is not surprising that Asri takes this very simplistic view and very dangerous to make such a conclusion where people will get influenced by it.

    To me it is clear that this ayat is a mafhum ayat where the meaning is understood. You cannot make literal conclusion from it that yahudi or nasrani call their god Allah as what Asri has done.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive