Sunday 26 May 2013

Blackout 505 : Pelik!!! Tiada Ucapan Dari Pemimpin Pas Malam Tadi???

Perhimpunan Blackout 505 11.20pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapannya menggesa orang ramai membuat laporan polis terhadap dakwat kekal yang hilang apabila dibasuk selepas selesai mengundi.

"Kita ikut pertahankan cara yang aman. Kita akan berhimpun dan bergerak bila perlu tapi mulai Ahad dan Isnin, buat laporan dan kita mahu puluhan ribu laporan dibuat," katanya. 11.05pm:

Pengerusi Badrul Hisham Shaharin meminta lampu di Dataran PJ dipadamkan dan meminta hadirin menggunakan telefon dan pemetik api untuk menerangi tempat tersebut. Idea ini ialah untuk meraikan pembebasan Adam Adli, seorang aktivis pelajar yang berdepan dengan tuduhan menghasut. Adam kini berada di Pulau Pinang mengunjungi ibunya yang sakit itu.

Hadirin memenuhi permintaan tersebut dengan menjulang telefon mereka dan suasana di situ kelihatan seperti sekumpulan kelip-kelip. Badrul Hisham menganggarkan jumlah hadirin telah meningkatkan kepada 70,000.

10.45pm: MP Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mengumumkan Pakatan akan mengheret SPR ke mahkamah berhubung isu pilihan raya.

"Mula minggu depan, kita akan saman pimpinan tertinggi SPR berkenaan dakwat kekal. "Kamu (SPR) tidak akan lepas dari cengkaman undang-undang

"Kita akan pastikan mereka bayar harga 'jenayah' mereka dan keadilan ditegakkan.

"Ingat, masa yang sukar tidak kekal lama tapi orang yang kuat dan tegar, kekal lama.

"Kita akan tunjukkan kekuatan kita kepada BN," katanya.

10.40pm - Haris Ibrahim menggesa orang ramai supaya memboikot organisasi media yang berat sebelah atau memihak kepada BN. Berikutan itu, beliau mengumumkan bahawa kumpulan ABU (Asalkan Bukan Umno) telah menyediakan klip video untuk menunjukkan bagaimana BN telah menipu dalam pilihan raya umum.

"Kami mahu anda membawa video ini ke kawasan luar bandar, bagi menunjukkan bagaimana mereka telah ditipu oleh BN," kata Haris.

10.30pm - Selepas berkongsi lokap di Jinjang, Tian Chua (kiri) dan Haris Ibrahim berkongsi pentas pula malam ini.

"Jangan berfikir tangkapan itu akan menakutkan rakyat. Kami tidak akan gentar," katanya.

10.20pm - Pengerusi Bersama BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga berkata, beliau tidak dijadualkan untuk berucap hari ini tetapi penahanan Adam Adli, Tian Chua, Haris Ibrahim dan Datuk Tamrin Ghaffar telah mendorongnya untuk berucap. Beliau menggesa mereka yang mempunyai bukti penipuan pilihan raya supaya mengemukakannya kepada tribunal rakyat BERSIH.

Sehubungan itu, katanya, seandainya SPR masih mempunyai maruah, maka mereka mesti meletakkan jawatan sekarang dan kegagalan penggunaan dakwat kekal merupakan alasan yang sudah cukup untuk mereka berbuat demikian.

9.45pm - MP Pandan Rafizi Ramli  berkata tidak akan ada penjara yang mencukupi untuk kerajaan memenjarakan semua orang yang menyuarakan bantahan terhadap penipuan pilihan raya. Rafizi, yang mempengerusikan jawatankuasa Pakatan menyiasat penipuan pilihan raya, berkata rakyat telah hilang keyakinan terhadap SPR kerana telah melanggar janji mereka.

"Jika rakyat berkata terdapat penipuan, bukan tugas mereka untuk menyiasat?" tanya Rafizi.

"Mulai minggu depan kita akan failkan 29 petisyen pilihan raya dan kita minta semua istiqamah,. Kita akan berjumpa di Dataran Merdeka selepas ini sehinggalah tuntutan kita dipenuhi," katanya. Rafizi membayangkan kemungkinan akan adanya himpunan BERSIH 4.0. - Sumber

PT
Dulu papagomo dah buat demo pasal dakwat kekal akan hilang tak kira kekal macam mana pun, tapi SPR dan jawatan kuasa parlimen di tubuhkan dan bersetuju..dan ramai memberi pandangan dakwat kekal akan di jadikan ISU..Sekarang terimalah akibat kerana ikut semua apa cadangan bangang pembangkang.

Dakwat kekal kalau.disental, ditonyoh, bukan setakat dibasuh memanglah akan hilang. Sedangkan permenant maker yang pakai flourecent pun hilang, apatah lagi kalau dakwat.

Satu yang patut kita ambil perhatian, SPR dah bagitau bahawa,.dakwat kekal ni sebagai langkah keselamatan tambahan sahaja, kalau seorang tu memang saja-saja nak discredit atau inscredible SPR memanglah balik rumah pakai sental. Memang hilanglah dakwat tu. Tapi kalau basuh biasa ajer, dekat.seminggu pasti ada lagi di celah jari.

Jadi terpulanglah kepada individu. Nawaitu masing-masing hanya Allah yang tahu.By the way, tidak ada apa di atas dunia ini yang kekal melainkan Allah SWT..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive