Wednesday 29 May 2013

Betulkah Bank Negara Menganaktirikan Bangsa Melayu???

Perniagaan kenderaan baru dan terpakai, kebanyakannya didominasi oleh puak-puak bermata sepet. Begitu juga dengan pemaju-pemaju perumahan dan hartanah, hampir majoriti daripada mereka adalah bermata sepet.

Bahkan dari Singapura dan Taiwan pun ada! Rukun perniagaan puak-puak ini sama sahaja... mereka boleh masuk dan menuntut hak yang sama dengan orang lain tetapi kalau orang lain nak berkongsi, mereka akan berkomplot dan akhirnya melingkupkan perniagaan orang lain. Tegarnya mereka dengan chauvinist, kiasu dan rasis, cukup sukar untuk diceraitanggal daripada tulang dan daging.

Anehnya, puak yang sama jugalah yang melalak, menentang kerajaan kononnya tidak berlaku adil kepada mereka, walhal segala-galanya mereka bolot dan kaut untuk diri sendiri. Perhatikan gelagat Persatuan Penjual Kenderaan Terpakai yang didominasi oleh puak yang memang tebal dengan bahasa Cina mereka dan cukup sukar untuk bertutur dalam Bahasa Kebangsaan.

Perhatikan pula gelagat Persatuan Pemaju-Pemaju Perumahan yang didominasi oleh kaum berkenaan yang dalam apa keadaan sekalipun, mereka berusaha untuk tidak bertutur dalam Bahasa Kebangsaan tetapi memilih Bahasa Inggeris sebagai media berkomunikasi.

Gelagat Bank Negara yang mengetatkan prosedur telah memberikan kelebihan kepada puak-puak yang mendominasi pasaran kedua-dua industri. Melayu-Bumiputera yang cuba menceburi kedua-dua industri, akan cepat tergolek dan kemudian gulung tikar kerana modal yang ada tidak cukup besar untuk menangani perangai Bank Negara yang langsung tidak berpihak kepada Melayu-Bumiputera.

Untuk memajukan ekonomi, usaha-usaha mengaktifkan ekonomi perlu dilaksanakan secara giat, bukannya mengetatkan prosedur bank sebagaimana yang diamalkan oleh Bank Negara sekarang ini. Apabila rakyat mempunyai wang dalam tangan, kecairan domestik akan berlaku secara sendiri.

Teori Mahathir tentang ekonomi menyongsang telah berjaya menyelamatkan negara ini daripada mengalami kemuflisan angkara serangan penyangak matawang dan lanun pasaran saham pada penghujung 1990-an dahulu. Tanpa teori terbalik itu, sudah pastilah kebanyakan rakyat Malaysia hari ini, hanya mampu menunggang basikal dan tidak boleh berlagak kononnya, mereka senang kerana kerja keras mereka semata-mata.

Harga kereta sudah hendak diturunkan. Bila, masih lagi dalam tanda tanya. Namun yang pasti ialah harga rumah terus melambung naik. Alasan yang paling kerap diberikan ialah nilai hartanah yang meningkat berkali-kali ganda serta harga barangan pembinaan yang tidak terkawal.

Antara alasan lain ialah premium dan cukai tanah yang telah dinaikkan oleh Kerajaan-Kerajaan Negeri, khususnya negeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat. Ironinya, walau apa pun yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri, yang mendapat untung besar adalah DAP memandangkan industri kereta motor mahupun pemaju hartanah merupakan penyumbang utama kepada 'pendapatan' DAP.

Atau lebih tepat lagi, apa-apa sahaja yang berkaitan dengan persatuan-persatuan Cina, DAP adalah penaungnya! Penurunan harga kereta dan harga rumah, akan memberi kesan besar kepada puak-puak ini. Bila pendapatan semakin berkurangan, mulut dan tekak mereka juga semakin kecil.

Ia samalah seperti di Kedah apabila Kerajaan Negeri yang baru telah menggantung sementara industri pembalakan yang dikuasai oleh puak-puak tersebut. Mereka dikayakan namun kerana kekayaan itulah, mereka bersikap bongkak, sombong dan tidak lagi berpijak ke bumi nyata!

Sumber

1 comment:

  1. Macam ni bro cuba peghati betoi2 logo bank negara tu binatang apa???

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive