Monday 1 April 2013

#LahadDatu : #OpsDaulat Gagal - Bekas Pemimpin Tentera Penjilat PR #TolakPR

Tindakan Bekas Pemimpin Tentera Keterlaluan Dan Tidak Wajar

“Apabila angkatan tentera berjuang, kita tidak boleh lakukan apa-apa perkara yang boleh melemahkan semangat mereka. Ini (usaha untuk melemahkan semangat) adalah kerja musuh dan dilakukan untuk meruntuhkan moral pasukan kita,” kata Bekas Panglima Medan Tentera Darat, Datuk Seri Zaini Mohd. Said.

Beliau berkata demikian dalam forum Masa Depan Kita: Cabaran Keselamatan yang dianjurkan Nadi Dialog Malaysia semalam.

Datuk Seri Zaini Mohd. Said terkejut dan kecewa dengan tindakan bekas pemimpin tentera mengeluarkan kenyataan yang boleh menjatuhkan semangat anggota pasukan keselamatan di Sabah.

Beliau berkata, kenyataan berkenaan tidak harus dikeluarkan pada ketika anggota tentera berjuang habis-habisan dengan musuh untuk mempertahankan kedaulatan negara. Semalam, bekas Timbalan Panglima Angkatan Tentera Darat, Leftenan Jeneral (B) Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid mendakwa Ops Daulat telah gagal.

Malah Ghafir mengeluarkan dakwaan bahawa Ops Daulat gagal kerana ia dijalankan tanpa perisikan taktikal yang penuh. Datuk Seri Zaini yang berpengalaman mengendalikan insiden Sauk di Perak berkata, tidak timbul soal cepat atau lambat dalam apa-apa operasi tetapi apa yang lebih penting adalah masa yang tepat.

“Kita memerlukan masa untuk membawa kelengkapan tentera ke medan selain melakukan pelbagai persiapan.

“Tak guna kalau kita lancarkan serangan pantas dengan 30 anggota dan lepas itu pasukan tersebut dihancurkan musuh,” katanya. - SUMBER

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive