Thursday 4 April 2013

#LahadDatu : Filipina Rujuk Mahkamah Antarabangsa # PeaceSabah

MANILA, Filipina - Istana Malacanang telah ditanya sama ada kerajaan bersedia untuk menyokong satu langkah yang bertujuan campur tangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke atas hak asasi manusia yang didakwa dilakukan oleh pihak berkuasa Malaysia terhadap Filipina yang tinggal di kawasan yang dipertikaikan.

Beberapa kumpulan masyarakat sivil telah memfailkan rayuan segera kepada Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Hak Asasi Manusia Navanethem Pillay dan Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Pelarian António Guterres, kedua-duanya berpangkalan di Geneva, Switzerland.

Timbalan jurucakap presiden Abigail Valte (gambar) berkata semalam, mereka sedar surat yang dihantar oleh beberapa kumpulan ke PBB, "tetapi setakat kita tahu ... kita sedang menyiasat dakwaan ini, dan sehingga siasatan selesai dilakukan, kita tidak mahu mengulas. "

Beliau berkata Jabatan Hal Ehwal Luar (DFA) juga menunggu hasil siasatan sebelum ia boleh mengambil tindakan, kerana terdapat laporan bahawa beberapa diplomat telah mengesyorkan bahawa isu Sabah dibawa ke hadapan mahkamah antarabangsa, tetapi dengan amaran bahawa ia boleh menjejaskan rundingan damai dengan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) sedang diaturkan oleh Malaysia.
Valte berkata mereka telah mengesahkan laporan bahawa kuasa-kuasa kesultanan Sulu telah diperkukuh dan boleh menyebabkan konflik yang lebih lama di Sabah, sambil menambah ia akan terpulang kepada pihak berkuasa yang sepatutnya untuk menentukan liabiliti mereka di sebalik kebuntuan.

Kesultanan cuba mendapat sokongan CBCP Kesultanan Sulu dan Borneo Utara bermesyuarat semalam dengan Persidangan Biskop Katolik di Filipina (CBCP) dalam usaha untuk mendapatkan sokongan Gereja untuk resolusi kebuntuan Sabah.

Menyertai Kiram dalam mesyuarat dengan biskop ialah anak perempuannya Puteri Jacel Kiram, Idjirani, dan Pastor Saycon, perunding politik kesultanan.

Idjirani berkata Kiram akan cuba untuk meyakinkan biskop mengenai tuntutan kesultanan ke atas Sabah dengan membentangkan dokumen yang termasuk "pemberian surat kuasa mentadbir" di Mahkamah Sesyen di Borneo Utara bertarikh 1939, yang diiktiraf kekuasaan Brunei Darussalam Sulu dan Borneo Utara seluruh Sabah; surat 1999 kepada editor Times harian Zamboanga yang menyatakan bahawa 1939 penghakiman Mahkamah Tinggi Borneo mengesahkan kewajaran hak ke atas Sabah oleh keturunan Sultan Sulu Punjungan Kiram; dan surat bertarikh Oktober 18, 1950 dialamatkan kepada Sulu Datu Punjungan Kiram daripada kedutaan British di Manila mengesahkan kesediaan kedutaan untuk membayar kesultanan sejumlah P1, 301,79 dalam bentuk wang 'penyerahan.

Jaycel Kiram berkata mereka juga akan menghantar rakaman video untuk CBCP menunjukkan kekejaman yang dilakukan oleh pihak berkuasa Malaysia terhadap Filipina di Sabah.

Sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive