Friday 28 December 2012

FOTO !!! DEMBA BA SUJUD SELEPAS JARINGKAN GOL



PENYERANG Newcastle United bakal ke Arsenal pada awal Januari ini, Demba Ba, dikenal sebagai pemain bola sepak Muslim yang taat. Selain dikenal sangat ketat dalam menjalankan praktik ritual keagamaan, Ba tidak segan mendukung perjuangan kemerdekaan Palestin dari penjajahan Israel.

Namun satu yang tidak boleh dilupakan, Ba dilabelkan pula sebagai pendakwah. Hal itu dilihat dari akaun twitter mantan pemain West Ham United itu, @dembabafoot. Di kala waktu dia mengingatkan bahawa selebrasi sujud merupakan cara bersyukur kepada Allah. Hal itu sebagai jawapan kepada kenyataan legenda bekas pemaian England  Gary Lineker yang menyebut pemaian itu sebagai orang sedang makan rumput.

Ba memang dikenal sebagai ikon pemain yang identik melakukan  sujud syukur selepas menjaringkan gol. Ba kadang menjawab mention akaun penggemarnya dengan jawapan "terima kasih ya Allah" dan "insyaallah".

Terakhir, tanpa diduga, ujung tombak Timnas Senegal itu mengucapkan salam, "Salam alaikoum" yang langsung di retweet 413 dan difavoritkan 70 penggemarnya. Dengan jumlah hampir 160 pengikut di twitter, Ba dapat berperanan dalam mengenalkan ajaran Islam. Tidak hanya dengan cara bertutur, melainkan melalui dakwah kultural.

1 comment:

  1. entri yg baik buat seluruh umat Islam di dunia..Blog Tuan sudah di pautkan..boleh tengok Paratroopers 1 di blog MMI..terima kasih..Salam Perjuangan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive