Saturday 15 June 2013

"Saya Tidak Akan Ingkari Arahan Sultan" - Tee Siew Kiong Exco Johor

JOHOR BAHRU:  Exco kerajaan negeri Johor yang bertanggungjawab bagi Pelancongan, Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Tee Siew Kiong meletak semua jawatan dalam MCA, sebaliknya hanya mengekalkan keanggotaan seumur hidup beliau dalam parti itu.

Tee berkata beliau berbuat demikian bagi mengelak sesetengah anggota parti itu terus mengeksploitasi pelantikannya sebagai exco Johor.

"Saya kesal kerana sesetengah anggota parti menjadikan pelantikan saya sebagai isu dan pada masa sama, bukan sekadar menjadikan saya sebagai sasaran malah bertujuan memusnahkan perpaduan parti.

"Bagaimanapun, saya tidak akan sesekali meninggalkan parti kerana saya sudah menjadi sebahagian daripada anggota keluarga besar ini untuk tempoh lebih 30 tahun," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau meletak jawatan sebagai setiausaha penganjur nasional, anggota majlis presiden, anggota jawatankuasa pusat, anggota jawatankuasa pemandu pilihan raya, anggota jawatankuasa perhubungan MCA negeri Johor, timbalan pengerusi jawatankuasa pemandu pilihan raya MCA Johor dan pengerusi bahagian MCA Pontian.

Tee juga akan menghadiri pendengaran jawatankuasa disiplin MCA pada 17 Jun untuk menjelaskan penerimaan jawatan sebagai exco Johor. Sebagai anak Johor, katanya, beliau tidak boleh mengingkari arahan Sultan.

"Arahan Sultan menyebut bahawa mesti ada wakil daripada setiap kaum dalam anggota majlis kerajaan negeri, jadi saya diarah mewakili masyarakat Cina," katanya.

Tee juga berkata beliau sememangnya tidak pernah berhasrat menentang keputusan parti untuk menolak semua jawatan dalam kerajaan jika MCA gagal mempamer prestasi lebih baik dalam pilihan raya ke-13 berbanding pada 2008.

Sumber

2 comments:

  1. MCA tidak wajar mengarahkan anggota partinya untuk mengingkari perintah Sultan sementelah lagi, bukankah Presiden MCA juga adalah anak Johor?

    Syabas kepada YB Tee Siew Kiong kerana sanggup melepaskan semua jawatan dalam parti demi menyatakan taat setia kepada Sultan.

    Macam tulah kalau nak jadi rakyat Malaysia.... rakyat di Tanah Melayu ni.
    Di situ bumi dipijak, di situlah langit dijunjung.

    ReplyDelete
  2. Mungkin ada agenda yg tersembunyi oleh gerakan MCA sehinggakan bertindak sedemikian.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive