Mengapa Boeing 777-200ER yang membawa 239 orang berakhir di Lautan Hindi? Bagaimana pesawat penumpang bersaiz lebar berpaling daripada rutin penerbangan menjadi “misteri penerbangan yang belum pernah berlaku sebelum ini”? Dan, siapa yang melakukannya?
Ini merupakan persoalan utama dalam minda penyiasat dan keluarga 239 orang penumpang dan anak kapal MH370 yang terbang dari Kuala Lumpur ke Beijing pada awal pagi 8 Mac tetapi hilang selepas sejam di udara.
Selepas 16 hari misi mencari antarabangsa yang bermula di Laut China Selatan, data satelit komunikasi penyiasat British dan serpihan ditemui satelit Amerika Syarikat, China dan Perancis akhirnya kedudukan terakhir MH370 dikenal pasti iaitu di bahagian selatan Lautan Hindi.
Mengapa dan bagaimana MH370 berakhir di kawasan pedalaman perairan itu hanya akan diketahui selepas penyiasat menemui kotak hitam pesawat Malaysia yang didaftarkan sebagai 9M-MRO itu.
Sehingga ia ditemui, usaha untuk mengesan laluan pesawat MH370 itu sebelum hilang daripada radar di Kota Baru ke Lautan Hindi menjadi sesuatu yang menakjubkan dengan sendirinya.
Agensi berita antarabangsa Reuters melaporkan satelit British Inmarsat menggunakan satu fenomena gelombang ditemui pada abad ke-19 untuk menganalisis tujuh ping yang berjaya dikesan satelitnya daripada pesawat Malaysia Airlines untuk menentukan destinasi akhir.
Penemuan terakhir itu mendorong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membuat kesimpulan pada Isnin malam bahawa pesawat berusia 11 tahun itu terhempas beribu batu daripada Malaysia di selatan Lautan Hindi dan menyebabkan semua 239 penumpang dan anak kapal terbunuh.
Isyarat Ping, secara automatiknya dihantar setiap jam daripada pesawat selepas seluruh sistem komunikasi berhenti, menunjukkan ia terus terbang selama beberapa jam selepas ia hilang dari laluan penerbangan Kuala Lumpur ke Beijing.
Dari masa isyarat untuk sampai ke satelit dan sudut dongakan, Inmarsat dapat menyediakan dua lengkok, satu di utara dan satu di selatan mengenai kemungkinan arah pesawat itu terbang.
Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati dalam kes satelit ini, kata jurucakap.
Cawangan Siasatan Kemalangan Udara Britain turut terlibat dalam analisis ini.
Kesan Doppler adalah mengapa bunyi siren kereta polis berubah selepas mendekati atau memotong pemerhati.
“Kami kemudian mengambil data yang kami dapati dari pesawat dan diplotkan terhadap kedua-dua trek, dan ia berat ke trek selatan,” kata Jonathan Sinnatt, ketua komunikasi korporat Inmarsat kepada Reuters.
Katanya, syarikat itu kemudian membandingkan teori laluan penerbangan dengan data diterima daripada Boeing 777 yang diketahui terbang laluan sama, dan ia dipadankan dengan tepat.
Beliau berkata, penemuan itu disemak dengan syarikat satelit lain sebelum diserahkan kepada penyiasat pada Isnin.
Jumlah data – hanya isyarat ping diterima oleh satelit tunggal setiap jam atau lebih – bermakna teknik seperti triangulasi menggunakan beberapa satelit atau GPS (Sistem Penentu Kedudukan Global) tidak boleh digunakan untuk menentukan laluan penerbangan pesawat.
Mengesan
Ketua Pegawai Eksekutif All Source Analysis, Stephen Wood, berkata seolah-olah para penyiasat mengecilkan kawasan pencarian. “Tetapi ia masih kawasan besar yang mereka perlu lakukan pencarian,” katanya.
Katanya, insiden ini mungkin merangsang kajian semula peraturan penerbangan, terutamanya berkaitan dengan peralatan komunikasi dan keupayaan untuk mematikan transponder pesawat.
Tetapi masih terlalu awal untuk mengatakan apa-apa kerana belum diketahui apa yang menyebabkan kapal terbang untuk beralih daripada laluan asal.
“Insiden seperti ini akan menyebabkan sesiapa sahaja yang menerbangkan pesawat komersial dengan penumpang akan menuntut kaedah baru untuk mengesan kargo berharga mereka,” kata Wood, seorang bekas pegawai perisikan Amerika Syarikat (AS) yang mengetuai unit analisis DigitalGlobe Inc , sebuah firma imej satelit, sehingga Julai 2013.
Sumber
Tuesday, 25 March 2014
Tragedi MH370!!! Mengapa & Kenapa MH370 Berakhir Di Lautan Hindi???
Labels:
#PrayForMH370,
Malaysia,
mas,
mh370,
perigitimur,
PM Najib
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ENTRI POPULAR
-
Gambar hiasan "Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Nur Annisa, seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetap...
-
SUNGAI BESAR – Calon Barisan Nasional (BN) Budiman Mohd Zohdi bagi pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar menunaikan tanggungjawabn...
Blog Archive
-
▼
2014
(324)
-
▼
March
(117)
- Tragedi MH370!!! Apa Motif Sebenar Israel Miliki P...
- Tragedi MH370!!! Objek Yang Di kutip Tiada kaitan ...
- Tragedi MH370!!! Mahu Bukti MH370 Berakhir Di Laut...
- Tragedi MH370!!! Pendedahan Isteri & Anak Kapten Z...
- Tragedi MH370!!! Dakwaan Philips Wood Karut - Prof...
- Tragedi MH370 Bukan Salah Saya - Shila Amzah
- Terkini!!! Keluarga Terima Missed Call Dari Penump...
- Teori Betakhir Di Lautan Hindi Bukan Dari Kami - I...
- Tragedi MH370!!! Misteri Lautan Hindi Yang Komplek...
- Misteri MH370!!! Pelik Dengan Kenyataan PM Najib???
- Misteri MH370!!! [VIDEO] Pendedahan Yang Amat Meme...
- Terkini!!! Warga China Seru Boikot MAS & Barangan ...
- Misteri MH370!!! Pesawat Mungkin "Dihilangkan" Ten...
- Tragedi MH370!!! Misteri Pesawat Ke Lautan Hindi T...
- Tragedi MH370!!! 8 Saintis Senjata China Antara Pe...
- Tragedi MH370!!! Punca Sebenar Pesawat Terbang Ke ...
- Tragedi MH370!!! Boleh Percayakah Times EU Ini??? ...
- Tragedi MH370!!! Mengapa & Kenapa MH370 Berakhir D...
- Tragedi MH370!!! Ada Perkara Disembunyikan - Waris...
- MH370: Fariq Mahir Kendali Boeing 777-200ER #PrayF...
- MH370 - 50 Polis Kawal Kekecohan Keluarga Mangsa
- MH370 - Wajah Sayu Waris Mangsa Selepas PM Umum Pe...
- MH370 - FBI Siasat Isteri Juruterbang??? #PrayForM...
- MH370 - PM Najib Sahkan MH370 Berakhir & Terhempas...
- MH370 - Duta Besar Peraancis : Tiada Bukti Serpiha...
- MH370 - Analisa Terperinci Kapten Nik Huzlan Meng...
- Australia Sahkan Objek MH370??? #PrayForMH370
- MIsi Pencarian MH370 - India Tolak Permintaan Chin...
- Faizah Khan Isteri Kapten Zaharie #PrayForMH370
- MH370 - Kapten Zaharie Terima Panggilan Misteri Se...
- TERKINI!! MH370 - Adakah Ini Pencarian Terakhir Pe...
- Jadikan Hari Ini Pilihan Terbaik Untuk Penduduk Ka...
- MH370 - Kos Pencarian Pesawat Cecah 10 Juta
- Misteri MH370 - Perangkap Pusaran Di Permukaan Laut
- Transkrip Komunikasi MH370 Yang Didedah Tidak Tepa...
- Transkrip 54 Minit Terakhir MH370 Didedahkan???
- Percarian MH370 Bakal Berakhir!!! Satelit China Te...
- Misteri Kehilangan MH370 - Lagi Kaitkan Amerika???...
- MH370 - Petunjuk Baru!!! Objek Bersaiz Besar Kira2...
- Semoga Berakhir Dengan Khabar Gembira - Bapa Penum...
- Analisa Terperinci Kapten Nik Huzlan Berkenaan 2 O...
- MH370 - Australia Yakin Serpihan Dapat Disahkan Da...
- Teori MH370 Ubah Haluan!!! Diatur Lebih Awal Denga...
- #MH370 - Perbezaan Malaysia & Australia Menghargai...
- Imej Satelit Australia Bukan MH370 - Komander Will...
- Pesawat P-3 Orion Australua Tiba Di Lokasi Disyaki...
- MH370 Sudah Ditemui??? Imej satelit 2 Objek Yang D...
- Pilot MAS MH370 Tiada Pengalaman Terbang ke 2 Kori...
- Teori Ghost Plane Dibongkar!!! Punca MH370 Terhemp...
- Misteri MH370 Semakin Keliru!!! 12 Hari Hanya Teor...
- Misteri MH370!!! Konspirasi Jahat US Terserlah Ak...
- Terkini!!! Pesawat MH370 Mendarat Di Diego Garcia ...
- Pesawat MH370 Tidak Melintas Di Ache Timur - Purno...
- Penganalisis Percaya MH370 Mendarat & Sudah Ditemu...
- Data Log Permainan Dalam Simulator Dipadam - IGP #...
- Misteri MH370 - Bukti Baru Dalam Kokpit Ditemui #P...
- Betulkah Tentera Sembunyi Fakta??? Kerana Mengelak...
- Media Luar Persoal Kenapa TUDM Tidak Kerah Jet2nya...
- Beberapa Teori Misteri Kehilangan MH370 Masuk Aka...
- Terkini!!! Pakar IT India Pula Temui Imej Satelit ...
- MH370 Ditemui, Komando ATM Dikerah Ke Lokasi??? #...
- Penumpang MH370 Tidak Sedar Pesawat Dirampas & Dil...
- MH370 Ditemui Dalam Imej Satelit??? #PrayForMH370
- Misi Pencarian MH370 Di Perluaskan 2.2Juta Batu Na...
- Misteri Kehilangan MH370 Hari Ke12!!! Petunjuk Bar...
- Adakah Ini Benar??? Penduduk Maldives Melihat Pesa...
- Tragedi MH370 - Ulasan Haron Din #PrayForMH370
- Juruterbang Tidak Pernah Lalu Koridor Utara & Sela...
- Pendedahan Mengejut - Datuk Kapten Nik Huzlan Meng...
- MH370 - Hishammuddin Terpegun!!! Soalan Dari Warta...
- [VIDEO] Konsert FMFA - 6 Maut & Berbelas Cedera!!!...
- Misi Mencari MH370 Temui Petunjuk Baru??? #PrayFor...
- Saya Percaya Itu Adalah Pesawat MH370!!! - Courtne...
- Polis Sedang Siasat Kemungkinan Juruterbang MH370 ...
- Laman FB & Instagram Kapten Zaharie Dipercayai Dit...
- 77 Rawatan & Kaunseling Kepada Anggota Keluarga P...
- Semua Yang Ditulis Media Tidak Masuk Akal - Aishah...
- Penganalisis Dedah Punca Sebenar MH370 Hilang Hing...
- Sepatutnya Suami Saya Yang Memandu Pesawat Yang Hi...
- Pesawat MH370 'Disorok' Di Pangkalan Tentera Ameri...
- Mohon Padam Foto Allahyarhamah Tidak Menutup Aurat...
- MH370 Dirampas??? Siapa & Kenapa???
- BR1M 3.0 - 1.7 Juta Pemohon Yang Belum Dapat, Dike...
- MH370 Mungkin Terhempas Di Lautan Hindi??? #Pray4M...
- Terkini!!! Data Radar MH370 Sengaja Diterbangkan K...
- MH370 Ditembak Jatuh Tentera Amerika?
- MH370 - Pengurus IT Chicago Temui Imej Pesawat???...
- Terkini!!! Satelit China Temui Kawasan Disyaki Pes...
- MH 370 Diberitakan Mendarat di Nanning?? Adakah In...
- MH370 - Penyiasat Nahas Air France 447 Hulur Bantu...
- MH370 - Tanda Tanya!!! Kenapa Telefon Penumpang Ma...
- MH370 - Semakin Misteri!!! TUDM Dakwa Ada Pesawat ...
- MH370 - [VIDEO] Memalukan!!! Kenapa Jakim Berdiam...
- MH370 - Pasukan Khas China - DCA Adakan Perbincan...
- MH370 - Kemana Hilangnya Negara2 OIC? #Pray4MH370
- MH370 Masuk Ke Alam Jin - Tuan Ibrahim Tuan Man
- MH370 - Semakin Keliru!!! Mula-mula 5 Beg Kemudian...
- MH370 - Makin Misteri!!! Akaun Online Aktif, Telef...
- Tentera Malaysia dakwa kesan MH370 di Selat Melaka...
- MH370 - Beberapa Tanda Tanya Kehilangan Pesawat #...
-
▼
March
(117)
Blog Archive
- June (28)
- January (3)
- December (15)
- October (10)
- September (36)
- August (35)
- July (23)
- June (11)
- May (21)
- April (16)
- March (117)
- February (24)
- January (16)
- December (12)
- November (19)
- October (78)
- September (36)
- August (12)
- July (41)
- June (63)
- May (65)
- April (98)
- March (240)
- February (74)
- January (109)
- December (103)
- November (96)
- October (109)
- September (232)
- August (188)
- July (200)
- June (99)
- May (172)
- April (257)
- March (69)
- February (5)
- January (12)
- December (2)
- November (3)
No comments:
Post a Comment