Monday 23 June 2014

KALIMAH ALAH!!! Satu Hakim Islam Sokong Bersama Hakim Kafir???

Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan bahawa Gereja Katholik tidak dibenarkan merayu keputusan Mahkamah Rayuan yang melarang penerbitan mingguan 'The Herald' daripada menggunakan kalimah 'Allah', dalam versi bahasa Melayu terbitannya.

Keputusan itu dibuat oleh Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria yang mempengerusikan panel tujuh hakim, di dalam mahkamah yang penuh sesak pagi ini. Beliau berkata itu adalah keputusan majoriti yang dipersetujui oleh empat hakim termasuk dirinya.

Ini bermakna, keputusan Mahkamah Rayuan sebelum ini yang melarang penggunaan kalimah Allah dalam The Herald, terpakai dan gereja itu tidak boleh lagi mengemukakan rayuan.

Hakim-hakim yang bersidang: Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Md Raus Sharif Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Suriyadi Halim Omar Datuk Zainun Ali Datuk Jeffrey Tan Kok Wha.

Datuk Zainun Ali dikatakan menyokong supaya Kalimah Allah digunakan oleh Gereja Katholik dalam akhbarnya The Herald.  - Sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive