Thursday 16 October 2014

'Tahaluf Siyasi' Dr. Maza Sekolahkan Ulamak Pas???

Nampaknya hujah Dr. MAZA bertentangan dengan pandangan Ulamak PAS dan kita rata-rata orang Melayu yang macam aku (buta arab) ni turut terpaku dengan pendapat mereka ni

Tapi kenapa hari ni baru beliau lontarkan pandangan begini? Mungkin tempat ini adalah tempat yang terbaik (Parlimen) kot?Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata masyarakat Melayu sering menganggap sesuatu istilah Arab sebagai mewakili ajaran Islam.

Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, istilah "tahaluf siyasi" yang digunakan PAS dalam menjalinkan kerjasama politik dengan DAP dan PKR bagi membentuk Pakatan Rakyat (PR) adalah istilah Arab, dan bukan mewakili Islam.

Bekas bekas mufti Perlis itu ketika menyampaikan tazkirah di Parlimen hari ini, berkata istilah Arab tidak semestinya mewakili ajaran agama Islam, dan melahirkan kekhuatiran tentang bahaya kesilapan penggunaan istilah Arab seperti itu.

Katanya, masyarakat seakan-akan melihat penggunaan perkataan Arab sebagai benar-benar mewakili Islam.

"Orang Melayu bila dengar bunyi Arab, dia ingat Islam. Kita tidak boleh anggap istilah Arab mesti mewakili agama. "Tujuan Islam bukan nama itu. Allah tidak minta kita mengArabkan diri, Dia minta kita mengIslamkan diri.

"Islam mana satu yang kita cari?" katanya pada program dianjurkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim, ketika sidang Dewan Rakyat berhenti rehat. Mengambil contoh penyatuan Eropah selepas berperang sejak berdekad lama, Asri berkata, negara Eropah hanya dapat bersatu selepas mereka memisahkan agama daripada pentadbiran politik.

"Di Eropah, agama tidak mencampuri politik. Jadi, mazhab-mazhab tidak boleh bertelagah sesama mereka," katanya. Situasi di Malaysia pula, katanya, perdebatan antara parti yang mewakili komuniti Islam pasti akan melibatkan hujah menggunakan dalil agama mengikut tafsiran masing-masing.

"Hari ini, Islam dimasukkan ke dalam politik, ada pergerakan Islam, pertubuhan Islam. Kemudian, nama itu di-Arabkan.

"Apabila Islam dalam bentuk ini masuk, dan tidak mempunyai tujuan 'kemaslahatan hamba' (hamba Allah), maka sebanyak mana nama Islam dalam dunia Islam, hanya akan menimbulkan masalah dalam dunia Islam," katanya.

"Bila PAS lawan Umno, kedua-duanya keluarkan dalil. Kita tidak tahu mana sebetulnya yang Islam," katanya. Asri berkata, Islam yang dibawa Nabi Muhammad ialah bagi memperbaiki sistem politik, tetapi umat Islam sekarang menggunakan agama sebagai senjata politik.

"Jangan eksploitasi agama menggunakan nama Islam," katanya. Beliau turut berkata, mengkritik ulama juga bukan bermakna mengkritik agama Islam.

"Kita perlu bezakan antara mengkritik ulama dan mengkritik Islam. Tidak salah kritik (ulama), dia pun manusia juga, yang tidak boleh dikritik ialah apa yang Allah dan Rasul kata. "Berhati-hati gunakan dalil ketika berpolitik," katanya.

Sumber

1 comment:

  1. Yg ni aku mmg setuju ngan MAZA, PAS guna istilah istilah sebegini semata mata nak menutup penyelewengan mrk bg mengaburi golongan yg kurang arif dlm agama. Bila hujah mrk disanggah, dgn angkuh dituduh jahil, sedang mrklah sebenarnya pemutar belit agama.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive