Sunday 5 October 2014

Minyak Oh Minyak!!! Alasan Bengong Anak Pengikut Pas Kepada Ibubapa Mereka

PT telah kehilangan bapa pada tahun 2006 dan kehilangan ibu setahun sebelum itu. Kalaulah ditakdirkan kedua orang tua PT masih ada kini, sudah pasti PT akan kerap pulang untuk menjengah kedua dua mereka tapi apakan daya kedua dua orang tua PT telah pergi mengadap Ilahi.

Tapi berbeza pula dengan pengikut pengikut PAS yang hanya akan melawat atau pulang je kampung jika ibu bapa mereka mengundi PAS hanya semata mata kerana penarikan subsidi minyak sebanyak RM 0.20 baru baru ini. 

Nampaknya pengikut PAS tak tau nilai perhubungan diantara anak dengan orang tua mereka hingga memberikan alasan penambahan harga minyak, bayaran tol dan PTPTN membuatkan mereka tidak mampu untuk menjengah kedua orang tua di kampung.

Alasan alasan ini adalah tidak wajar kerana pengorbanan ibu bapa kita di kampung untuk membesarkan kita rasanya lebih besar nilainya dari seliter minyak petrol atau diesel dan harga tol yang kita perlu bayar.

Mungkin orang yang membuat kain rentang ini tidak pernah memikirkan bahawa ibu bapa mereka di kampung memerlukan bantuan dari kerajaan seperti hospital yang selesa, bantuan sara hidup dan sebagainya dan dari pada penarikan subsidi minyak sebayak RM 0.20 itu rasanya ibu bapa mereka juga dapat menikmati pembangunan yang dapat dilakukan

Begitu juga dengan tol dilebuhraya, bukankah ia sepatutnya menjadi menjadi perantara bagi memudahkan pergerakan kita untuk pulang ke kampung halaman masing masing?

Pernahkah mereka ini terfikir bahawa dengan bantuan pinjaman PTPTN itu sepatutnya boleh membuatkan ibu bapa mereka merasa selesa dengan pemberian anak anak kerana telah berjaya menjawat jawatan yang tinggi dalam sektor swasta atau kerajaan?

Kenapa pinjaman untuk ke arah itu perlu dipertikaikan? PTPTN hanya akan dibayar semula jika mereka gagal dalam pelajaran dan adakah dengan kegagalan tersebut maka kerajaan juga harus dipersalahkan?

Jangan jadikan semua ini sebagai alasan untuk kita tidak pulang menjenguk ibu bapa di kampung dan bagi Sangkakala pula, walau seribu harga minyak seliter, pulang menjengah orang tua tetap Sangkakala akan lakukan.

Pernah juga ke mereka ini mendengar orang tua mereka merungut untuk pergi bekerja bagi menyara kehidupan keluarga? Bagi ibu bapa yang menoreh getah, rasanya alasan nyamuk tidak pernah disebut untuk tidak membeli beras dan lauk untuk hidangan anak anak yang dijaga.

Bagi yang bersawah, tidak pernah mengayakan bahawa lintah dan terik matahari dijadikan alasan untuk membiarkan anak anak tidak ke sekolah untuk menimba ilmu. Belajarlah jadi manusia, kecil hati ibu dan bapa kalau melihat ini adalah alasan anak anak mereka tidak pulang ke kampung halaman.

Hari ini pula, jalan mengahala ke utara dan selatan serta ke pantai timur di katakan sesak dengan kenderaan, dan syabas kepada mereka yang pulang berhari raya tanpa memberikan alasan BENGONG seperti yang tertera dalam kain rentang seperti yang diatas.-Sumber

3 comments:

  1. Memang Betul Tak ada duit Nak Balik Kampong...

    Lebih Baik Duit Minyak dan Tol tuu diberikan sajer pd Mak di kampong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah gebang laa, rata2 budak Klate kerja KL yang balik kampung raya puasa lepas bukannya balik bagi mak bapak duit, tapi mak bapak yang bagi duit kat depa!!!

      Delete
  2. Memang bengong sebengongbengongnya.inilah pas yang dikatakan islam

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENTRI POPULAR

Blog Archive