Monday, 31 March 2014

Tragedi MH370!!! Apa Motif Sebenar Israel Miliki Pesawat Menyerupai MH370???

Apa Motif Israel Ada Pesawat Menyerupai MH370 Ini ? | Berikut seorang wartawan dan juga penulis buku dari Amerika Syarikat yang di kenali sebagai Christopher Bollyn mendedahkan bahawa kenapa pesawat yang menyerupai MH370 ada di Israel ?

Apa Motif Israel Ada Pesawat Menyerupai MH370 Ini ?

Selain teori konspirasi yang telah melibatkan Amerika Syarikat, satu lagi pihak yang sangat hangat diperkatakan sebagai ‘dalang sebenar’ di sebalik kehilangan MH370 adalah puak Yahudi atau yang lebih dikenali dengan sebuah negara ISRAEL LAKNAT ini,

Teori ini juga telah dibawakan oleh seorang wartawan dari Amerika Syarikat yang menulis buku berjudul Solving 9-11: The Deception that Changed the World, Christopher Bollyn.

Untuk rekod, Bollyn yang turut membantu Profesor Steven E. Jones dalam menganalis serangan 9-11 telah muncul dengan bukti-bukti yang mengaitkan Israel dalam serangan ini namun mereka berdua telah ‘mendapat susah’ termasuk diserang dan dipenjara.

Meskipun penglibatan Israel tidak dapat dibuktikan, namun ada alibi tertentu yang membuatkan teori ini turut kencang diperkatakan.

Selain Kedutaan Israel didakwa ‘cuti tanpa sebab kukuh’ pada hari kejadian (sama seperti yang berlaku pada hari serangan di Twin Tower, Amerika Syarikat pada 9 November 2001) terdapat bukti lain yang lebih membuka mata.

Ia adalah tindakan Israel membeli dan memiliki sebuah pesawat Boeing 777 2H6(ER) lama milik Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).

Pesawat ‘kembar’ MH370 ini telah dirakam di sebuah lapangan terbang kecil di Tarbes–Lourdes–Pyrénées, Perancis pada 4 Oktobe 2013 sebelum ia dibawa ke Lapangan Terbang Ben Gurion, Tel Aviv, Israel pada 4 November 2013.

Difahamkan, pesawat MAS Boeing 777 dengan nombor siri 28416 dan didaftarkan sebagai 9M-MRI ini telah dijual kepada GA Telesis, LLC di Fort Lauderdale, Florida pada 21 Oktober 2013 sebelum didaftarkan sebagai N105GT.

Pesawat ini disimpan di Tarbes Lourdes Pyrenees pada 4 Oktober 2014 sebelum dibawa ke Tel Aviv sebulan kemudiannya.

Persoalannya, mengapa Israel membeli dan mahu memiliki pesawat lama MAS ini?

Jika dirujuk kembali reaksi Israel berkaitan kehilangan MH370, seorang ‘pakar keselamatan’ negara tersebut, Issac Yeffet pantas mengaitkannya dengan teori bahawa MH370 telah ditawan pengganas dan dibawa ke Iran untuk digunakan bagi siri keganasan akan datang.

Yeffet dilaporkan memberi kenyataan kepada Times of Israel:

“What happened to this aircraft, nobody knows. My guess is based upon the stolen passports, and I believe Iran was involved. They hijacked the aircraft and they landed it in a place that nobody can see or find it.” (Tiada siapa tahu apa sudah berlaku pada pesawat tersebut. Berdasarkan kes pasport curi yang dilaporkan, saya percaya Iran terlibat dalam hal ini. Mereka telah merampas pesawat dan menerbangkannya ke satu tempat yang tidak dapat dijumpai).

Pendapat ini turut disebarkan oleh individu yang bukan rahsia lagi merupakan agen Israel dan penyebar propaganda Zionis iaitu Rupert Murdoch yang turut memberikan komen senada:

Obama should call Chinese President following today’s incident and say “we both have the problem of Muslim terrorism. Can we work together?”
3:50 AM – 8 Mac 2014

777 crash confirms jihadists turning to make trouble for China. Chance for US to make common cause, befriend China while Russia bullies.
4:15 PM – 9 Mac 2014

World seems transfixed by 777 disappearance. Maybe no crash but stolen, effectively hidden, perhaps in Northern Pakistan, like Bin Laden.
2:23 AM – 15 Mac 2014

777. Still think this a reminder that US and China should be working more closely on Muslim extremist threat.
2:26 AM – 15 Mac 2014

Sejak dahulu lagi, Israel sering ‘digosipkan’ sebagai perancang licik dalam banyak agenda dunia termasuk serangan 9-11.

Rancangan ini kadangkala dapat dihidu selepas kejadian berlaku, contohnya menerusi filem Medusa Touch pada tahun 1978 yang menunjukkan adegan serangan persis 9-11 di penghujung filem.

Pembikinnya, Arnon Milchan selepas diteliti adalah penerbit filem yang juga anggota perisikan Israel, Mossad.

Jadi selepas diambil kira tentang pesawat MAS yang secara tiba-tiba menarik minat Tel Aviv, tak dapat tidak kita akan terfikir bahawa tidak mustahil jiak kehilangan MH370 adalah satu daripada plot yang sudah dirangka oleh Israel.

Pada masa yang sama, Israel mungkin telah menunjukkan petanda mahu jadikan Iran sebagai kambing hitam dengan misi utama negara mereka sebenarnya mewujudkan false-flag bagi mengatur satu kejadian serangan mungkin ala 9-11 menggunakan pesawat MAS yang mungkin berlaku tidak lama lagi? Apa pun, teori kekal sebagai teori selagi ia tidak dibuktikan secara sahih. - Sumber







Tragedi MH370!!! Objek Yang Di kutip Tiada kaitan Dengan MH370!!!

Beberapa objek yang dikutip oleh HMAS Success dan Haixun 01 pada Sabtu telahpun diperiksa dan dipercayai tiada kaitan dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH370 yang hilang pada 8 Mac.

Menurut kenyataan Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) malam ini, berkata objek berkenaan diperiksa di atas kedua-dua kapal dan dinyatakan sebagai peralatan menangkap ikan dan buangan terapung.

Bagaimanapun, menurut AMSA, pesawat Objek yang dikesan tidak dapat disahkan atau dianggap sebagai serpihan dari pesawat MH370. Setakat ini, tiada objek yang disahkan adalah dari MH370.

Pesawat Boeing 777-200ER, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal, hilang dari radar pada 8 Mac kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam.

Penerbangan MH370, yang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama.

Menurut AMSA, aktiviti pencarian hari ini meliputi kawasan seluas 252,000 kilometer persegi membabitkan sembilan pesawat.

Antaranya, dua pesawat P3 Orion Tentera Udara Diraja Australia (RAAF), sebuah pesawat P3 Orion Jepun, pesawat Ilyushin China, sebuah pesawat P3 Orion Tentera Laut Korea Selatan, sebuah pesawat P8 Poseidon Tentera Laut Amerika Syarikat, sebuah pesawat C-130 Hercules Tentera Udara Diraja Malaysia dan dua pesawat awam.

Kenyataan itu juga menyebut lapan kapal ditugaskan di kawasan pencarian MH370 dan ini merupakan jumlah terbesar yang pernah menyertai operasi SAR setakat ini.

Menurut kenyataan itu, cuaca di kawasan pencarian agak baik dengan jarak penglihatan melebihi 10 kilometer.

Sementara itu, Kapal Kementerian Pertahanan Australia 'Ocean Shield' dijadual berlepas dari Perth esok selepas dilengkapi alat pengesan kotak hitam dan kenderaan di bawah air.

Operasi pencarian bersambung hari ini.

Tragedi MH370!!! Mahu Bukti MH370 Berakhir Di Lautan Hindi???

PETALING JAYA - Kerajaan Malaysia diminta mengadakan satu sesi taklimat bagi menjelaskan kepada semua anggota keluarga penumpang terutamanya dari China bukti pesawat Malaysia Airlines MH370 berakhir di Lautan Hindi.

Tuntutan tersebut disuarakan oleh kira-kira 30 anggota keluarga penumpang yang tiba dari China hari ini. Mereka berharap taklimat tersebut dapat diadakan secepat mungkin dengan bantuan Kedutaan Besar China di Malaysia.

Wakil daripada anggota keluarga penumpang, yang hanya mahu dikenali sebagai Jiang Hui, berkata walaupun pelbagai taklimat serta penjelasan telah diadakan di China, namun mereka masih tidak jelas dan mahukan data lengkap terutamanya daripada pakar.

"Selama 22 hari menunggu, jawapan yang kami dapat daripada pihak MAS di sana (China) adalah terhad...Semuanya perlu dirujuk terlebih dahulu kepada kerajaan Malaysia untuk membuat sebarang kenyataan kepada kami.

"Oleh itu kami membuat keputusan datang ke Malaysia untuk mendapat lebih banyak maklumat mengenai insiden ini, terutamanya daripada pakar penerbangan seperti Rolls Royce dan Syarikat Boeing, selain daripada kerajaan Malaysia dan MAS," kata lelaki itu kepada pemberita.

Bercakap dalam bahasa Mandarin, beliau berkata pihaknya juga menuntut kerajaan Malaysia memohon maaf atas kelewatan penyebaran maklumat mengenai pesawat itu. Jiang berkata pihaknya berharap agar kerajaan Malaysia dapat menunjukkan keikhlasan membantu mereka dari segi membekalkan maklumat sahih.

"Kami tidak akan meninggalkan Malaysia sehinggalah kami berpuas hati dengan penjelasan mengenai pesawat itu," katanya. Difahamkan, kumpulan ini ditempatkan di Holiday Villa Subang pada pukul 10 pagi tadi dengan disambut oleh Duta Khas Perdana Menteri ke China Tan Sri Ong Ka Ting, Naib Presiden MCA Datin Paduka Chew Mei Fun, dan kira-kira 40 orang anggota Crisis Relief Squad of MCA (CRSM).

Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang termasuk 152 warga China dan 12 kru, hilang pada pagi 8 Mac kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pukul 12.41 tengah malam.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama. Najib kemudian mengumumkan pada 24 Mac, tujuh belas hari selepas pesawat itu hilang bahawa Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi". - Bernama

Tragedi MH370!!! Pendedahan Isteri & Anak Kapten Zaharie???

Menurut Daily Mail, Juruterbang pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu sebelum ini mengalami masalah rumah tangga, seperti yang didedahkan oleh keluarganya.

Bercakap kepada media buat kali pertamanya semenjak insiden 8 Mac itu, isteri dan anak perempuan Kapten Zaharie berkata, juruterbang yang berusia 53 tahun itu terganggu sebelum kehilangan pesawat berkenaan.

Kapten Zaharie Ahmad Shah dalam proses ingin menceraikan isterinya. Beliau didakwa enggan menghadiri sesi kaunseling perkahwinan. Beliau banyak menghabiskan masa dengan simulator penerbangannya berbanding dengan keluarga.

Namun, tiada sebarang nota bunuh diri dan motif yang ditemui. Pihak berkuasa masih meneruskan siasatan terhadap latar belakang juruterbang itu. Isterinya Faizah Khanum Mustafa Khan memberitahu penyiasat bahawa dia telah berhenti bercakap dengan beliau pada minggu-minggu sebelum penerbangan berkenaan dan mengakui dia banyak menghabiskan masa bersendirian di dalam bilik simulator penerbangannya. Sementara itu,

Aishah Zaharie, 28, anak perempuan juruterbang berkata, dalam perbualan terakhir dengan ayahnya, “dia bukan ayah yang saya kenali, dia seolah-olah terganggu”

Minggu yang lalu, Faizah dan Aishah bersama-sama dengan ahli-ahli keluarga yang lain telah disoalsiasat oleh polis.

Walaupun tingkah laku Kapten Zaharie itu tidak seperti biasa, keluarganya tetap yakin bahawa beliau tidak bersalah dalam hal ini. Faizah Khan pada mulanya enggan menceritakan hal pergolakan rumah tangganya dan dia menolak dakwaan bahawa suaminya terlibat dalam kehilangan pesawat berkenaan.

“Ini tidak adil untuk menyalahkan suami saya!” Walau bagaimanapun, sepanjang soalsiasat, beliau telah memberitahu polis bahawa Kapten Zaharie menjadi semakin terganggu di bulan-bulan sebelum penerbangan malang berkenaan.

“Saya dapati dia menjadi jauh dan sukar untuk difahami,” katanya. Walaupun mereka tinggal di rumah yang sama, Zaharie banyak menghabiskan masa bersendirian berbanding dengan keluarga.

Apabila dia tidak bertugas, Zaharie banyak meluangkan masa dengan rakan-rakannya daripada bersama dengan keluarga. Menurut Aishah pula, ayahnya bukan seperti biasa dan mendapati dia mudah marah.

Aishah mengakui, ayahnya ada bercakap mengenai masalah hubungan dia dengan ibunya dan dia merasakan tiada lagi jalan pendamaian yang boleh dilakukan. Dan ayahnya juga bertanya, bagaimana dia rasa jika ibu dan bapanya bercerai?

Aishah cuba memujuk ayahnya dengan menyarankannya merujuk kepada orang-orang tua yang arif tentang agama dan cuba memperbaiki hubungan mereka tetapi Zaharie menolak saranan tersebut.

Aishah menjelaskan kepada penyiasat dia tidak tahu jika ayahnya mempunyai wanita lain dalam kehidupannya. Namun, Aishah tetap tidak percaya bahawa ayahnya sengaja dan membahayakan nyawa anak-anak kapal dan penumpang beliau. - DAILY MAIL

Sunday, 30 March 2014

Tragedi MH370!!! Dakwaan Philips Wood Karut - Prof UTM

Cerita Philip Wood, seorang eksekutif syarikat komputer IBM yang juga penumpang MH370, yang dikatakan telah menghantar mesej secara rahsia mendakwa pesawat itu dirampas pihak tertentu dan dia kini ditahan di sebuah pangkalan tentera, tidak harus dipercayai.

Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Azmi Hassan berkata, dakwaan itu hanya satu usaha memburukkan Malaysia oleh pihak yang mahu masyarakat antarabangsa mempercayai bahawa kerajaan negara ini menyembunyikan maklumat apa yang didakwa sebagai fakta sebenar di sebalik kehilangan MH370.

“Mesej itu dibuat oleh orang. Mustahil dalam tempoh 22 hari, dengan begitu banyak negara terlibat dalam usaha mencari secara besar-besaran, perkara ini boleh disimpan sebagai rahsia. Bagi saya, ini tidak logik. Media asing sengaja membesarkannya sebagai berita sensasi untuk memburukkan imej Malaysia,” katanya.

Dalam mesej internet bertarikh 19 Mac lalu, pengirim yang mengaku dirinya ‘Philip Wood’ itu mendakwa mereka ditahan sepasukan anggota tentera selepas pesawat MH370 dirampas. ‘Wood’ mendakwa ketika rampasan itu, matanya ditutup dan dia percaya, telah diberikan dadah oleh perampas.

Apa yang lebih mengejutkan, pengirim mesej itu juga mendakwa dia dan penumpang lain ditahan di Pulau Diego Garcia di mana dia ditempatkan dalam sel yang berasingan daripada penumpang lain.

“Saya menyembunyikan telefon di dalam dubur, membolehkan saya menghantar mesej ini,” tulis ‘Wood’. ‘Wood’ yang nama itu sememangnya direkodkan sebagai seorang daripada 227 penumpang MH370, rakyat Amerika Syarikat dan merupakan eksekutif kanan IBM berpangkalan di Beijing sejak dua tahun lalu, menyertai penerbangan MH370 dalam perjalanan pulang selepas menyelesaikan urusan kerjanya di negara ini.

Dia juga memuat naik gambar profilnya yang setelah dikaji, menggunakan perisian tertentu dirakam di Diego Garcia bertarikh 18 Mac 2014. Orang ramai turut memberi reaksi terhadap mesej yang diragui itu malah, ada yang menganggap tidak masuk akal. – SH

Tragedi MH370 Bukan Salah Saya - Shila Amzah

TATKALA seluruh dunia masih terkejut dengan tragedi kehilangan kapal terbang Malaysia Airlines (MAS) MH370, muncul pula pihak yang seperti mahu mengeruhkan hubungan dua buah negara, Malaysia-China.

Tidak semena-mena, selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa penerbangan pesawat itu berakhir di Lautan Hindi, timbul kemarahan dalam kalangan segelintir penduduk China yang tidak berpuas hati dengan pengumuman itu.

Lebih parah, apabila ada rakyat Malaysia yang tinggal di negara itu menjadi bahan tohmahan mereka. Mungkin angkara perasaan sedih, marah selain belum dapat menerima kenyataan, ada pihak yang mengeluarkan kata-kata yang kurang enak didengar seperti yang terjadi dalam industri hiburan di Beijing.

Lebih menyedihkan apabila aktres filem Memoir of Geisha, Zhang Ziyi, turut memuat naik status berunsur negatif apabila menuding jari kepada kerajaan Malaysia. Pelakon berusia 35 tahun itu memberitahu, dia tidak berpuas hati dengan cara Malaysia mengendalikan operasi mencari dan menyelamat pesawat berkenaan.

Perkara itu diluahkannya menerusi laman sosial yang popular di China, Sina Weibo. "Kerajaan Malaysia bersalah. Gagal untuk bertanggungjawab dengan apa yang berlaku. Kerajaan Malaysia lebih mementingkan urusan politik berbanding nyawa mangsa... kami mahukan kebenaran," tulisnya yang dikemas kini sehari selepas penerbangan MH370 disahkan berakhir di Lautan Hindi.

Bukan itu sahaja, ketika Malaysia dan banyak negara lain termasuk China bertungkus-lumus menjalankan operasi mencari dan menyelamat (SAR), pengacara televisyen, Yang Lan seolah-olah memperlekehkan usaha tersebut.

ZHANG ZIYI tidak berpuas hati dengan cara kerajaan Malaysia menangani isu kehilangan MH370 "Hati saya berbaur dengan rasa sedih dan marah. Apa yang syarikat penerbangan Malaysia dan pihak tentera negara itu cuba sembunyikan?" tulisnya di laman sosial tersebut.

Artis tempatan yang menempa nama di Beijing, Shila Amzah tidak terkecuali daripada menerima tohmahan dan cercaan baru-baru ini. Komen yang diberikan peminat di sana seolah-olah mahu 'menolak' semua bintang yang datang dari negara ini.

Sudah pasti keadaan itu sedikit sebanyak mengganggu emosi penyanyi berusia 23 tahun ini yang kini sedang menyertai program realiti terbitan saluran Hunan TV, I am a Singer.

Sebelum ini, Shila cukup dikenali dan diterima baik peminat di Beijing, namun keadaan berubah sebaliknya. Kecewa dengan apa yang berlaku, pelantun lagu Patah Seribu itu kemudian memuat naik sekeping foto yang memaparkan ekspresi wajah sedih dan sayu di laman Instagram miliknya.

Gambar itu disertakan dengan keterangan dalam bahasa Mandarin yang bermaksud: "MH370 bukan salah saya..." Gambar tersebut mendapat lebih 15,000 maklum balas termasuk komen daripada pengikutnya. Biarpun dilontar dengan kata-kata nista, masih ada peminat Shila di Beijing yang memberikan kata-kata semangat.

"Shila hanya seorang penyanyi. Dia bukanlah wakil kepada kerajaan Malaysia. Janganlah mengaitkan isu ini dengan dirinya," tulis seorang pengikutnya.

Selain Shila, artis Malaysia lain yang terkena tempias ialah Fish Leong dan Gray Chaw, serta Lee Sinje dan Ah Niu. (Kosmo).

Saturday, 29 March 2014

Terkini!!! Keluarga Terima Missed Call Dari Penumpang MH370???

Sebelum ini kita telah di'lalikan' dengan berita penumpang China yang telefonnya ada deringan dan ada penjelasan logik berkenaan perkara ini.

Kemudian petikan perbahasan dalam portal berkenaan dengan Philip Wood yang menghantar masej meminta tolong. Ada banyak persoalan berkenaan masej berkenaan samada di kedudukan Diego Garcia ada line atau tak.. ada wifi dsbnya.

Hari ini portal Indonasia teah mengeluarkan berita keluarga Firman Candra Siregar, salah seorang penumpang MH370 yan hilang sekarang ini menerima pangilan melalui saluran skype dari ipad milik Firman.

Missed call itu menunjukkan tarikh 11 dan 13 Mac yang lalu. Tak berhasrat untuk panjang perbahasan ini. Juga tak berniat untuk mencampuri urusan penyiasatan dan keputusan yang dibuat oleh kerajaan Malaysia melalui kenyataan PM DS Najib Razak.

Tetapi  ada baiknya semua maklumat walaupun spekulasi harus dilihat sebagaimana kenyataan Ketua Polis beru-baru ini.

Berita yang dipetik dari portal berita Indonesia adalah seperti berikut:-

Pihak keluarga Firman Candra Siregar, penumpang pesawat MH370, hingga saat ini masih belum bisa menerima pernyataan dari Pemerintah Malaysia bahwa pesawat jatuh di Samudera Hindia.

Pasalnya, keluarga masih mendapat panggilan melalui saluran Skype dari iPad milik Firman.

“Saya lihat ada missed call pada tanggal 11 dan tanggal 13 Maret, dari iPad yang dipegang Firman,” kata kakak kandung Firman, January Siregar, seperti dikutip Vivanews, Kamis (27/3).

Hal inilah yang masih meyakinkan pihak keluarga bahwa Firman dan penumpang lainnya selamat. Apalagi, hingga saat ini tidak ditemukan bukti-bukti berupa puing dari pesawat.

January yang juga Ketua Persatuan Marga Siregar Kota Medan mengatakan, informasi ini sudah diberitahukan ke pihak Pemerintah Malaysia dan maskapai Malaysia Airlines. Untuk itu, kata January, pihak keluarga Firman dan keluarga penumpang asal Indonesia telah mengirimkan petisi agar Malaysia dan maskapai memberikan informasi yang akurat dan transparan.

“Kami juga berharap agar pemerintah Malaysia tidak menghentikan proses pencarian hingga pesawat MH370 ditemukan,” kata January. Proses pencarian hari ini masih dilanjutkan.

Namun, upaya pencarian terkendala cuaca. Mereka harus berpacu dengan waktu, karena menurut prediksi Biro Meteorologi Australia, cuaca hari ini diprediksi akan memburuk.

Sebelumnya, Komite Dewan Fatwa Nasional Malaysia dalam rapat Selasa (25/3) malam memutuskan, belum saatnya melakukan Shalat Ghaib untuk para awak dan penumpang Pesawat MH370 yang beragama Islam.

Pasalnya, mereka menunggu ditemukannya mayat atau bagian dari mayat penumpang MH370 sebagai bukti. Meskipun, pemerintah telah mengumumkan bahwa pesawat itu berakhir di Samudera Hindia dan memperkirakan seluruh penumpangnya tewas.

Sumber

Teori Betakhir Di Lautan Hindi Bukan Dari Kami - INMARSAT

Teori 'Berakhir di lautan' bukan dari kami Syarikat satelit yang berpangkalan di Britain, Inmarsat, berkata pihaknya tidak terbabit dalam membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi".

Pada malam 24 Mac lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan sidang akhbar untuk mengumumkan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi" dengan memetik analisis data satelit Inmarsat.

Bagaimanapun, pengumuman telah membangkitkan kemarahan di kalangan keluarga penumpang China, yang enggan menerima kesimpulan itu sehinggalah pesawat tersebut ditemui.

Jurucakap Inmarsat Jonathan Sinnatt berkata Inmarsat hanya menyediakan maklumat dan terpulang kepada kerajaan Malaysia untuk membuat kesimpulan sendiri, laporan China Daily.

"Kami menyediakan maklumat kita kepada rakyat Malaysia, dan mereka menggabungkannya dengan maklumat yang lain yang mereka ada, yang kita tidak tahu tentangnya, dan kemudian mereka membuat kesimpulan daripadanya dan membuat pengumuman mereka sendiri.

"Kami tidak terbabit dengan apa yang Malaysia umumkan, itu terpulang kepada mereka, kerana mereka melihat gambaran penuh. Kami hanya menyumbang satu set maklumat," jurucakap itu dilaporkan berkata.

Sementara itu, Reuters melaporkan Xinhua hari ini berkata sebuah pesawat China telah mengesan tiga objek yang mencurigakan di kawasan carian baru di Lautan Hindi. Barang-barang itu masing-masing berwarna putih, merah dan oren, kata Xinhua.

Manakala Astro Awani pula memetik Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata hari ini bahawa protokol keselamatan baru di pintu masuk negara, terutamanya KLIA, sedang dikaji dan diperbaiki jika perlu. Imigresen akan memasang APSS atau sistem pemeriksaan penumpang yang akan dilaksanakan pertengahan bulan Jun.

Bagaimanapun beliau enggan menjawab ketika ditanya mengenai protokol ruang udara, sambil berkata ia terletak di bawah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan Kementerian Pengangkutan.

Mengenai pelanggaran keselamatan ruang udara kita seperti yang berlaku terhadap lencongan penerbangan MH370, Zahid berkata ia adalah satu perkara yang melibatkan Kementerian Pertahanan.

Katanya, ketika beliau menjadi menteri pertahanan, Tentera Udara diberi tanggungjawab untuk memintas apa-apa unsur asing, tetapi bukan pesawat komersial, kerana radar primary dapat mengenal pasti antara sebuah jet pejuang, pesawat tentera dan pesawat komersil. -mk

Kenyataan Syarikat Inmarsat di atas yang pihaknya tidak terbabit dalam membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi", memberi implikasi bahawa pesawat MH370 TIDAK SEMESTINYA berakhir di Lautan Hindi, bertentangan dengan kesimpulan yang dibuat oleh PM Najib sebelum ini.

Akhirnya malam tadi PM Najib menyatakan pesawat MH370 "hilang" di Lautan Hindi. Bererti "terhempas". PM menyatakan di Lautan Hindi, berdasarkan bukti-bukti yang sedia ada, apa buktinya?

Sedangkan Duta Besar Perancis Martine Dorance baru saja membuat kenyataan tiada bukti jelas imej satelit yang dikesan pihak berkuasa negara itu baru-baru ini adalah serpihan pesawat MH370.

Kini timbul pula kenyataan baru pesawat di tengah Lautan Hindi. Itu semacam tanda tak mahu kasi orang cari MH370. Takut jika kotak hitam ditemui kerana ia akan mendedahkan banyak perkara(?)

Sehingga ke hari ini, TIDAK ADA apa-apa yang ditemui di Lautan Hindi KECUALI bertaus-ratus imej yang dikhuatiri berupa "sampah-sarap" yang belum satu pun terbukti ia adalah serpihan dari pesawat berkenaan.

Sekarang dimana sebenarnya MH370 jika Inmarsat sendiri hari ini menafikan bahawa mereka berkesimpulan MH370 di Lauatan Hindi?

Sekalipun ada spekulasi menyatakan pesawat berkenaan ada di Diego Garcia, di Andaman, di Mexico, dan lain-lain tempat,

Kita tetap berpegang kepada prinsip "jika sesat dihujung jalan baliklah ke pangkal jalan". Ertinya di dalam keadaan bercelaru di dalam menentukan dimana sebenarnya kedudukan MH370 hari ini, adalah perlu untuk memulakan pencarian di tempat dimana ia terputus hubungan dengan satelit iaitu di Laut Cina Selatan. Itu pangkalnya.

Carilah sampai ke dasar lautnya. Mengapa terlalu cepat SAR memberhentikan operasinya di Laut Cina Selatan? Mungkin telahan (bahawa MH370 terhempas di Laut Cina Selatan) salah, tetapi proses pengesanan MH370 MESTI bermula dari situ kerana di situ tempat ia mula-mula "hilang".

Jika tidak peluang untuk mengesan pesawat berkenaan semakin tipis. Seperti yang utarakan sebelum ini berlaku jujurlah terhadap pencarian pesawat MH370.

Kasihanilah keluarga mangsa yang telah menunggu lama... Marilah kita sama-sama terus berdoa kepada Tuhan agar kebenaran dan keadilan itu didedahkan. Hanya DIA yang Maha Tahu dan Maha Berkuasa ke atas segala-galanya.

Sumber

Tragedi MH370!!! Misteri Lautan Hindi Yang Kompleks???

PUTRAJAYA – Operasi mencari badan dan kotak hitam pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi lebih kompleks kerana kawasan itu amat jarang dikaji dari segi topografinya.

Ketua Kluster Sumber Asli dan Alam Sekitar, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Ibrahim Komoo berkata, ini kerana, kawasan itu tidak mempunyai kepentingan ekonomi dan komersil.“Di selatan Lautan Hindi, tidak ada kepentingan ekonomi seperti hasil minyak atau laluan kapal dagang.

“Jika ada laluan kapal dagang di situ, sudah tentu lokasi itu diketahui. Maklumat sedia ada ini adalah hasil kajian oseanografi secara meluas yang menyatakan kedalaman laut sekitar 2,000 hingga 3,000 meter.

Itu hanya maklumat asas saja,” katanya ketika ditemui di Program Dialog MPN bersama Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, di sini, semalam. Beliau mengulas mengenai kesukaran mencari badan dan kotak hitam pesawat MAS, yang hilang 8 Mac lalu.

Ibrahim berkata, topografi laut seperti Lautan Hindi adalah sama dengan topografi di darat yang mempunyai banjaran gunung dan lurah kedalaman tinggi.“Kita tidak boleh bayangkan apa ada di sana kerana tiada data mengenainya,” katanya.

Ditanya mengenai peralatan sesuai untuk mencari kotak hitam pesawat sekiranya ia tertimbus di dasar laut Lautan Hindi, Ibrahim berkata, pencarian akan jadi lebih sukar melainkan lokasi sebenar diketahui.

Menurutnya, kapal selam dikendalikan manusia atau kapal selam robotik boleh digunakan untuk mencari kotak hitam itu di dasar laut dengan menggunakan teknologi tertentu untuk mengesannya sedalam 2,000 hingga 3,000 meter.

“Kalau lokasinya tidak diketahui, susah hendak cari sebab dalam laut gelap dan topografinya tidak rata. Mengulas mengenai 122 objek dikesan satelit dirakam Airbus Defence and Space pada 23 Mac lalu, Ibrahim berkata, petunjuk baharu itu kemungkinan adalah badan sebuah pesawat seperti MH370 sekiranya tiada sebarang kemalangan di sekitar kawasan tersebut.

“Bagaimanapun, ia tak dapat dipastikan selagi tiada bukti sahih diperoleh,” katanya.

Wednesday, 26 March 2014

Misteri MH370!!! Pelik Dengan Kenyataan PM Najib???


Apa sudah berlaku nih???

Lihat ;

Kata menteri pertahanan Australia ;

1. SEMUA ADALAH SPEKULASI sehinggalah serpihan pesawat ditemui.
2. Kenyataan dibuat sejurus Najib umumkan penerbangan MH370 berakhir di Lautan Hindi.
3. Katanya semua info2 berkaitan MH370 adalah berbaur spekulasi semata2.
4. Sehingga kita menemukan apa2 bukti, objek, serpihan yang boleh mengaitkan ia dengan kehilangan MH370 maka semua kesimpulan berkaitan MH370 adalah bersifat spekulasi.
5. Kenyataan ini diulas berdasarkan kepada data2 yang diserahkan oleh firma INMARSAT dari UK yang disampaikan kepada Najib Razak sebelum ia diumumkan di dalam sidang media pada malam semalam.
6. David Johnston menegaskan walaupun dia tak menafikan data2 dari satelit berperanan membantu penyiasatan namun sehingga ada penemuan serpihan berkaitan MH370 ditemui maka semua kesimpulan yang dinyatakan adalah spekulasi semata2.

Untuk rekod ;

1. Kelmarin PM Najib umumkan perjalanan MH370 berakhir di selatan Lautan hindi.

2. Ramai yang membaca ia sebagai PM Najib mengumumkan kematian mereka2 yang terlibat.

3. Astro dan semua media serta station tv memainkan ucapan takziah.

4. MAS juga menghantar mesej meminta maaf dan menyatakan kekesalan yang amat kepada 1,000 ahli keluarga mangsa dengan menyebut tiada yang terselamat (akibat pengakhiran MH370 di lautan hindi).

5. Selatan Lautan hindi tu tak ada pulau dan tempat2 yang boleh melakukan pendaratan.

6. Sebab itu MAS membuat kesimpulan begitu.

7. Itupun ramai yang mempersoalkan MALAYSIA kenapa selepas 12 hari baru nak umumkan sedangkan data satelit telah diperolehi awal2?

8. Actually kalau ikut INMARSAT mereka perlukan masa untuk lakukan analisis.

Sekarang yang penting satu saja. Kerajaan kita sebenarnya apa pendirian mereka? Aku keliru sangat2. Nak cakap mereka ni meninggal ke hilang ke atau pun belum dijumpai? Lebih baik bagi satu gambaran yang jelas. Kita nak cerita2 pun senang. Ini kang kita sebut lain, orang marah kita pula. Macam mana?

PM Najib kelmarin sudah buat sidang media. Katanya "ENDED" (Berakhir) hingga media & rakyat buat kesimpulan terhempas. Berdasarkan satelit IMMARSAT.

5.30 PETANG 25 MAC 2014(Semalam)

Kata Najib, "masih tunggu keputusan muktamad pihak berkuasa Australia".

PT
Ini menimbulkan lebih banyak tanda tanya. Kenyataan PM boleh berputar-putar. PM harus peka tentang statement beliau. INI MELIBATKAN NYAWA DAN HUBUNGAN ANTARA NEGARA.

1. Patutkah keputusan berakhirnya MH370 di Lautan Hindi hanya berasaskan SATELIT IMMARSAT..?
2. Kenapa bukan dengan penemuan bangkai Pesawat atau Kotak Hitam atau lain-lain yang bersangkutan dengan Pesawat..?

Sumber : FB

Until debris is recovered and positively identified, any information about the search for the missing Malaysia Airlines flight MH370 is speculation, Defence Minister David Johnston says.

Malaysian Prime Minister Najib Razak, however, was more confident of the plane's demise, announcing it had crashed into the Indian Ocean southwest of Western Australia, although there is still no more detail on how it got there after going missing on March 8.

"Its last position was in the middle of the India Ocean west of Perth," Mr Najib told a press conference in Kuala Lumpur, based on new analysis by the UK Air Accidents Investigation Branch and tracking company Inmarsat.

Inmarsat said satellite handshake "pings" from the missing jet were compared with other tracked commercial flights to determine it flew along the southern corridor from Kuala Lumpur and crashed into a remote part of the Indian Ocean.

Senator Johnston said while the British data was all the authorities had to go on, he stressed no debris had yet been recovered from the extensive search area.

"The turning point for us, I think, will be when we pull some piece of debris from the surface of the ocean and positively identify it as being part of the aircraft," he told reporters in Perth on Tuesday.

"This is a mystery, and until we recover and positively identify a piece of debris, everything is virtually speculation."

He said the search continued to be "fairly urgent" given there are only some 13 days of life left on the beacon battery that would pinpoint the location of the black box.

But poor weather caused the international effort to be suspended on Tuesday, and looks set to continue on Wednesday.

The RAAF's Air Marshal Mark Binskin said the British data "seems to indicate more surety that it went down in the southern Indian Ocean".

He said the search wasn't just like looking for a needle in a haystack - "we're still trying to define where the haystack is".

A new Australian RAN asset, offshore support vessel Ocean Shield, along with several Chinese ships and Korean P3 Orions, will boost the search effort in coming days.

"The aim for her will be working with specialist equipment on board so that as we further refine the search area, that we might be able to go out and look for the black box," Air Marshal Binskin said.

Buoys have been deployed to measure the current in the area and keep track of the debris field.

Meanwhile, Malaysian authorities and the national carrier have faced a storm of outrage after Mr Najib's declaration, which was revealed to relatives of the plane's 239 passengers and crew via text message. Malaysia Airlines said it had tried to spread Mr Najib's message with tact before the prime minister spoke.

"Wherever humanly possible, we did so in person with the families or by telephone," airline chief executive Ahmad Jauhari Yahya said.

Scores of Chinese relatives marched on Malaysia's embassy in Beijing on Tuesday, shouting slogans including "The Malaysian government are murderers".

And China's government demanded authorities in Kuala Lumpur hand over the new satellite data. Prime Minister Tony Abbott said the visa fees of bereaved families wishing to come to Australia would be waived.

MH370 last made contact over the South China Sea halfway between Malaysia and Vietnam. For reasons unknown, it backtracked over the Malaysian peninsula and then flew on for hours.

The search swung deep into the Indian Ocean last week after large floating objects were identified in initial satellite images. -ninemsn.com

Misteri MH370!!! [VIDEO] Pendedahan Yang Amat Memeranjatkan???



Tersebar di alam siber sejak beberapa hari lalu sebuah video radar yang dimuatnaik ke youtube memaparkan pergerakan MH370 dari KLIA ke titik ia hilang
dan di dalam video itu juga didapati terdapatnya pesawat jet yang bergerak hampir selari dengan MH370.
Di dalam video berkenaan juga didapati di satu ketika, jet yang bergerak di sebelah timur pesawat MH370 itu telah bergerak dengan lebih laju dan tiba-tiba
jet itu "hilang" dari peta sebelum terputus hubungan pesawat MH370 dengan radar.

Satu hal yang serius ditimbulkan oleh video berkenaan apakah jet itu digunakan untuk menembak pesawat MH370? Dan jika ditembak kargonya, oleh kerana disitu
terdapatnya bateri lithium ion, sudah pastinya ia meletup dan terbakar yang menyebabkan pesawat itu tidak lagi terkawal apabila gas beracun telah memenuhinya.
Tembakan itu juga adalah dikatakan untuk menghuru-harakan radar.

Seorang pakar keselamatan penerbangan, Billie Vincent sebelum ini pernah mengesahkan kepercayaannya bahawa kebakaran bermula pada kargo MH370, memusnahkan
sistem komunikasi pesawat, kemudiannya mengisi kabin dengan asap toksik.

wallahualam. aku harap cerita ini tidak betul.

sumber

Terkini!!! Warga China Seru Boikot MAS & Barangan Buatan Malaysia Termasuk Selebriti


Kedutaan Malaysia ke China pagi ini, mengeluarkan notis amaran keselamatan warganegara Malaysia yang berada di Beijing.

Persatuan termasuk Presiden Student Union Malaysia ke China, Kwok Ching Ching, mengesahkan menerima notis amaran tersebut daripada pihak kedutaan Malaysia.

Dimaklumkan, sekumpulan warga China akan mengadakan demonstrasi dengan panji-panji yang memaki hamun MAS dan Malaysia di depan Kedutaan Malaysia di negara itu.



Lebih buruk lagi, selebriti China secara terbuka menyeru rakyat China memboikot khidmat Malaysia Airlines dan barangan buatan Malaysia.

Di arena media maya seperti Twitter, Weibo dan Forum, Dato Lee Chong Wei, Tan Sri Michelle Yeoh, Sheila Amzah dan beberapa lagi selebriti Malaysia yang lain dihina dan diminta keluar dari negara China.

Di dalam forum terbabit juga, forumer cina China dan cina Malaysia bertikam lidah antara satu sama lain. - My Media Hub

Misteri MH370!!! Pesawat Mungkin "Dihilangkan" Tentera Laut US - Rusia

Tajuk berita asal ialah "Russia “Puzzled” Over Malaysia Airlines “Capture” By US Navy".


Satu laporan yang diedarkan di Kremlin yang disediakan oleh Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) menyatakan bahawa ibupejabat Aerospace Defence Forces (VKO) "hairan" tentang situasi di mana Tentera Laut Amerika Syarikat (US Navy) "menangkap dan kemudian mengalihkan" sebuah kapal terbang komersial milik Malaysia Airlines (MAS) ke satu kem rahsia dipercayai terletak di Atol Diego Garcia dalam kawasan Lautan Hindi.

Menurut laporan ini, pesawat MH370 (juga dikenali dengan 748 melalui perkongsian kod dengan penerbangan China Southern Airlines) merupakan penerbangan komersial dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing, China, apabila pada 8 Mac pesawat Boeing 777-200ER ini secara tiba-tiba "ghaib" dalam penerbangan berserta 227 penumpang dari 15 buah negara yang kebanyakannya daripada negara China, beserta 12 anak kapal.

Sesuatu yang menarik utk diberi perhatian, laporan ini menyebut, sebenarnya Penerbangan MH370 sudah berada di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja ia menerima maklumat terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang dikesan mempunyai kaitan dengan Republik Seyschelles yang sebelum itu kargo berkenaan berada di dalam kapal kontena MV Maersk Alabama.

Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka GRU ialah apabila dalam tempoh 24 jam kerja-kerja pemunggahan kargo “sangat mencurigakan” itu dilakukan dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang Tentera Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark Daniel Kennedy, 43, dan Jeffrey Keith Reynolds, 44 dijumpai mati di dalam "keadaan yang mencurigakan"

Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma keselamatan The Trident Group yang diasaskan oleh US Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama diketahui oleh GRU berfungsi untuk melindungi pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan atom dan biologi di seluruh dunia.
Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo "sangat mencurigakan" berada di atas kapal Malaysia Airlines Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera memaklumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri China (MSS) kebimbangan mereka dan segera menerima "jaminan” bahawa "semua langkah" akan diambil bagi memastikan apa yang telah disimpan akan kekal tersembunyi sebaik sahaja pesawat ini memasuki ruang udara mereka.

Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas sebab-sebab masih tidak diketahui, MSS telah bersiap sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan International Airport (HAK) yang terletak di Wilayah Hainan (aka Pulau Hainan)

Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army (PLA) yang dilindungi di Laut China Selatan atau dikenali juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 "ketara menyimpang" dari laluan penerbangannya dan telah dikesan oleh satelit dan radar VKO terbang ke rantau Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan hampir 3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.

Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika penyimpangan penerbangan MH370 berlaku, pakar-pakar GRU menyebut, dalam masa yang sama semua akses komunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China Mobile tersekat di keseluruhan Kepulauan Spratly.

Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan Spratly pada tahun 2011 supaya tentera PLA yang ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-kapal saudagar dalam kawasan itu boleh menggunakan perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut mahupun aktiviti menyelamat di lautan.

Bagaimana Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk mengalihkan Penerbangan MH370 ke pangkalan Diego Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilakukan dari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi dengan sistem terbang-dengan-wayar (fly-by-wire - FBW) yang berupaya menggantikan manual kawalan penerbangan pesawat konvensional dengan antara muka elektronik bagi membolehkan ia dikawal secara jarak jauh seperti kendalian mana-mana pesawat dron.

Walau bagaimanapun, meskipun pesawat ini mampu dikawal dari jauh, sistem komunikasi hanya boleh dinyah-aktif secara manual; dan dalam insiden Penerbangan MH370, sistem laporan datanya telah ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti dengan transponder (alat yang menghantar lokasi dan altitud) yang telah ditutup pada jam 01:21

Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari analisis GRU media arus perdana Amerika Syarikat dilihat masih belum menuntut plot radar dan imej satelit Lautan Hindi dan Laut China Selatan daripada rejim Obama. Hal ini disebabkan kepentingan kawasan ini di mana tentera AS melindungi keseluruhan kawasan di Diego Garcia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari segi lorong udara dan perkapalan.

Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat suatu kesimpulan penting, Amerika Syarikat sebenarnya menyembunyikan fakta "kehilangan" Penerbangan MH370 kerana mereka juga sebenarnya telah berbuat demikian selepas peristiwa 11 September 2011 apabila rejim Bush "menghilangkan" penerbangan American Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan anak kapal selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam Pentagon, tetapi kemudiannya telah disahkan oleh CNN perkara berkenaan tidak berlaku.

http://www.whatdoesitmean.com/index1753.htm


March 14, 2014 EU and US all rights reserved. Permission to use this report in its entirety is granted under the condition it is linked back to its original source at WhatDoesItMean.Com. Freebase content licensed under CC-BY and GFDL.

Tragedi MH370!!! Misteri Pesawat Ke Lautan Hindi Terungkai???

Dengan pesawat Malaysia Airlines MH370 dikatakan terhempas di selatan Lautan Hindi, penyiasat kini memperhalusi data satelit untuk mengenal pasti apa yang membawa Boeing 777-200ER itu ke kawasan terpencil – adakah ia sengaja dihempaskan atau adakah ia terbang menggunakan mod pandu auto hingga kehabisan minyak, kata seseorang yang rapat dengan penyiasatan Malaysia kepada Wall Street Journal (WSJ).

“Jika dan bila kami dapat lokasi yang lebih tepat, barulah kami mungkin dapat memastikan sama ada ia dilencongkan oleh mod pandu auto atau adakah ia diterbangkan ke sana.

“Dengan jumlah minyak dalam pesawat, adakah ia pergi ke lokasi paling terpencil? Adakah ia mengambil jalan yang berpusing-pusing?” katanya.

Analisis data satelit terbaharu mengecilkan kawasan pencarian di lautan itu kepada suku daripada zon sasaran terdahulu.

Analisis yang sama digunakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang berkata pada Isnin pesawat itu terhempas di selatan Lautan Hindi.

Malaysia Airlines berkata, mereka terpaksa mengandaikan tiada yang terselamat, menyebabkan kemarahan di kalangan sesetengah ahli keluarga penumpang, terutama waris dari China.

Dengan pelbagai spekulasi mengenai bagaimana dan mengapa pesawat itu berada di Lautan Hindi, penyiasat juga memeriksa latar belakang juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah dan pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid kerana dipercayai sistem komunikasi pesawat sengaja dipadamkan.

Bagaimanapun, tiada perkembangan mengenai motif atau bukti berlakunya sabotaj terhadap pesawat itu.

“Jika anda mahu meninggalkannya di kawasan paling terpencil, jika betul pun itu apa yang berlaku, anda perlu jadi gila untuk melakukannya,” kata sumber itu kepada WSJ. “Pada peringkat ini, siapa yang tahu sebabnya?”

Beliau berkata, Malaysia melihat kepada semua kemungkinan.

“Ada yang berpegang kepada teori tindakan yang disengajakan. Kami tidak mengenepikannya.”

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar enggan membincangkan siasatan itu dan berkata, maklumat pra matang yang diberikan akan menyukarkan lagi pencarian jawapan.

Beberapa pakar berkata, ada kegagalan bencana dalam pesawat menyebabkan kapal terbang berpusing balik dan kemudiannya terbang.

Laporan WSJ berkata, penyiasat meletakkan harapan untuk menemui kotak hitam walaupun peluang mencarinya terhakis hari demi hari.

Kotak hitam itu menghantar ping secara berkala untuk membantu pencari menemuinya. Tetapi ia akan senyap dalam tempoh kira-kira 12 hari selepas baterinya habis.

Pencarian MH370 kini difokuskan di bahagian selatan Lautan Hindi, kata pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam.

Hishammuddin berkata, operasi di koridor utara dihentikan susulan daripada maklumat yang diperoleh daripada analisis satelit terbaharu.

Beliau berkata, pencarian baru di selatan Lautan Hindi akan meliputi radius 469,467 batu nautika persegi.

Penyiasat pada masa ini berusaha untuk mengecilkan lagi kawasan pencarian dengan menggunakan maklumat daripada pengawasan satelit, analisis daripada data radar pengawasan, peningkatan udara dan aset permukaan dan peningkatan jumlah pakar teknikal dan subjek, kata Hishammuddin.

Pencarian pesawat MH370 adalah yang paling lama dalam sejarah moden pesawat penerbangan. Rekod terdahulu ialah misi 10 hari mencari Boeing 737-400 yang dikendalikan oleh syarikat Indonesia, PT Adam Skyconnection Airlines, yang hilang di perairan pulau Sulawesi pada 1 Januari, 2007.

Tuesday, 25 March 2014

Tragedi MH370!!! 8 Saintis Senjata China Antara Penumpang MH370???


Marilah kita sama sama membaca untuk mengetahui kepentingan penumpang Mh370 kepada Amerika. Kita memang tidak percaya walau seinci pun kapal terbang MAS itu terhempas di Lautan Hindi atau mana-mana sahaja. Banyak petunjuk menjurus kepada konspirasi Amerika dengan sokogan propaganda oleh barua-baruanya United Kingdom, Australia dan India

Kita tetap tidak dapat menerima pellet kayu yang dijumpai di Koridor Selatan sebagai bukti MH 370 terhempas di situ. kayu itu siapa pun boleh letakkan.

Jauh di sudut hati kita mempunyai naluri Diego Garcia adalah tempat MH 370 dileraikan seperti tertulis dalam artikel di bawah.. 

Penumpang dan kargonya dipindahkan.

Penumpang yang diperlukan dipindahkan ke destinasi pilihan. Yang tak diperlukan adalah saksi yang jadi liabiliti kepada perampas. Apa nasib mereka???

Have you heard of this conspiracy theory re the disappearance of MH 370? The story goes like t
his:
The American is withdrawing from the Afghanistan, one of their command and control system (used for controlling the pilotless drones) was hijacked by the Talebans when the American transport convoy was moving down from one of the hill top bases. The Talebans ambushed the convoy and killed 2 American Seal personnel, seized the equipment/weapons, including the command and control system which weighed about 20 tons and packed into 6 crates. This happened about a month ago in Feb 2014.

What the Talebans want is money. They want to sell the system to the Russian or the Chinese. The Russian is too busy in Ukraine. The Chinese are hungry for the system's technology. Just imagine if the Chinese master the technology behind the command and control system, all the American drones will become useless. So the Chinese sent 8 top defense scientists to check the system and agreed to pay millions for it.

Sometime in early Mar 2014, the 8 scientists and the 6 crates made their way to Malaysia, thinking that it was the best covert way to avoid detection. The cargo was then kept in the Embassy under diplomatic protection. Meanwhile the American has engaged the assistance of Israeli intelligence, and together they are determined to intercept and recapture the cargo.

The Chinese calculated that it will be safe to transport it via civilian aircraft so as to avoid suspicion. After all the direct flight from KL to Beijing takes only 4 and half hours, and the American will not hijack or harm the civilian. So MH370 is the perfect carrier.

There are 5 American and Israeli agents onboard who are familiar with Boeing operation. The 2 "Iranians" with stolen passports could be among them.

When MH370 is about to leave the Malaysian air space and reporting to Vietnamese air control, one American AWAC jammed their signal, disabled the pilot control system and switched over to remote control mode. That was when the plane suddenly lost altitude momentarily.

How the AWAC can do it ? Remember 911 incident ? After the 911 incident, all Boeing aircraft (and possibly all Airbus) are installed with remote control system to counter terrorist hijacking. Since then all the Boeing could be remote controlled by ground control tower. The same remote control system used to control the pilotless spy aircraft and drones.

The 5 American/Israeli agents soon took over the plane, switched off the transponder and other communication system, changed course and flew westwards. They dare not fly east to Philippines or Guam because the whole South China Sea air space was covered by Chinese surveillance radar and satellite.

The Malaysian, Thai and Indian military radars actually detected the unidentified aircraft but did not react professionally.

The plane flew over North Sumatra, Anambas, South India and then landed at Maldives (some villagers saw the aircraft landing), refuelled and continued its flight to Garcia Deigo, the American Air Base in the middle of Indian Ocean. The cargo and the black box were removed. The passengers were silenced via natural means, lack of oxygen. They believe only dead person will not talk. The MH370 with dead passengers were air borne again via remote control and crashed into South Indian Ocean, make it to believe that the plane eventually ran out of fuel and crashed, and blame the defiant captain and copilot.

The American has put up a good show. First diverting all the attention and search effort in the South China Sea while the plane made their way to Indian Ocean. Then they came out with some conflicting statement and evidence to confuse the world. The Australian is the co-actor.

The amount of effort put up by China, in terms of the number of search aircraft, ships and satellites, searching first the South China Sea, then the Malacca Straits and the Indian Ocean is unprecedented. This showed that the China is very concerned, not so much because of the many Chinese civilian passengers, but mainly the high value cargo and its 8 top defense scientists.

Don't believe the story? I don't expect you to but let's wait and see how the episode unveils itself. Or perhaps it will never be known until the next Snowden emerges.

Of all the theories this is the most believable and answers most of the lingering questions..

Sumber

Tragedi MH370!!! Punca Sebenar Pesawat Terbang Ke Lautan Hindi Tersebar???

Pesawat Malaysia Airlines MH370 mungkin terhempas di selatan Lautan Hindi dalam misi membunuh diri, lapor akhbar Britian Daily Telegraph, memetik sumber yang enggan dikenali sebagai berkata, hari ini.

Akhbar itu menyatakan pasukan penyiasat kehilangan MH370 percaya tiada kerosakan atau kebakaran yang mampu menyebabkan penerbangan luar biasa pesawat itu.

“Sistem komunikasi pesawat yang ditutup juga tidak menyebabkan MH370 berubah haluan dan terbang secara senyap selama tujuh jam ke lautan itu,” kata akhbar harian itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak malam tadi mengumumkan lauan terakhir MH370 ialah di tengah-tengah Lautan Hindi, mengikut data satelit terbaharu diperolehi.

Seorang sumber rasmi memberitahu The Telegraph penyiasat percaya “ini adalah tindakan sengaja oleh seseorang dalam pesawat yang mempunyai pengetahuan terperinci untuk melakukan apa yang berlaku. Tiada yang mengembangkan butir itu menjadi motif.”

Ditanya mengenai kemungkinan pesawat itu mengalami kerosakan atau kebakaran dalam pesawat, sumber memberitahu The Telegraph:”Ia tidak saling berkait… (Penyiasat) meneliti proses yang diperlukan untuk menerbangkan pesawat itu di mana ia terbang selama lapan jam. Mereka mendapati ia dikendalikan dengan cara yang rasional.”

Walaupun tanpa penemuan bangkai yang dapat disahkan, Najib berkata malam tadi, data terbaharu menunjukkan MH370 mengakhiri penerbangan lapan jamnya pada 8 Mac dalam lautan, di kawasan terpencil perairan Lautan Hindi.

Data itu diberikan oleh syarikat satelit Inmarsat milik Britain dan Biro Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom.

“Ia adalah kawasan terpencil, jauh daripada daratan yang membolehkan pendaratan,” kata Najib.

Di hotel di Beijing, ada ahli keluarga yang pengsan kerana terlalu marah dan sedih mendengar berita yang paling menakutkan mereka dan nasib buruk menimpa pesawat itu.

Ada yang menerima pesanan teks daripada Malaysia Airlines.

Mereka kemudian mengecam dan mengkritik Malaysia Airlines dan Putrajaya, melabelkan kedua-duanya sebagai “pembunuh sebenar” penumpang MH370.

Tetapi sebahagiannya masih menaruh harapan, bergantung kepada kegagalan berterusan dalam mencari pesawat itu.

“Tiada bangkai yang disahkan, maka tiada penutup yang sebenar,” kata Sarah Bajc, iaitu pasangan kepada Philip Wood, warga Amerika yang berada dalam pesawat itu.

Laporan Telegraph berkata, pesawat itu masih diselubungi misteri dan salah maklumat.

MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal berlepas daripada Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada pukul 12.41 tengah malam pada 8 Mac menuju Beijing, hilang daripada skrin radar sejam kemudian.

Pesawat sepatutnya tiba Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama.

Perdana menteri dijangka memberikan sidang akhbar pada jam 12.30 tengah hari ini untuk memberikan maklumat terbaharu berhubung MH370. ~tmi

Tragedi MH370!!! Boleh Percayakah Times EU Ini??? Adakah Semua Ini Teori Konspirasi???

LIPUTAN KHAS: Masih tiada bukti nyata untuk membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370 telah terhempas ke dalam Lautan Hindi kira-kira 2,500 kilometer barat daya di luar pantai Perth.

Walau bagaimanapun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terpaksa membuat keputusan yang meruntun jiwa malam tadi (pukul 10 malam, 24 Mac) apabila mengumumkan bahawa pesawat Boeing 777-200 MAS hilang dan semua 239 penumpang dan anak kapal telah terkorban di laut.


Pengumuman tidak syak lagi Najib dibuat berdasarkan kepada pakar-pakar penerbangan menggunakan cara terbaru dan paling boleh dipercayai pengiraan data satelit untuk menentukan dan mengesan laluan penerbangan MH370 itu.

Semuanya menunjukkan pesawat MAS yang misteri hilang dari skrin radar penerbangan komersial pada pukul 1.07 pada 8 Mac.

Dunia dan Malaysia telah menerima realiti berdasarkan kesimpulan pakar-pakar penerbangan dan mula berkabung untuk mangsa-mangsa tragedi itu selepas 17 hari operasi Mencari Dan Menyelamat (SAR) usaha dipasang oleh sekurang-kurangnya 26 buah negara.

theantdaily menyertai dunia dalam mengucapkan takziah kepada keluarga dan saudara-mara mangsa nahas udara.


Ia dapat difahami bagi pihak berkuasa untuk meminta media menghormati privasi dan memberi ruang kepada keluarga bersedih, saudara-mara dan rakan-rakan mangsa.

Walau bagaimanapun, di tengah-tengah kesedihan yang mendalam, ada yang gagal untuk mencapai kata sepakat dengan hasil jika tiada apa-apa bukti nyata kemalangan pesawat itu.

Ahli keluarga dan saudara-mara marah apabila mendengar kenyataan Najib, mula melemparkan maki hamun pihak berkuasa dan tentera Malaysia berikutan kelewatan berkongsi radar dan satelit data penting yang boleh mempercepatkan usaha SAR.

Walau bagaimanapun, ramai ahli keluarga termasuk anak perempuan ketua pramugara, Elizabeth Nari atau dikenali dengan Maira berusia 17 tahun menerima berita sedih itu dengan tabah dan tenang. Beliau menulis dalam akaun Twitter miliknya ini selepas pengumuman Najib: "#MH370:'Allah mengasihi anda lebih ayah ... Allah mengasihi mereka lagi'"

Lagi berita menyedihkan apabila SAR Australia yang menerajui misi itu untuk mencari serpihan terpaksa menunda operasi disebabkan cuaca buruk yang melampau.

Pencarian sukar untuk mana-mana bahagian bangkai pesawat itu dan kotak hitam yang penting yang boleh memberikan banyak maklumat mengenai apa yang berlaku kepada jet itu bertukar menjadi mimpi ngeri.

SAR mempunyai sehingga 6 April depan untuk mencari kotak hitam apabila ia dijangka akan berhenti menghantar isyarat.

Kerajaan Malaysia tidak boleh mengelak daripada dipersalahkan oleh ahli-ahli keluarga dan saudara-mara, dan peserta SAR.

Ini disebabkan cara mereka mengendalikan krisis itu perlahan, berdolak dalik dan pembebasan maklumat serta menyangkalnya telah memburukkan lagi keadaan dan penderitaan terpaksa ditanggung keluarga penumpang, mungkin kerana kurang pengalaman dalam menguruskan krisis seperti itu.

Pihak berkuasa Malaysia perlu sedar bahawa ia tidak boleh berharap untuk menyembunyikan tragedi seperti ini yang dilakukan pada masa lalu apabila mengendalikan krisis domestik.

Hanya satu suruhanjaya bebas antarabangsa siasatan boleh membuat kesimpulan dengan beberapa ukuran kredibiliti yang boleh diterima.

Sementara itu, jika tiada maklumat penting yang boleh direkodkan di dalam kotak hitam MH370 itu, spekulasi dan teori konspirasi dijangka terus muncul.

Ini sedang berlaku sebahagiannya kerana kekurangan ketelusan dalam penyebaran maklumat oleh pihak berkuasa Malaysia yang menyelaraskan SAR multinasional.

Sebagai contoh, permintaan yang mudah untuk yang nyata kargo penuh MH370 untuk didedahkan kepada umum dan diberikan kepada koperasi SAR sebagai rujukan untuk mencari serpihan telah mendapat tentangan dari Malaysia.

Tidak hairanlah mengapa ini telah menimbulkan teori konspirasi yang luar biasa dan menakjubkan?

The Times EU telah pada 21 Mac mencatatkan satu teori konspirasi seperti yang menakjubkan bertajuk “Malaysia Airlines ‘Suspicious Cargo’ Destroyed In Massive New Mexico Explosion”.

The (Russians) Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) reported today that the “highly suspicious” cargo retrieved by the US from MH370 that had been “disappeared” to one of the United States most secretive bases in the Indian Ocean, Diego Garcia, was flown this past week to the White Sands Missile Range in New Mexico where it was then destroyed in a “massive fireball”.

The GRU had previously, on March 14, reported their “puzzlement” as to why the United States Navy “captured and then diverted” this MAS civilian aircraft from its intended flight-path to the Diego Garcia atoll, an assessment that has subsequently been verified by radar tracks showing the mysterious US military flights moving about this aircraft immediately prior to its “disappearance”.

Flight 370, it is important to note, was already under GRU “surveillance” after it received a “highly suspicious” cargo load that had been traced to the Indian Ocean nation Republic of Seychelles, and where it had previously been aboard the US-flagged container ship MV Maersk Alabama … and more - link


Adakah ini berita sebenar dari Times EU? -sumber

Tragedi MH370!!! Mengapa & Kenapa MH370 Berakhir Di Lautan Hindi???

Mengapa Boeing 777-200ER yang membawa 239 orang berakhir di Lautan Hindi? Bagaimana pesawat penumpang bersaiz lebar berpaling daripada rutin penerbangan menjadi “misteri penerbangan yang belum pernah berlaku sebelum ini”? Dan, siapa yang melakukannya?

Ini merupakan persoalan utama dalam minda penyiasat dan keluarga 239 orang penumpang dan anak kapal MH370 yang terbang dari Kuala Lumpur ke Beijing pada awal pagi 8 Mac tetapi hilang selepas sejam di udara.

Selepas 16 hari misi mencari antarabangsa yang bermula di Laut China Selatan, data satelit komunikasi penyiasat British dan serpihan ditemui satelit Amerika Syarikat, China dan Perancis akhirnya kedudukan terakhir MH370 dikenal pasti iaitu di bahagian selatan Lautan Hindi.

Mengapa dan bagaimana MH370 berakhir di kawasan pedalaman perairan itu hanya akan diketahui selepas penyiasat menemui kotak hitam pesawat Malaysia yang didaftarkan sebagai 9M-MRO itu.

Sehingga ia ditemui, usaha untuk mengesan laluan pesawat MH370 itu sebelum hilang daripada radar di Kota Baru ke Lautan Hindi menjadi sesuatu yang menakjubkan dengan sendirinya.



Agensi berita antarabangsa Reuters melaporkan satelit British Inmarsat menggunakan satu fenomena gelombang ditemui pada abad ke-19 untuk menganalisis tujuh ping yang berjaya dikesan satelitnya daripada pesawat Malaysia Airlines untuk menentukan destinasi akhir.

Penemuan terakhir itu mendorong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membuat kesimpulan pada Isnin malam bahawa pesawat berusia 11 tahun itu terhempas beribu batu daripada Malaysia di selatan Lautan Hindi dan menyebabkan semua 239 penumpang dan anak kapal terbunuh.

Isyarat Ping, secara automatiknya dihantar setiap jam daripada pesawat selepas seluruh sistem komunikasi berhenti, menunjukkan ia terus terbang selama beberapa jam selepas ia hilang dari laluan penerbangan Kuala Lumpur ke Beijing.

Dari masa isyarat untuk sampai ke satelit dan sudut dongakan, Inmarsat dapat menyediakan dua lengkok, satu di utara dan satu di selatan mengenai kemungkinan arah pesawat itu terbang.

Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati dalam kes satelit ini, kata jurucakap.

Cawangan Siasatan Kemalangan Udara Britain turut terlibat dalam analisis ini.

Kesan Doppler adalah mengapa bunyi siren kereta polis berubah selepas mendekati atau memotong pemerhati.

“Kami kemudian mengambil data yang kami dapati dari pesawat dan diplotkan terhadap kedua-dua trek, dan ia berat ke trek selatan,” kata Jonathan Sinnatt, ketua komunikasi korporat Inmarsat kepada Reuters.

Katanya, syarikat itu kemudian membandingkan teori laluan penerbangan dengan data diterima daripada Boeing 777 yang diketahui terbang laluan sama, dan ia dipadankan dengan tepat.

Beliau berkata, penemuan itu disemak dengan syarikat satelit lain sebelum diserahkan kepada penyiasat pada Isnin.

Jumlah data – hanya isyarat ping diterima oleh satelit tunggal setiap jam atau lebih – bermakna teknik seperti triangulasi menggunakan beberapa satelit atau GPS (Sistem Penentu Kedudukan Global) tidak boleh digunakan untuk menentukan laluan penerbangan pesawat.



Mengesan

Ketua Pegawai Eksekutif All Source Analysis, Stephen Wood, berkata seolah-olah para penyiasat mengecilkan kawasan pencarian. “Tetapi ia masih kawasan besar yang mereka perlu lakukan pencarian,” katanya.

Katanya, insiden ini mungkin merangsang kajian semula peraturan penerbangan, terutamanya berkaitan dengan peralatan komunikasi dan keupayaan untuk mematikan transponder pesawat.

Tetapi masih terlalu awal untuk mengatakan apa-apa kerana belum diketahui apa yang menyebabkan kapal terbang untuk beralih daripada laluan asal.

“Insiden seperti ini akan menyebabkan sesiapa sahaja yang menerbangkan pesawat komersial dengan penumpang akan menuntut kaedah baru untuk mengesan kargo berharga mereka,” kata Wood, seorang bekas pegawai perisikan Amerika Syarikat (AS) yang mengetuai unit analisis DigitalGlobe Inc , sebuah firma imej satelit, sehingga Julai 2013.


Sumber

Tragedi MH370!!! Ada Perkara Disembunyikan - Waris Keluarga Penumpang


Waris kepada para penumpang penerbangan MH370 warga China meraung, menangis dan rebah ke tanah pada malam tadi, sebaik perdana menteri Malaysia mengumumkan bahawa penerbangan pesawat berkenaan berakhir di selatan Lautan Hindi.

Anggota keluarga itu meraung dan menangis apabila mendengar berita tersebut, dan ada di antaranya yang rebah ke lantai.

Seorang daripadanya, seorang wanita meraung: “Tidak mungkin! Tidak mungkin!,” sebelum rebah ke lantai.

Menurut Reuters, sekurang-kurangnya empat orang tidak dapat menahan emosi dan terpaksa diusung keluar dari ruang dewan di hotel.

Ada pula di antaranya yang memaharahi wartawan.

"Ada perkara disembunyikan! Ada perkara disembunyikan!," laung seorang lagi.

Waris yang lain dilihat menghadapi kesukaran untuk menerima kenyataan tersebut.

“Saya mahu beritahu wartawan... maklumat yang mereka hantar... itu tidak betul!,” kata seorang wanita.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada malam tadi mengumumkan bahwa analisis data satelit menunjukkan kedudukan terarkhid pesawat tersebut di tengah Lautan Hindi, di barat Perth, Australia.

MH370: Fariq Mahir Kendali Boeing 777-200ER #PrayFor MH370

KUALA LUMPUR - Pembantu juruterbang MH370 milik MAS, Fariq Abdul Hamid, berkemampuan sepenuhnya untuk mengendalikan secara bersama pesawat jenis Boeing 777-200 ER.

Ketua Pegawai Eksekutif MAS Ahmad Jauhari Yahya, ketika memberi jaminan tentang kredibiliti pembantu juruterbang itu, berkata Fariq lulus ujian berkenaan semasa mengambilnya pada kali pertama.

Beliau berkata Fariq, 27, yang menyertai MAS pada 2007 dan memiliki pengalaman 2,800 jam, turut 'terbang bersama-sama seorang pemeriksa (juruterbang), bukan orang yang kurang berpengalaman daripadanya', semasa menjadi pembantu juruterbang pesawat MH370 yang hilang pada 8 Mac lepas.

"MAS amat ketat dari segi latihan. Ini (penerbangan MH370) merupakan penerbangannya (Fariq) yang keenam, oleh itu, beliau tidak perlu lagi menjalani ujian sebagai pembantu juruterbang," katanya ketika memberi taklimat harian berhubung perkembangan terkini operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Turut hadir Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Datuk Azharuddin Abdul
Rahman.

Mengulas isu senarai kargo, Ahmad Jauhari sekali lagi menegaskan bahawa MH370 tidak membawa sebarang barangan berbahaya dan semua pembungkusan mematuhi prosedur standard Persatuan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).

"Terdapat buah-buahan dalam kotak (manggis berdasarkan taklimat sebelum ini), 200 kilogram bateri litium yang dianggap tidak berbahaya... serta
peralatan elektronik... radio yang dikeluarkan di negara ini untuk dibawa ke China," katanya.

Sementara itu, Azharuddin berkata tidak ada isyarat kecemasan dari pemancar lokasi kecemasan (ELT) dari MH370 dikesan oleh kapal atau pesawat semasa operasi mencari dan menyelamat, yang masuk hari ke-17 hari ini.

Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi 8 Mac.

Pada sesi taklimat yang sama, Ahmad Jauhari turut menyangkal dakwaan bahawa MAS tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) apabila penerbangan MH114 dari Kuala Lumpur ke Kathmandu dilanggar sekumpulan itik semasa menghampiri Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan pada 21 Mac.

"Juruterbang terbabit mematuhi SOP, beliau segera memaklumkan kejadian itu kepada Pengawal Trafik Udara (ATC) dan telahpun menyerahkan satu laporan
(berhubung insiden itu)," katanya.

Beliau juga berkata penerbangan MJ066 dari Kuala Lumpur ke Incheon, Korea Selatan terpaksa dilencong ke Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong semalam sebagai langkah berjaga-jaga berikutan masalah teknikal.

Terdahulu, menurut kenyataan MAS, penerbangan MH066 dilencong kerana generator pesawat, yang membekalkan kuasa elektrik, tidak berfungsi.

Bagaimanapun, kuasa elektrik terus dibekal oleh unit kuasa bantu dan pesawat itu kemudian dilencong ke Hong Kong untuk pembaikan dan pendaratan tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini. - Bernama

MH370 - 50 Polis Kawal Kekecohan Keluarga Mangsa


BEIJING - CHINA. Seramai 50 pegawai polis dikerah ke Hotel Lido di sini selepas kekecohan tercetus sejurus Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak membuat sidang akhbar pada jam 9.45 malam di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Kuala Lumpur .

Menurut ABC, kebanyakan ahli keluarga penumpang MH370 tidak dapat mengawal emosi mereka selepas Najib mengesahkan pesawat berkenaan terhempas di selatan Lautan Hindi.

Keluarga penumpang yang berada di hotel berkenaan dilaporkan menjerit dan meraung kerana tidak dapat menerima kenyataan terbaharu yang merungkai misteri kehilangan sejak 17 hari lalu.

Media tempatan melaporkan, mereka dilihat sangat tertekan hingga ada yang pengsan dan terpaksa dibawa keluar dengan pengusung.

Jeritan dan tangisan dapat didengar dari luar bilik yang dikhaskan untuk keluarga mangsa.

"Satu insiden perang mulut berlaku antara keluarga penumpang dan wakil dari kerajaan Malaysia," jelas laporan itu.

Namun, situasi tegang dapat dikawal dan dileraikan oleh pasukan perubatan serta anggota keselamatan.

Hotel berkenaan kini dikawal ketat bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini tercetus. - sh

MH370 - Wajah Sayu Waris Mangsa Selepas PM Umum Pesawat Terhempas



Selamat Omar (tengah) dan isterinya, ibu bapa kepada penumpang MH370 Mohd Khairul Amri, di Hotel Everly, Putrajaya selepas pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung nasib pesawat itu pada 10 malam hari ini.


Seorang anggota keluarga penumpang MH370 tidak dapat menahan emosi dan terjatuh di sebuah eskalator di Hotel Lido, Beijing, selepas mendengar pengumuman terbaru yang mengatakan pesawat Malaysia Airlines tersebut telah berakhir di sebuah kawasan terpencil di Lautan Hindi.

Sumber gambar ~ tmi

PT

PT mengucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarga dan rakan taulan penumpang MH370.. Al-fatihah, daripadaNya kita datang, kepadaNya kita kembali..

Monday, 24 March 2014

MH370 - FBI Siasat Isteri Juruterbang??? #PrayForMH370

Isteri kepada juruterbang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, Faizah Khan akan disoal siasat Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dalam usaha mencari pesawat yang membawa 239 penumpang dan anak kapal tersebut.
Daily Mirror melaporkan ejen perisikan Amerika itu akan menerajui siasatan berhubung latar belakang juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah (gambar) dan pembantunya, Fariq Abdul Hamid.

Bagaimanapun tabloid itu memetik sumber yang rapat dengan siasatan sebagai berkata bahawa semakan terhadap Fariq hampir selesai dan setakat ini tidak menunjukkan sebarang tanda yang dapat membantu siasatan, yang bermaksud Zaharie kini menjadi tumpuan.

"Nampaknya tiada apa dalam kehidupan Fariq yang dapat menjurus kepada motif rampasan."Bagaimanapun kehidupan peribadi Zaharie jauh lebih rumit dan kami dalam proses untuk membongkarnya,” kata sumber kepada Daily Mirror.

Siasatan FBI akan cenderung kepada kehidupan peribadi Zaharie termasuk hubungannya dengan keluarga dan kecenderungannya terhadap politik, menurut laporan itu.

FBI juga berminat untuk menyiasat panggilan telefon yang diterima Zaharie oleh seorang wanita misteri yang menggunakan identiti nombor telefon bimbit palsu dua minit sebelum berlepas.

Tiga simulator penerbangan di rumah Zaharie iaitu Flight Simulator X, Flight Simulator 9 dan X-Plane 10 diharap dapat menjadi petunjuk kepada FBI, kata Daily Mail.

Katanya, cakera keras simulator berkenaan turut diperiksa FBI bagi mendapatkan petunjuk mengenai apa yang berlaku atau fail yang dipadamkan.

Polis Diraja Malaysia pada Ahad menafikan laporan akhbar British, Daily Mail mengenai panggilan misteri dengan menyatakan ia spekulasi semata-mata.‎TMI

MH370 - PM Najib Sahkan MH370 Berakhir & Terhempas Di Lautan Hindi




Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, dua objek berkaitan pencarian MH370 di Lautan Hindi akan diambil dalam tempoh beberapa jam lagi.

Menulis di Twitter, beliau berkata Perdana Menteri Australia Tony Abbott memberitahunya perkara itu melalui panggilan telefon kepadanya sebentar tadi.

Dalam tweet sebelum itu, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) dan pesawat Tentera Orion Udara Diraja Australia (RAAF) menemui dua objek itu berdekatan kawasan carian.

Kenyataa Media PM Najib MH370 24/3/2014


Malam ini saya telah diberi taklimat oleh wakil-wakil dari Kemalangan UK Air Siasatan Cawangan (AAIB). Mereka memberitahu saya bahawa Inmarsat, syarikat UK yang menyediakan data satelit yang menunjukkan koridor utara dan selatan, telah melaksanakan pengiraan yang lebih lanjut mengenai data. Menggunakan sejenis analisis tidak pernah sebelum ini digunakan dalam satu penyiasatan seperti ini, mereka telah dapat menumpahkan lebih banyak cahaya pada laluan penerbangan MH370 itu.

Berdasarkan analisis baru mereka, Inmarsat dan AAIB telah menyimpulkan bahawa MH370 terbang di koridor selatan, dan bahawa kedudukan terakhir adalah di tengah-tengah Lautan Hindi, barat Perth.

Ini adalah lokasi yang jauh, jauh dari mana-mana tapak pendaratan mungkin. Oleh itu, adalah dengan kesedihan yang mendalam dan menyesal bahawa saya mesti memberitahu anda bahawa, menurut ini data baru, penerbangan MH370 berakhir di Lautan selatan India.

Kami akan mengadakan satu sidang akhbar esok dengan maklumat lanjut. Dalam pada itu, kita mahukan untuk memberitahu anda mengenai perkembangan baru ini pada peluang terawal. Kami berkongsi maklumat ini daripada komitmen untuk keterbukaan dan menghormati keluarga, dua prinsip yang dipandu penyiasatan ini.

Malaysia Airlines sudah bercakap kepada keluarga penumpang dan anak kapal untuk memberitahu mereka tentang perkembangan ini. Bagi mereka, beberapa minggu lalu telah menyayat hati, saya tahu berita ini mesti lebih sukar masih. Saya menggesa media untuk menghormati privasi mereka, dan untuk membolehkan mereka ruang yang mereka perlukan pada masa yang sukar ini.


Ia juga menyatakan bahawa kapal HMAS Success sedang mendapat dan mengenal pasti objek itu.

Salah satu daripadanya dikatakan berwarna hijau atau kelabu dan berbentuk bulat manakala satu lagi jingga dan berbentuk segi empat tepat.

Dalam taklimat media hari ini, pemangku menteri pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, HMS Success dijangka mampu mendapatkan objek itu dalam tempoh beberapa jam atau paling lambat esok.

MH370 - Duta Besar Peraancis : Tiada Bukti Serpihan Pesawat!!!

KUALA LUMPUR - Duta Besar Perancis Martine Dorance berkata tiada bukti jelas imej satelit yang dikesan pihak berkuasa negara itu baru-baru ini adalah serpihan pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 yang hilang sejak 8 Mac lepas.

"Setakat yang saya tahu, pada masa ini, tiada bukti ia sebahagian daripada pesawat berkenaan. (Bagaimanapun) kami akan terus membantu pihak berkuasa Malaysia," katanya kepada media selepas melakukan kunjungan hormat ke atas Speaker Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Sebelum ini terdapat laporan bahawa Perancis merakam imej satelit yang mungkin merupakan serpihan sebahagian daripada pesawat MH370.

Kenyataan Kementerian Pengangkutan pada Ahad menyebut ia menerima imej satelit daripada pihak berkuasa Perancis yang menunjukkan objek berpotensi di sekitar koridor selatan.

Gambaran itu merujuk kepada satu kawasan di selatan Lautan Hindi di mana satelit Australia dan China turut merakam imej objek yang berkemungkinan serpihan pesawat yang hilang ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Ketika kejadian, penerbangan MH370 membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal.

Dorance berkata Perancis akan menggunakan pengalaman ketika menyiasat insiden pesawat Air France 447 bagi membantu Malaysia, termasuk khidmat bekas Ketua Jabatan Penerbangan Awam Perancis Jean Paul Troadec.

Perancis berpengalaman mengendali siasatan nahas Air France penerbangan 447 dari Rio de Janeiro ke Paris serta membawa 228 orang, yang menjunam ke dalam Lautan Atlantik pada 1 Jun 2009.

Serpihan kapal terbang itu dikesan lima hari kemudian dan pasukan penyiasat mengambil masa dua tahun bagi mengeluarkan sebahagian besar bangkai pesawat serta mayat manusia dari dasar lautan.

Sementara itu, Duta Besar Switzerland ke Malaysia Dr Rolf Lenz, yang melakukan kunjungan hormat ke atas Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia, melahirkan simpati beliau atas kehilangan pesawat MH370.

Menteri Hal Ehwal Kaum Maori Dr Pita Sharples pula berkata New Zealand komited membantu Malaysia dan akan terus menyertai operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370.

Beliau berkata demikian ketika melakukan kunjungan hormat ke atas Speaker Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang hari ini.

"Terdapat kira-kira 26 negara termasuk New Zealand yang terbabit dalam operasi berkenaan dan menyaksikan mereka saling bekerjasama dalam menangani insiden ini adalah sesuatu yang amat baik," katanya. - Bernama

MH370 - Analisa Terperinci Kapten Nik Huzlan Mengenai Satelit China & Bukti Daily Telegraph!!!


Dan tentunya berita langsung dari negara China melalui Duta China ke Malaysia tentang penemuan oleh satelit China tentang objek yang dikatakan kemungkinan kuat yang ada kaitan dengan objek daripada cebisan pesawat MH370 kira-kira 120 km ke barat daya 2 objek yang ditemui oleh satelit Amerika yang diberikan kepada AMSA di Australia, sekali lagi Datuk Kapten Nik Huzlan terus berkongsi & “mendedahkan cukup maklumat penting” yang boleh dikongsikan bersama kita semua berdasarkan analisanya secara eksklusif.

Yang menariknya…

Yang menariknya penemuan satelit China itu tidak lari jauh daripada jarak maksima dengan bekalan bahanapi yang ada pada MH370 dan juga ping yang diberikan sistem di atas kapal terbang dengan satelit INMARSAT Hemisfera Utara dan Hemisfera Selatan juga terletak berdekatan dengan penemuan terbaru sateliti China kali ini

Jadi apa pandangan dan penilaain Datuk Kapten Nik Huzlan mengenai penemuan terbaru ini?

Ini Antara Pandangan & Analisa Kapten Huzlan :

Penemuan satelit China menguatkan lagi teorinya yang mengatakan pesawat MH370 telah terhempas di laut Hindi iaitu laluan paling sunyi di dunia.

Secara spesifiknya besar kemungkinan terhempas di kawasan yang Kapten Nik Huzlan tandakan seperti di bawah ini :



Pada pukul 8:11 pagi waktu Malaysia (8 Mac 2014), pesawat MH370 menyentuh air di dalam lingkungan kawasan fajar. Ini kerana pesawat Mh370 pada ketika itu mencari fajar supaya tujuannya pesawat Mh370 dapat mendarat dengan lebih selamat dan kurang berisiko dengan kelajuan yang minimal.

Dan dalam pada masa yang sama juruterbang mencari kedudukan yang lebih mudah dilihat oleh peasukan pencari kelak dengan pandangan mata kasar berdekatan dengan kawasan yang ditemui objek oleh satelit China baru-baru ini selain juruterbang kapten Zaharie Ahmad Shah mencari kedudukan yang tidak melawan ombak, berhadapan dengan rintangan angin dengan harapan dapat memperlahankan pergerakan pesawat supaya dapat mendarat dengan hentakan yang minimal.

Pesawat tidak akan meletup disebabkan minyak sudah habis mengambil kita sempanan minyak yang boleh bertahan selama 7 jam sahaja + bekalan simpanan baki minyak yang masih boleh digunakan lagi.

Penemuan objek yang tidak berkecai iaitu tiada serpihan, membuktikan pesawat Mh370 tidak terhempas dengan teruk.

Kapten Nik Huzlan turut menyentuh dan mengulas transkrip (KLIK SINI UNTUK MELIHATNYA) yang dikeluarkan oleh Daily Telegraph yang mengatakan inilah dia transkripnya perbualan antara kokpit dengan pusat kawalan :



“Saya hairan dan ini cerita dongeng” – kata Kapten Nik Huzlan
Ini kerana sepatutnya transkrip seperti ini DCA yang pegang. Jadi macammana boleh sampai ke tangan Daily Telegraph ini?

Apa yang Kepten Nik Huzlan perhatikan, transkrip yang cuba dibongkarkan oleh Daily Telegraph ini seperti terjemahan Inggeris daripada bahasa Mandarin yang diterjemahkan daripada Bahasa Inggeris. jelas? Mengapa mesti terjemah?

Banyak terma-trma yang digunakan dalam transkrip tersebut banyak kesilapannya di mana tidak tepat yang tidak sama sekali disebut sebegitu dalam radio pesawat dengan menara kawalan.

Sepatutnya terma-terma yang digunakan lebih ringkas, padat tetapi teratur
Tiada terma atau perkataan seperti “Please, please” dalam radio pesawat
Ini kerana banyak kapal terbang yang mahu menggunakan radio, jadi secara mudah kata jikalau menggunakan perkataan yang meleret-leret akan mengakibatkan “sesak radio” tersebut sehingga menggangu orang lain untuk bercakap.

Bahasa yang digunakan dalam transkrip tersebut seperti “Runway from 32R A10, copy that“. Ini bukan bahasa pilot kata kapten Nik Huzlan. Lenggok bahasa yang digunakan ibarat, bahasa yang orang yang nak jadi pilot tetapi tidak tercapai untuk menjadi pilot. Inilah rupa bahasanya….

Bahasa transkrip yang didedahkan Daily Telegraf lebih kepada bahasa imiginasi
Pencarian Pesawat MH370 Lebih Mencabar Kerana….

Kapten Nik Huzlan mengingat dan memberikan pesanan kepada semua, cabaran pasukan SAR lebih mencabar kali ini di sekitar Lautan Hindi terutamanya lingkungan kawasan yang dipercayai terhempasnya MH370. Antaranya ialah :



Awas ombak di sana cukup ganas dan tinggi yang pasti menyukarkan lagi operasi SAR sekitar 40 kaki.

Kedua, Angin cukup kuat.

Faktor keletihan disebabkan pasukan operasi SAR terpaksa berdiri meninjau melalui tingkap dengan keadaan pesawat yang bergoyang-goyang. Dan disebabkan jarak yang agak ja…uuhhhhh menyukarkan lagi keadaan.

Contohnya dikirakan semula pesawat dengan kemampuan bahanapi yang ada, pesawat mengambil masa sekitar 4 jam pergi dan 4 lagi balik jadi akhirnya hanya 2 jam sahaja yang dapat digunakan untuk meninjau kawasan yang menjadi sasaran.

Disebabkan matahari di sana sentiasa condong, menyebabkan ombak di sana ada bayang-bayangnya yang memberikan lebih kesukaran kepada pasukan SAR untuk mencari dengan mata kasar.

Tetapi apabila jumpa sahaja mana-mana debris, untuk jumpa semula lebih mudah di mana pasukan SAR akan jatuhkan bowl untuk tandakan bagi memudahkan debris tersebut dikesan semula pada masa akan datang.

Cuma Kapten Nik Huzlan merasakan semuanya ini akan memberikan “pening baru” kepada pasukan SAR melihatkan situasi sekarang ini sudah melebihi 2 minggu lamanya.

Harapan orang ramai cukup tinggi. Jadi petunjuk kali ini lebih cerah dan meyakinkan tetapi akan timbul satu demi satu cabaran yang lebih besar pada masa akan datang termasuk di manakah kedudukan sebenar pesawat MH370 melihatkan perjalanan arus 2 minggu lebih sebelum ini? Dan juga cabaran mencari keseluruhan pesawat MH370 di dasar laut. - Sumber

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

ENTRI POPULAR

Blog Archive

Blog Archive